رشد ۱۰ برابری قیمت سکه در ۱۰ سال گذشته

نوشته شده در تاریخ ۱۹/آبان/ – ۱۱:۴۷ و در سرویس اخبار اقتصادی ممتاز نیوز

خبرگزاری : قیمت سکه از سال ۸۳ تا پایان سال گذشته رشد ۱۰ برابری را تجربه کرده‌است.

به گزارش سایت خبری ممتاز نیوز، بر اساس آمار بانک‌ مرکزی از نرخ سکه در بازار آزاد، قیمت سکه طرح‌قدیم از ۱۰۴ هزار تومان در سال ۸۳ به یک میلیون و ۴۶ هزار تومان در سال ۹۲ رسیده‌است. صرف نظر از شیب کاهشی قیمت این کالا در سال جاری،‌ قیمت سکه در دهه گذشته همواره با رشد همراه بوده است.

در دهه گذشته بیشترین درصد تغییرات در بازار سکه به سال ۹۱ باز می‌گردد که با ۷۳٫۳ درصد افزایش نسبت به سال قبل آن، قیمت سکه به یک میلیون و ۲۰ هزار تومان رسید. بیشترین افزایش قیمت نیز در این دهه مربوط به سال گذشته با ثبت رکورد یک میلیون و ۴۶ هزار تومان است.

بر اساس همین آمار از ابتدای سال ۸۳ تا سال گذشته قیمت سکه در بازار آزاد همواره افزایشی بوده، به طوری که قیمت این کالا از ۱۰۴ هزار تومان در سال ۸۳ با ۳۶٫۷ درصد رشد به ۱۶۷ هزار تومان در سال ۸۵ و با رشد ۶٫۵ درصدی در سال ۸۸ به ۲۴۶ هزار تومان رسید. در سال ۹۰ نیز قیمت متوسط سکه با رشد ۶۸٫۵ درصدی به ۵۸۸ هزار تومان رسید و در سال ۹۲ این کالا با ۲٫۵ درصد رشد قیمتی یک میلیون و ۴۶ هزار تومان معامله شد.

اما از ابتدای امسال و در شش ماهه نخست، بازار قیمت سکه روند کاهشی در پیش گرفته است و بیشترین میزان کاهش آن نیز در شهریورماه ثبت شده‌است. قیمت متوسط سکه در این ماه با ۱٫۲ درصد کاهش نسبت به ماه گذشته و ۱۰٫۳ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به قیمت ۹۳۸ هزار تومان رسید.

در نیمه نخست امسال متوسط قیمت تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد به ۹۶۱ هزار تومان رسید که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۸٫۱ درصد کاهش داشته‌است. از ابتدای امسال قیمت متوسط سکه سیر نزولی گرفته و در شش ماهه نخست به جز اردیبهشت‌ماه که با رشد ۴ درصدی به ۹۹۹ هزار تومان رسیده بود، همواره شیب منفی را تجربه کرده‌است.

انتهای‌پیام/

خبرگزاری آنا – اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.