رنگ و بوی زندگی در قاب دوربین عکاسی

دوازدهمین دوسالانه ملی ایران که کار خود را از ۲۵ خرداد ماه در یزد آغاز کرده ، از اول تیرماه به تهران رسیده است.

این رویداد هنری عرصه ای برای رقابت و ارزیابی وضعیت هنر عکاسی در ایران است و آثار راه یافته به نمایشگاه از میان بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ اثر ارسالی انتخاب شده اند.

دوسالانه امسال با بازگشت به الگوی پیشین خود، بار دیگربه صورت رقابتی برگزار شد و سه نفر برگزیده در دو بخش مستند و نوآورانه خواهد داشت.

دراین رویداد هنری عکاسانی از شهرها و استان های مختلف، به طبیعت،اجتماع و زوایای مختلف زندگی از زاویه های مختلف نگاه کرده اند و برداشت خود را در قالب یک تصویر درون قاب شیشه ای قرار داده اند.

در ورود به تالار بهار خانه هنرمندان، اسامی و تصاویرشورای سیاست گذاری و هیات داوران بخش مستند و آثار این بخش به روی دیوار رفته است.علاوه بر این سه اثر تقدیری نیز در میان آثار دیده می شود.

در میان تصاویری که برش هایی از زندگی امروز مردم ایران زمین را ترسیم کرده مثل بازی کودکان در پارک،چهره زنان و مردانی که از خستگی در اتوبوس به خواب رفته اند و یا مادران وپدران شهدای گرانقدراین سرزمین در کنار مزار فرزندان شهیدشان می توان سه اثر تقدیرشده این بخش را در میانه تصاویر روی دیوار مشاهده کرد.

‘ابراهیم صفریان برمی’ از جمله این عکاسان است. وی از دریچه دوربین به تصویرمردی نگاه کرده که در حال خروج از یک مکان زیارتی و مقدس است و به حالت احترام دستانش را روی سینه اش قرارداده و تعظیم کرده است در حالیکه پشت سر وی مجسمه هایی از چند زن و مرد دیده می شود که آنها نیز در حال ادای احترام به این مکان مقدس و زیارتی هستند.عکاس برای این تصویرعنوان ‘خلوص’ را انتخاب کرده که به راستی با حال و هوای تصویر مطابق است.

‘مختار حسین زاده’ نیز با نمایش تصویر بازی والیبال طلبه های جوان در یک زمین خالی در حالیکه لباس های روحانیت خود را به یک تخته چوب آویزان کرده اند،یکی دیگر از آثار تقدیر شده این بخش را رقم زده است.

‘محمد مهدی موذن’ عکاس خبرگزاری ایرنا که عکس اش به عنوان اثر تقدیر شده دیگر به روی دیوار این نگارخانه رفته است.صحنه ای از مراسم سوگند پیشاهنگی را به تصویرکشیده که در میان خیل عظیمی از جوانان با لباس یکسان، یک روحانی نیز در حال ادای سوگند است.

در تالارهای طبقه اول خانه هنرمندان،تصاویر بخش نوآورانه به روی دیوار رفته است.این عکس‌ها اغلب جلوه های هنری عکاس را نشان می دهد که براساس ذوق و سلیقه خود تلاش کرده عکسی اثرگذار خلق کند.

‘بهنام صادقی’ جاده همیشه شلوغ و پر پیچ و خم چالوس را از نمایی بالا به تصویرکشیده که خیل عظیمی از ماشین ها در دل تاریکی شب در حال تردد هستند.

‘فرشته دیانت’ عکاس دیگری است که تصویری از پنجره چوبی و قدیمی یک خانه را در حالت های مختلف در ۹ قاب ترسیم کرده است.

بخشی از تصاویر این گالری به عکس های برگرفته از مناظر زیبای طبیعت مثل تالاب میانکاله و یا غروب خورشید اختصاص دارد.در این میان تصویر پرواز فلامینگویی نزدیک رودخانه ای درحالیکه غروب خورشید رنگ نارنجی و زرد را در فضا پراکنده است، یکی ازعکس های زیبای این بخش را تشکیل می دهد.

برخی از عکاسان نیز پرتره را سوژه کار خود قرار داده اند؛ با گشتی در این نمایشگاه به خوبی می توان زاویه های مختلف دید،سلیقه و نگاه های متفاوت عکاسان را مشاهده کرد که به طبیعت پیرامون،مسائل اجتماعی و جلوه های مختلف زندگی نگریسته اند و به کمک دوربین عکاسی لحظه مورد نظر خود را ثبت و به تصویرکشیده اند.

از جمله ویژگی های این دوسالانه حضور پرشمار هنرمندان کمترشناخته شده و جوان است که این رویکرد در آثار راه یافته به نمایشگاه نیز قابل مشاهده است.

دوازدهمین دوسالانه ملی عکس ایران تا ۱۴ تیرماه در خانه هنرمندان میزبان علاقمندان به هنر عکاسی است.

فراهنگ**۹۱۷۳**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۰۳۳۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.