رونق «دستور سنتور» بعد از ۵۱ سال و نگاه پرباران

۲۴م دیماه ،

ایبنا نوشت: فرامرز پایور کتاب «دستور سنتور» را در سال ۱۳۴۰ به رشته تحریر درآورد. این اثر دومین کتاب آموزشی سنتور پس از کتاب ابوالحسن صبا در تاریخ موسیقی ایران است.

مباحث کتاب ابتدا با توضیحاتی دربارهٔ تئوری موسیقی، نحوه مضراب‌گیری و نحوه نواختن آغاز می‌شود. در ادامه درس‌های ابتدایی که بصورت اتود می باشند، به هنرجو آموخته می‌شود. این درس‌ها یا اتودها فقط برای تمرین نت و مضراب زدن ابتدایی است و جنبه آهنگین ندارد.

نخستین درس آهنگین کتاب، درس شماره هشت است. به تدریج این کتاب در درس‌های بعدی از تمپوی سریع‌تر و نت‌های با ارزش زمانی کمتر یعنی «چنگ و دولا چنگ و …» استفاده می‌کند.

بیست‌وهفتمین چاپ کتاب آموزشی «دستور سنتور» نوشته فرامرز پایور، از سوی انتشار یافتنات ماهور در ۶۴ صفحه و بهای ۶ هزار تومان روانه کتابفروشی‌ها شده است.

فرامرز پایور در ۲۱ بهمن سال ۱۳۱۱ در تهران به دنیا آمد. او در سن ۱۷ سالگی، آموزش موسیقی را نزد استاد ابوالحسن صبا آغاز کرد و همچنین در نزد استادانی چون عبدالله دوامی و نورعلی برومند به فراگیری موسیقی پرداخت.

پایور از سال ۱۳۳۳، کار خود را در وزارت فرهنگ و هنر آن زمان و از سال ۱۳۳۷ آموزش سنتور را در هنرستان عالی موسیقی ملی آغاز کرد. او اولین سنتورنوازی بود که روی سنتور، نواسازی می‌کرد و تنها در پی بداهه‌نوازی نبود. به بیان دیگر، اولین آهنگسازی بود که ساز تخصصی او، سنتور بود.

«ردیف استاد ابوالحسن صبا برای سنتور چپ کوک»، «ردیف آوازی و تصانیف قدیمی به روایت استاد عبدالله دوامی»، «رِنگ شهرآشوب»، «تئوری موسیقی»، «پرنیان؛ دونوازی برای تار و سنتور» و «مجموعه پیش درآمد و رنگ برای سنتور» نام بعضی از کتاب‌های انتشار یافته پایورند.

به گزارش این خبرگزاری، «نگاه پرباران» کتابی دربارهٔ نقش زنان در هشت سال دفاع‌مقدس است. سمیه شریف‌لو، یکی از نویسندگان این اثر در آستانه انتشار یافتن گفت: برای نگارش این کتاب چهار هزار اثر را مورد بررسی و به صد و چهل منبع ارجاع دادیم. بررسی‌ها نشان دادند نقش زنان در استان‌های ایلام و کرمانشاه کمتر مورد توجه نویسندگان بوده و کتابی دربارهٔ زنان جنگ‌زده نوشته نشده است.
سمیه شریف‌لو درباره تازهترین اثری که با همکاری سعید زاهدی نوشته است، توضیح داد: «نگاه پرباران: مروری بر نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس» عنوان کتابی است که به همت خانه فرهنگ و هنر سافیا به رشته تحریر درآمده است. این اثر نقش زن در دوران دفاع‌مقدس را بازگو می‌کند و تا دو هفته آینده توسط نشر فاتحان روانه بازار نشر شود.

وی ادامه داد: «نگاه پرباران» در هشت فصل با عنوان‌های عشق مرز ندارد: حضور زنان در جنگ، آتش در گلستان: زنان در اولین روزهای دفاع مقدس، آرزوی آواره: آوارگی زنان در هشت سال جنگ، دست‌های پرمهر: زنان در پشتیبانی از جنگ، می‌خواهم کنارت باشم: همراهی زنان با مردان رزمنده، چشم‌هایم برای تو: مادران و همسران شهدا،‌ دریا ساحل ندارد: درگیری زنان با جنگ در شهرها، پروانه می‌مانم: همسران جانبازان و مفقودان تدوین شده است.

شریف‌لو ادامه داد: این کتاب با نگاهی گذرا به حضور زنان در جنگ‌های صدر اسلام و دوران پیروزی انقلاب به هشت سال دفاع‌مقدس می‌پردازد و نقش زنان را از زمان غافلگیری خانواده‌های مرزنشین تا نیاز به حضور زنان در جبهه‌ها و پشتیبانی‌های مادی و معنوی توسط آنان مطرح می‌کند.

شریف‌لو با توجه به حجم اطلاعاتی که در دست دارد، دربارهٔ نگارش کتاب‌های دیگری دربارهٔ نقش زنان در هشت سال دفاع‌مقدس توضیح داد: این اثر در کنار مجموعه کتاب‌های با عنوان «راوی» که از سوی خانه فرهنگ و هنر سافیا ونشر فاتحان انتشار یافته، قرار می‌گیرد و برنامه‌ای برای نوشتن جلد‌های بعدی نداریم. اما این اطلاعات ظرفیت نگارش چند جلد کتاب مستقل را در صورت پشتیبانی یک نهاد دولتی دارد. زیرا مطالعات این موضوع به پایان رسیده و اکنون نیازمند تحقیق میدانی در استان‌های ایلام، کرمانشاه و خوزستان به صورت کلی و شهر‌های درگیر جنگ هستیم.

شریف‌لو تاکید کرد: در بیشتر کتاب‌ها به نقش زنان پرستار و پشتیبان پرداخته شده بود. یکی از نکاتی که در این جست‌وجو برایم اهمیت داشت، یافتن جایگاه معنوی زنان در روحیه بخشی به رزمندگان بود. نقش‌های مادر، همسر و خواهر رزمندگان کمتر مورد توجه مولفان بوده‌اند. بسیاری از مسایل مانند زندگی زنان پس از شهادت، جانبازی یا اسارت اشخاص خانواده آن‌ها، خلاصه شده بودند.

این نویسنده افزود: در میان این بررسی‌ها متوجه شدم که کمتر اثری به نقش زنان ایلامی در هشت سال دفاع‌مقدس پرداخته و فقط دو کتاب دربارهٔ آن‌ها انتشار یافته است در حالی که استان ایلام کمترین مهاجرت را در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران داشته است. این مساله برای استان کرمانشاه هم وجود داشت و استانی که بیشتر دربارهٔ زنان آن کتاب نوشته شده بود، خوزستان بود. این اتفاق هم به سبب وجود مجموعه خاطرات بیشتر دربارهٔ حوادث این استان در جنگ است.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.