رقابت های انتخاباتی در یونان شدت گرفته است

به گزارش ایرنا از آتن، در آستانه برگزاری این انتخابات، دو حزب مطرح و رقیب اصلی حملات لفظی و اتهامات علیه یکدیگر را افزایش داده اند.

با نزدیک شده برگزاری انتخابات عمومی که یکی از سرنوشت ساز ترین انتخابات یونان از زمان برقراری دمکراسی در این کشور محسوب می گردند، یعنی از سال ۱۹۷۴ میلادی ،تنور تبلیغات انتخاباتی یونان هر روز بیش از روز پیش داغ ترمی شود و احزاب سیاسی مطرح این کشور در یک رقابت تنگاتنگ و بسیار جنجالی در تلاش برای جلب نظر و‌ آرای شهروندان هستند.

جنجالی بودن تبلیغات انتخاباتی به حد رسیده که احزاب رقیب حتی علیه یکدیگر از عبارات و کلماتی که معمولا در رسانه های گروهی مطرح نمی شوند استفاده می کنند. در مناظره های تلویزیونی با هم درگیری لفظی ایجاد کرده و بعضاً از قوه قهریه نیز استفاده می کنند.

حزب محافظه کار و راستگرای دمکراسی نوین در این اواخر حملات خود را علیه حزب چپ ائتلاف( سی ریز) افزایش داده و بطور مرتب با استناد و یا با سوء تعبیر ازدیدگاه های اعضای این حزب، برای کوبیدن حزب چپ گرای رقیب خود استفاده می کند.

‘اندونیس ساماراس’ رئیس حزب راستگرا و محافظه کار دمکراسی نوین، چهارشنبه شب طی حدود دو ساعت مصاحبه با خبرنگاران، بیش از ۶۰ درصد اظهارات خود را برای کوبیدن مواضع حزب چپ ائتلاف اختصاص داد.

وی در این مصاحبه از مردم خواست به حزب وی رای دهند زیرا درغیر این صورت حزب چپ ائتلاف یونان، کشور را به خروج از اتحادیه اروپا و حوزه یورو خواهد کشاند و به دراخما (واحد پولی سابق یونان) بر خواهد گشت.

ساماراس در ادامه افزود، حزب چپ ائتلاف درصدد قانونی کردن مهاجران غیر قانونی در کشور و خلع سلاح پلیس می باشد و چنین سیاست و دیدگاهی جامعه را برای شهروندان نا امن و به خشونت سوق خواهد داد.

وی در ادامه حزب چپ ائتلاف( سی ریزا) را به افراط گرایی و داشتن رابطه با افرادی که

دارای سوء سابقه هستند، متهم کرد و گفت، برنامه ها و ارتباطات این حزب، هدایت کشور به سوی خشونت، نا امنی و خروج از یورو می باشند، ولی حزب راستگرای دمکراسی نوین تنها حزبی است که می تواند حضور کشور در اتحاددیه اروپا، واحد پولی یورو، امنیت و رشد اقتصادی کشور را تضمین کند و از مردم خواست که به حزب وی رای دهند تا بتواند اقدامات لازم برای توسعه و رشد اقتصادی کشور را انجام دهد.

حرب چپ ائتلاف نیز طی بیانیه ای اظهارات ‘اندونیس ساماراس را تکذیب و اعلام کرد، حزب راستگرا و محافظه کار دمکراسی نوین از همراهی مردم با حزب چپ ائتلافی هراسان شده و بدین ترتیب به دروغ پردازی و ایجاد ترس و وحشت در اذهان عمومی روآورده است.

این حزب در بیانیه خود که از رسانه های گروهی منتشر شد، گفت: حزب چپ به حضور یونان در اتحادیه اروپا و حوزه یورو پایبند است، ولی قوانینی را که دولت پیشین یونان برای اجرای خواسته های وام دهندگان به تصویب رساند، لغو خواهد کرد، زیرا اجرای این خواسته تاکنون کشور را به لبه ورشکستگی کشاند، مردم را فقیر، کسبه ها را ورشکسته کرد و نرخ بیکاری را به حد بی سابقه ای رسانده است.

این حزب در بیانیه خود اعلام کرد، درصورتی که به قدرت برسد این قوانین را لغو خواهد کرد.

در این بیانیه گفته شده است، حزب چپ گرای ائتلاف تضمین کننده حضور یونان در اتحادیه اروپا و بر این باور است که اجرای سیاست ریاضت اقتصادی و توافقنامه کمک مالی به یونان و شرایط خواسته شده که توسط نمایندگان حزب راستگرای محافظه کار و حزب سوسیالیست پاسوک در پارلمان به تصویب رسیده و روسای این دو حزب به اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول موسوم به ‘تروئیکا’ کتبی اجرای آن را تضمین کرده اند، باعث ورشکستگی کشور و منجر به خروج کشور از واحد پولی اروپا

(یورو) خواهد شد.

