رفتار غرب در مذاکرات فریبکارانه است/ بزرگترین اشتباه در روند مذاکرات

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، درجلسه بررسی مذاکرات هسته‌ای ایران که امروز چهارشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فناوری هسته‌ای حق مسلم ملت ایران است، گفت: ما چندین سال است که عضو پیمان ان پی تی هستیم و براساس بند ۴ این پیمان کشورهای برخوردار از دانش هسته‌ای باید این دانش را در اختیار کشورهای عضو قرار دهند.

وی ادامه داد: همه کشورهای ۱+۵ دارای این دانش هستند و موظفند آن را در اختیار دیگر کشورها قرار دهند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهای غربی در زمان شاه همکاری‌های گسترده‌ای را در این زمینه با ملت ایران داشتند گفت: در آن زمان غرب هیچگاه اعلام نکرد که ایران دارای سوخت فسیلی است و نیازی به فناوری هسته‌ای ندارد.

بروجردی با اعلام تشکر از سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی که در جلسه مجلس حضور داشت و تیم مذاکره کننده گفت: مجلس هشتم همواره حامی تیم مذاکره کننده بوده است.

وی با اشاره به فراز و نشیب‌های ایران در مسیر پیشرفت هسته‌ای گفت: غرب به دنبال این است که ایران این فناوری‌ها را نداشته باشد، در ابتدا غرب در مذاکرات تهران اعلام کرد شما حق داشتن دو سانتریفیوژ را هم ندارید اما امروز ما تعداد زیادی سانتریفیوژ با فناوری بومی ساخته‌ایم.

بروجردی با تاکید بر اینکه ایران حق استفاده از دانش صلح‌آمیز هسته‌ای را ندارد، گفت:‌ دانش هسته‌ای فقط شامل انرژی نیست بلکه شامل علوم پزشکی و فناوری‌ های نوین هم می‌شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم ادامه داد: برخی در جامعه تردید دارند که چرا باید این همه هزینه برای دستیابی به فناوری هسته‌ای بپردازیم. جواب این است که نسل‌های آینده ما در کشوری بدون سوخت فسیلی زندگی می‌کنند. اگر امروز ما این دانش را در اختیار نگیریم نسل‌های آینده ما دچار مشکل می‌شوند.

وی ادامه داد: امروز که غرب نیازمند سوخت فسیلی ماست این رفتار را دارد در آینده که سوخت فسیلی در میان نیست چه رفتاری با فرزندان ما خواهد داشت.

بروجردی در پایان به تیم مذاکره کننده ایران پیشنهاد کرد در مذاکرات بر به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای ایران و توقف قطعنامه‌ها و تحریم‌های فراقطعنامه‌ای تاکید کنند.

دستگاه دیپلماسی با تسهیل روابط ایران و سایر کشورها به روند مذاکرات هسته‌ای کمک کند

در ادامه مهدی سنایی با تاکید بر اینکه امروز دانش هسته‌ای برای کشور ما موضوعی ملی است، گفت: دستیابی به دانش هسته‌ای امروز تبدیل به بخشی از غیرت ملی مردم ما شده است که طرف‌های مذاکره کننده با ایران باید به این موضوع توجه کنند.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی افزود: چند روز پیش مقاله‌ای در یک روزنامه کانادایی به چاپ رسیده بود که در آن تاکید شده بود اگر دور از فضای ایران هراسی به موضوع هسته‌ای ایران بپردازیم در واقع این موضوع یک تحقیقات علمی است که جوانان هیچ ملتی اجازه صرفنظر از آن را نمی‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه مردم ما حمایت قاطعی از فعالیت‌های هسته‌ای دارند، گفت: بزرگترین اشتباه در روند مذاکرات که منجر به کندی مذاکرات شد این است که اعتماد، اعتماد یک طرف تعریف شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: طرف‌های مذاکره کننده انتظار دارند که ایران ثابت کند فعالیت هسته‌ای غیرنظامی دارد، در حالیکه در قطعنامه‌های آژانس هیچگاه گواهی بر نظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود نداشت.

سنایی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مذاکرات مسکو گفت:‌ با توجه به سوء ظنی که به اهداف آمریکا در بین سیاست‌مداران روسیه وجود دارد و نگاه آمریکا به سوریه انتظار می‌رود مسکو نقش فعالی در مذاکرات ایران ایفا کند و مذاکرات مسکو تحت تاثیر بلوک شرق و چین به نتایج مطلوبی دست یابد.

وی ادامه داد: انتظار می رود دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشور حمایت کننده دیپلماسی هسته‌ای باشد و تلاش کنند به روابط ایران با سایر کشورها کمک کنند تا موجب پیشرفت مذاکرات هسته‌ای شود.

غرب در مذاکرات رفتاری فریبکارانه دارد

در ادامه جواد جهانگیرزاده با تاکید بر اینکه موضوع هسته‌ای مساله راهبردی در سیاست خارجی ماست، گفت: پرونده هسته‌ای نتیجه یک فرآیند طولانی است که همه ملت ایران در این فرآیند نقش داشتند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خطاب به جلیلی گفت: پرونده هسته‌ای حاصل فرآیندی پیچیده است که اکنون در دست شماست. امروز ما در برهه تاریخی مهمی قرار داریم و آیندگان از فعالیت‌های شما تصویری روشن خواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم این مذاکرات به نتایج مطلوب دست یابد، اظهار داشت: در منطقه‌ای هستیم که دو کشور بمب هسته‌ای دارند. انتظار جمهوری اسلامی در راستای برخورد با این کشورها طبیعی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: تجربه تاریخی به ما نشان داده رفتار غرب در قبال مذاکرات فریبکارانه است و معادله آنها معادله‌ای مجهول است.

وی با تاکید بر این که افزایش تحریم ها برای ملت ایران محل پرسش اساسی است،‌ گفت:‌ مجموعه مذاکرات باید ادامه یابد، شما در حال استیفای حقوق ملت ایران هستید و غرب حق ندارد خارج از چارچوب‌های بین‌المللی از ایران انتظار داشته باشد.

این عضو هیات رئیسه مجلس در پایان با اعلام حمایت مجلس از روند مذاکرات گفت:‌ انتظار داریم چین و روسیه همان طور که در موضوع سوریه مستقل عمل کرده‌اند در موضوع پرونده هسته‌ای ایران نیز مستقل عمل کنند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.