زخمی که تا پایان عمر باقی می‏‌ماند…

۰۴ تیرماه ۱۳،

زخمی که تا پایان عمر باقی می‏‌ماند…

زخمی که تا پایان عمر باقی می‏‌ماند...

 یک کارشناس بهداشت با اشاره به خطرات ناشی از بیماری سالک، گفت: بیماری سالک یکی از مهم‏ترین بیماری‏های قابل انتقال به وسیله حشرات(پشه خاکی) است.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا،”فریبا شاهچراغ” در کارگاه آموزشی بهداشتی آشنایی و شناخت بیماری سالک در دامغان، افزود: این بیماری در اغلب نقاط جهان وجود دارد و در بعضی از استان‏های کشور ما نیز یکی از مشکلات جدی بهداشتی ساکنان این مناطق است.

وی در خصوص علایم این بیماری، اظهار کرد: از علایم این بیماری این است که در محل گزش پشه ابتدا یک برآمدگی قرمز رنگ به وجود می‌‏آید، سپس به گره سفت و کبود رنگی تبدیل می‌‏شود.

این کارشناس بهداشت، اضافه کرد: در صورت عدم درمان به موقع، محل گزش به صورت زخم در می‏‌آید و محل زخم پس از بهبودی به صورت یک فرورفتگی در می‏‌آید و تا پایان عمر فرد باقی می‏‌ماند و به زیبایی فرد لطمه وارد می‏‌کند.

این کارشناس بهداشت در ادامه گفت: عامل اصلی انتقال این بیماری پوستی پشه خاکی است که بسیار ریز و کوچک است و به رنگ زرد و گاهی اوقات قهوه‏ای روشن است.

شاهچراغ افزود: این پشه خاکی از خون انسان و سایر پستانداران آلوده و یا از زخم سالک تغذیه می‏‌کند و می‌‏تواند آلودگی را به انسان سالم منتقل کند.

وی تأکید کرد: با توجه به این مهم که پیشگیری همیشه از درمان بهتر است و در بسیاری از موارد کم هزینه‌‏تر هم هست، بنابراین اقداماتی نظیر عدم حضور در اماکن خارجی در هنگام فعالیت و رفت و آمد پشه‌‏ها از غروب آفتاب تا طلوع آفتاب روز بعد است.

این کارشناس بهداشت با اشاره به ضرورت رعایت نکات ایمنی، گفت: استفاده از پمادها و یا کرم‏های دور کننده حشرات در هنگام خواب یا هنگام کار کردن و استفاده از لباس‏های آستین بلند و پوشش مناسب هنگام کارکردن در مزرعه می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به این بیماری مؤثر باشد.

شاهچراغ اظهار کرد: نصب توری بر روی درب و پنجره‏‌ها و استفاده از پشه بندهای آغشته به سم جمع‏‌آوری و دفع صحیح زباله و پوشش زخم سالک با گاز استریل و درمان آن از دیگر راه‌های پیشگیری است.

همچنین فاطمه جلالوند، فرمانده پایگاه قهرمان کربلا حوزه کوثر دامغان با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی بهداشتی آشنایی و شناخت بیماری سالک در این پایگاه، هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را ارتقاء آگاهی بسیجیان از این بیماری فصلی و توانمندسازی آنها بیان کرد.

وی افزود: بسیجیان باید آگاهی خود را ارتقا داده و تجربیات و دانسته‌های خود را در اختیار دیگران بگذارند تا جامعه از لحاظ علمی و فرهنگی غنی باشد.

فرمانده پایگاه کربلا حوزه کوثر دامغان، ادامه داد: برگزاری این کارگاه‏‌های آموزشی برای جذب هرچه بیشتر جوانان بسیار مؤثر است و باید برنامه‏‌های پایگاه متنوع و پربار باشد.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / بهداشت و درمان
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.