این حزب همچنین می گوید،در ساختار اتحادیه اروپا و بر اساس قوانین حاکم بر این اتحادیه تحت هیچ شرایطی نمی توان کشوری را که عضو اتحادیه اروپاست از این اتحادیه اخراج کرد و معتقد است که تبلیغات حزب راستگرای دمکراسی نوین و احزاب طرفدار نظام سرمایه داری علیه این حزب بی اساس بوده و جنبه قانونی و عملی ندارند.

این حزب اتهامات حزب راستگرا و محافظه کار دمکراسی نوین در مورد ارتباط این حزب با افراد تندرو و همچنین خلع سلاح پلیس را دروغ مطلق توصیف کرد و گفت، این حزب با هیچ فرد تندرویی ارتباطی نداشته و فردی را که حزب راستگرای دمکراسی نوین نامزد انتخاباتی حزب ما معرفی می کند، هرگز با این حزب ارتباطی نداشته و این مساله را خود فرد مورد اتهام طی مصاحبه ای با رسانه های گروهی مکرراً رد کرده است.

چندی پیش حزب راستگرای محافظه کاری تصویر و سخنرانی فردی را که خواستار ایجاد گروهی چریک شهری شده بود را به عنوان نامزد حزب چپ ائتلاف معرفی کرد، ولی این فرد طی مصاحبه هرگونه ارتباط با حزب چپ را رد و اعلام کرد که هرگز نامزد انتخاباتی حزب چپ ائتلاف نبوده است.

اما مساله به این جا ختم نمی شود، درگیری ها حتی به میان افراد و در خیابان ها نیز کشیده شده است ، بطوریکه یکی از ستاد های انتخاباتی حزب چپ یونان( ک ا.ک) روز چهارشنبه

مورد حمله افراد حزب تندرو نئونازی (خریسی اوگی) قرار گرفت و مسوول این ستاد زخمی و به بیمارستان منتقل شد.

روز سه شنبه نیز تعدادی از افراد گرو تندرو نئوناز به تعدادی از نمایندگان دیگر احزاب سیاسی حمله کردند که با دخالت پلیس این درگیری ها خاتمه یافت.

پلیس یونان روز گذشته اعلام کرد تا کنون هشت نفر از اعضای این حزب تندرو را که خود هم نامزد انتخابات می باشند، به علت ایجاد اخلال در سخنرانی دیگر رقیب های انتخاباتی، دستگیر و تحویل مقامات قضایی داده است.

سخنرانان حزب تندرو نئونازی روز گذشته نیز طی سخنرانی هایی در جمع طرفداران خود اعلام کردند، افراد و حتی نمایندگان پارلمانی که با دیدگاه های آنان مخالفت کنند، حتی در سالن پارلمان مورد حمله قرار خواهند داد که این امر باعث نگرانی نامزدهای انتخاباتی و مردم از عملکرد نمایندگان این حزب در پارلمان آینده این کشور شده است.

گرچه طی ۱۰ روز گذشته درج نظرسنجی های عمومی در رسانه ها ممنوع شده ، ولی تحلیلگران بر این باورند که شدت یافتن رقابت ها که بعضی مواقع نیز به درگیری های لفظی و ضرب و شتم نیز منجر می شود، به دلیل این است که آراء دو حزب مطرح نزدیک می باشد .

آنچه از اظهارات ‘اندونیس ساماراس ‘ رئیس حزب راستگرا و محافظه کار دمکراسی نوین مشخص می شود این است که احتمالاً هیچکدام از احزاب سیاسی آرا کافی برای تشکیل دولت مستقل را نیز در این انتخابات به خود اختصاص نخواهد داد.

وی تشکیل’ دولت نجات ملی’ را به رهبری حزبی که از نظر آرا در مقام اول قرار گیرد، مطرح کرد.

حزب چپ ائتلاف هم بارها اعلام کرده است که حتی اگر آرای این حزب به تنهایی برای تشکیل دولت کافی باشد، بعد از انتخابات عمومی خواستار حضور دیگر احزاب چپ گرا در تشکیل دولت جدید به رهبری حزب چپ ائتلاف می باشد که این اظهارات نیز بیانگر آن است که این حزب هم به تشکیل دولت مستقل توسط یک حزب امید چندانی ندارد.

اینگونه رقابت های تبلیغاتی تاکنون در یونان سابقه نداشته و معمولا در فضایی آرام احزاب سیاسی دیدگاه های خود را چه در میتینگ های تبلیغاتی و چه از طریق حضور در رسانه های گروهی ارایه می کردند.

