رییس جهاددانشگاهی خراسان رضوی: مهمترین حسن جهاد، خودکفایی آن است

۰۲م اسفند ،

thumbpic2.aspx.jpeg

رییس جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: اقدامات فرهنگی و پژوهشی جهاد دانشگاهی جزو اثر‌گذارترین اقدامات این نهاد است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، دکتر مجید غیور مبرهن که در شصت‌نهمین گردهمایی معاونان فرهنگی واحدهای جهاد دانشگاهی کشور سخن می‌گفت، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد پژوهشی و فرهنگی از محاسن قابل توجهی برخوردار است؛ خوشبختانه کسانی که جهاد دانشگاهی را ترسیم کرده‌اند اشخاص پخته‌ای بودند.

وی ادامه داد: مهمترین حسن این نهاد پژوهش‌محور که مشابه موسسات پژوهشی تراز اول دنیا است، خودکفایی آن است.

غیور مبرهن تصریح کرد: خودکفایی جهاد سبب می‌شود که در بسیار از تلاطمات مالی آسیب ندیده و با وجود تحریم‌ها به فعالیت خود ادامه دهد؛ همچنین بسیاری از فعالیت‌ها ما درآمدزا می باشند.

رییس جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با اعلام این مطلب که در سال قبل فضای پژوهش را گسترش داده‌ایم، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی می‌تواند الگویی برای نهادهای پژوهشی و فرهنگی باشد.

غیور مبرهن به هزینه‌های پژوهشی و فرهنگی در کشور اشاره کرد و گفت: با وجود این هزینه‌ها، برداشت‌های قابل توجهی صورت نگرفته است؛ اما این بودجه‌ها با محصولات بیشتری در جهاد دانشگاهی همراه بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اقدامات جهاد دانشگاهی خراسان رضوی را از نظر گذراند و به چند مورد از برنامه‌های این نهاد اشاره کرد.

غیور مبرهن گفت: در حال حاضر اقدامات مربوط به ایجاد ۲ پژوهشکده مصوب شده است؛ همچنین ساخت ۴ پژوهشکده دیگر هم در دستور کار داریم که یکی از آن‌ها تا پایان سال مصوب خواهد شد.

رییس جهاد دانشگاهی خراسان رضوی به اقدامات نهادها و پژوهشکده‌های زیر نظر این سازمان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در زمینه تولید رنگ‌دانه‌های خوراکی در پژوهشکده صنایع غذایی فعالیت‌های خوبی صورت گرفته و به مرحله نیمه صنعتی رسیده است؛ هم‌اکنون منتظر ارسال تجهیزات هستیم تا کل کشور را پوشش دهیم.

غیور مبرهن همچنین به تولید مواد خوراکی سالم در این پژوهشکده اشاره کرد و گفت: این فعالیت نیز به مرحله نیمه صنعتی رسیده است؛ در این طرح از مواد غذایی مفید به شکل خوراکی استفاده شده و جایگزین چیپس‌ها و پفک‌های کنونی می‌شود.

وی در مورد فعالیت‌های پژوهشکده بیوتکنولوژی به بعضی از فعالیت‌ها اشاره و اظهار کرد: طرح‌های راه‌اندازی استارترهای مواد لبنی، تحقیقات روی بافت گل‌ها و گیاهان و همچنین تولید بذر قارچ در این نهاد صورت گرفته است.

غیور مبرهن همچنین اقدامات سایر پژوهشکده‌ها و نهادهای زیر نظر جهاد دانشگاهی را از نظر گذرانید و از فعالیت‌های پژوهشکده زیست فناوری‌ و ایجاد کلینک‌ها سخن گفت.

پژوهش‌ها و تحقیقات گروه مواد و انجام پروژه‌های مربوط به فناوری‌های نانو و نیز اقدامات بخش گردشگری و برگزاری طرح‌های زیارت و آمایش از دیگر مواردی بود که دکتر غیور مبرهن به آن اشاره کرد.

وی از راه‌اندازی ۴ مرکز خدمات درمانی خبر داد و اضافه کرد: ۲ مرکز از این مراکز در مشهد وجود داشته و مراکز دیگر در شهرهای گناباد و نیشابور دایر می باشند.

رییس جهاد دانشگاهی مشهد به توسعه فضاهای پژوهشی این نهاد تا ۵ برابر سال‌های قبل و توسعه خدمات بخش درمانی با تعرفه دولتی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بالاترین مراجعات به بخش‌های درمانی در سطح استان، به مراکز درمانی وابسته به جهاد دانشگاهی اختصاص دارد.

غیور مبرهن در بخش بعدی سخنان خود فعالیت‌های آموزشی جهاد دانشگاهی را برشمرد و اظهار داشت: سالانه حدود ۵۰ هزار آموزش مختلف در نهادهای آموزشی این سازمان انجام می‌شود.

وی پس از اشاره به فعالیت‌های بخش فرهنگی جهاد دانشگاهی، خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا را جزو تاثیرگذارترین نهادهای خبری معرفی کرد و ادامه داد: خبرگزاری‌های جهان اسلام و سازمان دانشجویان جهان اسلام نیز فعالیت‌های قابل توجهی در این نهاد داشته‌اند که اقداماتشان همپوشانی خوبی با دیگر نهادها دارد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.