رییس موسسه ملی اقیانوس‌شناسی خبرداد:مطالعه ۱۸ ماهه اقیانوس‌شناسی در تنگه هرمز

۲۶ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

بزرگترین گشت اقیانوس‌شناسی خلیج فارس و دریای عمان آغاز شد

رییس موسسه ملی اقیانوس‌شناسی خبرداد:مطالعه ۱۸ ماهه اقیانوس‌شناسی در تنگه هرمز

بزرگترین گشت اقیانوس‌شناسی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان از صبح پنجشنبه iبه مدت یکسال آغاز شد.

 به گزارش دریچه خبر ، مراسم افتتاح رسمی این گشت اقیانوس‌شناسی صبح پنجشنبه با حضور رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، قائم‌مقام معاون پارلمانی رییس جمهور، فرمانده نیروی دریایی ارتش، معاون فرهنگی وزیر علوم، نماینده‌ی دبیر اجرایی کمیسیون بین دولتی اقیانوس‌شناسی و جمعی از مسؤولان استانی و محلی در تالار وحدت جزیره قشم برگزار شد.

دکتر وحید چگینی، رییس موسسه ملی اقیانوس‌شناسی طی سخنانی در این مراسم با اشاره iبه این که بزرگترین گشت اقیانوس‌شناسی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان طی یک سال در شاخه‌های مختلف فیزیک، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، شیمی، هواشناسی و محیط زیست دریایی برگزار می‌شود، اظهار کرد: بدون شک این گشت تحقیقاتی از نظر مدت وقت اجرا(چهار فصل سال)، تعداد شاخه‌های علمی مورد مطالعه و نصب سامانه‌های مهار در بعضی نقاط، بزرگترین و مهمترین گشت اقیانوس‌شناسی خلیج فارس و دریای عمان محسوب می‌شود.

وی افزود: طرح مطالعه اقیانوس‌شناسی خلیج فارس و دریای عمان iبه عنوان بخشی از برنامه جامعه دیده‌بانی اقیانوس هند اجرا می‌شود که نشان دهنده سطح بالای همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون بین دولتی اقیانوس‌شناسی است.

وی خاطرنشان کرد: طی این طرح تحقیقاتی علاوه بر اندازه‌گیری پارامترهای مختلف در شاخه‌های یاد شده، مدل سازی گردش آب و پارامترهای فیزیکی و دینامیکی آبهای خلیج فارس و دریای عمان نیز انجام خواهد شد.

به گفته وی، یکی دیگر از ویژگی‌های این گشت آن است که همهی عملیات آن توسط نیروهای متخصص ایرانی و بدون اتکاء iبه متخصصان خارجی انجام می‌شود.

چگینی با بیان این که در انجام این طرح تحقیقاتی از ۷۰ نفر از اعضای هیات علمی و کارشناسان پژوهشی موسسه ملی اقیانوس‌شناسی استفاده خواهد شد، تصریح کرد: تهیه‌ی اطلاعات کافی از محیط‌های خلیج فارس و دریای عمان برای حفاظت از محیط زیست حساس و توسعه پایدار آن از جمله اهداف مهم طرح است.

جزئیات بزرگترین گشت اقیانوس‌شناسی خلیج فارس

رییس موسسه‌ی ملی اقیانوس‌شناسی همچنین در حاشیه مراسم آغاز بزرگترین گشت اقیانوس‌شناسی خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای عمان در جمع خبرنگاران افزود: در این گشت اقیانوس شناسی که از پنجشنبه بیست و پنجم آبان iبه مدت یک سال iبه طول می‌انجامد، برای اولین بار طی چهار فصل مختلف سال،اطلاعات جمع‌آوری می‌شود.

دکتر وحید چگینی گفت: این گشت از چند لحاظ حائز اهمیت است. طی این گشت مطالعات اقیانوس شناسی در ۶ شاخه مختلف انجام شده و در بعضی نقاط راهبردی دستگاه‌های ثابتی نصب کرده‌ایم که هر سه ماه یکبار اطلاعات اقیانوس شناسی را از آنها جمع‌آوری می‌کنیم.

به گفته وی‌، در این گشت برای اولین بار از ۷۰ متخصص داخلی استفاده می‌شود و ایران تنها کشور منطقه iبه شمار می‌رود که قادر iبه انجام گشتی iبه چنین گستردگی با اتکا iبه نیروهای داخلی است.

چگینی با اشاره iبه این که گشتی با چنین گستردگی در منطقه تنگه هرمز انجام نشده است، اظهار کرد: این گشت در محدوده تنگه هرمز ۱۸ ماه iبه طول می‌انجامد.

وی در خصوص مطالعاتی که در این گشت انجام می‌شود، گفت: طی این گشت دریایی مطالعات شیمی دریا از قبیل بررسی ph، کدورت، اکسیژن محلول، کلروفیلA و همچنین بررسی رسوبات کف دریا، رسوبات زیر بستر دریا، موجودات دریا مثل انواع پلانکتون‌ها، مطالعه‌ پارامترهای هواشناسی دریا، محیط زیست دریا، فلزات کف دریا، موجودات زیردریایی و همچنین اجرای مدل‌های عددی فرآیند فیزیکی دریا، بررسی تغییرات فصلی دما انجام می‌شود.


DaricheKhabar.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.