احزاب سیاسی کوچک راستگرا با احزاب بزرگتر همخوان شده تا مانع موفقیت احزاب سیاسی چپ گرا گردند و احزاب چپ گرا خود نیز در مناظره های تلویزیونی معمولا از یکدیگر به شدت انتقاد می کنند.

گرچه نظرسنجی ها بطور رسمی ۱۵ روز قبل از برگزاری انتخابات عمومی در یونان ممنوع می باشد، ولی تعدادی از سایت های خبری به طور غیر رسمی دست به نظر سنجی هایی می زنند که نتایج بعضی از آنها حکایت از پیشی گرفتن حزب چپ گرای ائتلاف ( سی ریزا) بر حزب راستگرای دمکراسی نوین دارند.

گرچه ظاهراً در انتخابات عمومی یونان کسی دخالت نمی کند، ولی تحلیلگران بر این باور هستند که بیانیه های پی درپی بعضی از شخصیت های کشورهای اروپایی و حتی آمریکا در مورد احتمال خروج یونان از اتحادیه اروپا را همراهی این شخصیت ها با حزب راستگرای دمکراسی نوین قلمداد می کنند.

تحلیلگران بر این باورند که نظام سرمایه داری و بخصوص آمریکا از احتمال سرکار آمدن حزب چپ در یونان نگران می باشد و به همین دلیل اوضاع بحرانی یونان را بحرانی تر از آنچه که هست جلوه می دهند تا مردم را بهراسانند. زیرا به زعم آنان اگر مردم یونان به جز به احزاب سنتی طرفدار نظام سرمایه داری رای دهند، این کشور از واحد پولی اروپا و اتحادیه اروپا خارج و مردم در تامین مواد غذایی و دارویی با مشکلات جدی روبه رو خواهند شد و این امر ممکن است سبب بروز هرج و مرج در این کشور شود.

وزیر اقتصاد و دارایی آلمان در رابطه با یونان اعلام کرد، یونان موظف به اجرای تعهدات خود در قبال وام دهندگان می باشد و در آینده نزدیک این کشور مجبور به اجرای سیاست ریاضت اقتصادی شدیدتری نیز خواهد بود.

مردم یونان در پی اجرای سیاست ریاضت اقتصادی در کشور؛ به احزاب چپ گرا و دیگر احزاب سیاسی مخالف توافقنامه دولت با اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول موسوم به تروئیکا روی آورده اند.

این امر باعث شده که حزب محافظه کار دمکراسی نوین که به همراه حزب سوسیالیست

‘پاسوک’ مفاد توافقنامه و شروط ارایه بسته کمکی تروئیکا به یونان را در پارلمان این کشور به تصویب رسانده و آن را تنها راه نجات اقتصادی کشور قلمداد می کردند، امروز به علت مخالفت مردم با این بسته، در تبلیغات انتخاباتی خود بر ضرورت تغییر مفاد این توافقنامه تاکید و اعلام کرده که این تغییرات را تضمین می کنند.

روسای حزب سوسیالیست پاسوک و حزب دمکراسی نوین نه تنها مفاد این توافقنامه را در پارلمان این کشور حدود سه ماه پیش به تصویب رساندند، بلکه تحت فشار اتحادیه اروپا برای اجرای آن تعهد کتبی به تروئیکا داده اند.

حزب چپ ائتلاف ( سر ریزا) از همان ابتدا یعنی بیش از دو سال پیش ضمن مخالفت با این توافقنامه ها، دو حزب سوسیالیست پاسوک و دمکراسی نوین را عامل ورشکستگی کشور قلمداد کرد و خواستار لغو این توافقنامه شد.

مخالفت حزب چپ ائتلاف با مفاد مندرج در توافقنامه با تروئیکا باعث شد که مردم در انتخابات ۱۸ اردیبهشت ماه به این حزب روی آورند. به همین دلیل حزب چپ ائتلاف که در انتخابات عمومی سال ۲۰۰۹ میلادی فقط پنج درصد کل آرا را به خود اختضاض داده بود، در انتخابات ۱۸ اردیبهشت سال جاری با اختصاص ۱۷ درصد آرا به دومین حزب بزرگ این کشور تبدیل شد.

در پی شکست تمامی تلاش‌ها برای تشکیل دولتی جدید در یونان ۱۵ مه (۲۶ اردیبهشت) اعلام شد که در این کشور انتخاباتی تازه برگزار خواهد شد و تاریخ انجام انتخابات ۱۷ ماه ژوئن (۲۸ خرداد) خواهد بود.

**۲۱۷۰**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۲۴۴۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.