رفت و آمد احمدی‌ها/گرانی عامل سه برکناری

وزارت صنعت، معدن و تجارت در هفته‌ای که گذشت، شاهد طوفان تغییرات بود.

با وجودی که حدود نیمی از هفته‌ گذشته تعطیل بود، اما تغییرات گسترده در وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث شد تا یکی از مهمترین هفته‌ای کاری در این وزارتخانه از زمان تشکیل‌ آن در یک سال اخیر تاکنون رقم بخورد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت این هفته به منظور شرکت در اجلاس شانگهای به همراه رئیس‌جمهوری عازم چین شد، غافل از این‌که مهدی غضنفری پیش از سفر پای برگه‌هایی را امضا کرده بود که به تغییر دو سازمان توسعه‌ای بزرگ وابسته به وزارتخانه متبوعش منجر شد.

غافلگیر کننده‌ترین تغییر هفته‌ای که گذشت، تغییر رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) بود. براین اساس مجید هدایت پس از بیش از دو سال حضور در راس ایدرو جای خود را به غلامرضا شافعی داد.

شافعی در دولتهای پیشین وزیر تعاون و صنایع بود. اگرچه وی در گذشته بارها و بارها در جریان انتصاب رئیس سازمان گسترش حضور داشته و به نظر چندان هم با این سازمان توسعه‌ای ناآشنا نیست.

از سوی دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت بالاخره به مدتها بلاتکلیفی در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)‌ نیز پایان داد. به این ترتیب فریدون احمدی که تاکنون سمتهایی مانند قائم مقام وزیر و معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت صنعت، معدن و تجارت را بر عهده داشت، به سمت ریاست هیئت عامل ایمیدرو منصوب شد.

البته احمدی چندان هم با کار در بخش معدن و صنایع معدنی بیگانه نیست، چون او در حال حاضر ریاست هیئت مدیره یکی از بزرگترین شرکتهای معدنی کشور یعنی شرکت ملی صنایع مس ایران را بر عهده دارد.

تا پیش از احمدی، به مدت چند ماه وجیه‌الله جعفری – معاون معدنی و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت – سرپرستی ایمیدرو را بر عهده داشت. جعفری نیز خود جانشین خدامراد احمدی شده بود که اکنون در دادگاه فساد مالی بزرگ پاسخگوی اتهاماتش است.

در همین حال گفته می‌شود حمید علیخانی که پیش از این مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران بود، قرار است جانشین فریدون احمدی در پست معاونت توسعه و مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت شود. علیخانی در گذشته‌ای نه چندان دور هم مشابه همین سمت را در وزارت بازرگانی سابق بر عهده داشت و در حال حاضر نیز عضو هیئت مدیره شرکت دخانیات ایران است.

اما این تغییرات پایان کار نبود و روسای دو سازمان و شرکت بزرگ وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این هفته از سمتهای خود برکنار شدند. ابتدا حسین نکویی مهر از ریاست سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کنار رفته و معاونش جواد تقوی جانشین وی در سمت ریاست سازمان حمایت شد.

در همین حال صدرالله دولت، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام نیز این هفته برکنار شد و مصیب محمدیان شمالی – مدیرکل استانهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، جانشین وی در سمت مدیرعاملی شرکت پشتیبانی امور دام شد.

در همین حال در تغییر مهم دیگر محمدعلی ضیغمی هم از معاونت بازرگانی داخلی وزارتخانه کنار گذاشته شده و حسن رادمرد، رئیس مرکز اصناف و بازرگانان، جانشین ضیغمی در پست معاونت وزیر شد.

هر سه فرد بالا یعنی نکویی‌مهر، دولت و ضیغمی به همراه زیرمجموعه‌شان طی چند ماه گذشته به دلیل گرانی‌های به وجود آمده در بازار به شدت از سوی کارشناسان و رسانه‌ها مورد انتقاد قرار گرفته بودند.

به نظر می‌رسد سفر مهدی غضنفری به چین اگر برای او و وزارتخانه متبوعش منافع حاصل از امضای قراردادهای رنگین با شرکتهای چینی را به همراه نداشته باشد، دست کم تا حدودی وزیر را از زیر بار سوالات مربوط به دلایل تغییرات گسترده در زیرمجموعه‌اش خلاص کرده است.
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.