زمان رای دادن به شعارهای رنگارنگ گذشت

باراک اوباما چهل و چهارمین رئیس جمهوری آمریکا باز در سال انتخابات قرار گرفته است. اگر در سال ۲۰۰۸ میلادی او می توانست با تفاوت در رنگ چهره، شعار تغییر و سخنرانی های زیبا دل رای دهندگان آمریکایی را در چشم برهم زدنی در یک کمپین تبلیغاتی برباید اکنون ادامه این مسیر و نگاه داشتن آرا در سبد خویش برای او که عنوان نخستین رئیس جمهور سیه چرده آمریکایی را به خود اختصاص داد، سخت است.

نیویورک تایمز در سرمقاله خود با نگاهی به انتخابات پیش روی آمریکا می نویسد: قطعا باراک اوباما به تنهایی نمی تواند دنیای سیاست در امریکا را دگرگون کند. بسیاری از حامیان جوان او در انتخابات سال ۲۰۰۸ میلادی اکنون متوجه انتظارهای توهم گونه خود از او شده اند و با فرارسیدن فصل انتخاباتی دیگر در امریکا به نظر می رسد که شخص اوباما هم متوجه محدودیت های خود و ممکن نبودن تحقق برخی وعده هایش شده است. روز شنبه اوباما رسما نخستین نطق انتخاباتی خود برای سال ۲۰۱۲ میلادی را ایراد کرد. در این سخنرانی که در اوهایو جرقه آن زده شد وی خطاب به هواداران دموکرات های امریکایی گفت:در چند سال گذشته جمهوری خواهانی که کنگره را در اختیار داشتند ادعا کردند که ما درست در مسیر سیاست هایی پیش می رویم که مادر تنش های فعلی است. اکنون شعار آنها بر مبنای همین برهم ریختگی است.

وی در بخش هایی از نتیجه گیری از سخنان خود به باورهای خود در سال ۲۰۰۸ میلادی هم اشاره هایی کرده و گفت: من هنوز هم فکر می کنم که این کشور تا آن اندازه که سیاست در آن چند دسته است ، دچار انشقاق نیست. رای دهندگان ابتدا امریکایی هستند و پس از آن دموکرات یا جمهوری خواه.
با اینهمه جامعه امروز آمریکا بیش از چهار سال پیش دچار انشقاق است و اوباما نیز مستنداتی را در اختیار دارد که این مساله را تایید می کند. بر همین اساس احزاب و طرفداران آنها امروز نوعی فلج بودن سیاسی را تجربه می کنند و در چنین فضایی اوباما در صورت امیدواری به بقای در کاخ سفید باید تلاش های مجاب کننده خود را بیش و بیشتر کند.

اوباما این روزها از قسمت پرعمق رودخانه موفقیت های خود به قسمت کم عمق سفر می کند و باید بتواند به رای دهندگان امریکایی بفهماند که سیاست های میت رامنی رقیب جمهوری خواه او تا چه اندازه برای امریکایی ها گران تمام خواهد شد.
نیویورک تایمز در ادامه می نویسد: اهداف اصلی که در سر باراک اوباما است درست و به جاست: درجه های دانشگاهی بیشتر، اساتید مجرب تر، رشد در صنایع، سرمایه گذاری در بخش انرژی تمیز و ارتقای سلامت عمومی و حقوق زنان.
با اینهمه توسل به رویاهایی که در هیاهوی کنگره گم می شوند کار چندان عاقلانه ای نخواهد بود.افکار عمومی در امریکا به اندازه کافی جدال های مابین کاخ سفید و کنگره را دیده و اوباما باید بتواند با درایت خاص خود رای دهندگان گیج و درفکر مانده را متوجه توانایی های خود کند.
اوباما می تواند در یک یا دو سخنرانی چندان هم وعده های رنگین ندهد اما بدون کنگره ای که تصمیم های او را تایید کند ادامه کار برای او سخت خواهد شد. در جریان سال ۲۰۱۰ میلادی قانون سلامت عمومی در کنگره به تصویب رسید و اوباما می تواند از آن تعامل برای همکاری های بیشتر در آینده با کنگره درس بیاموزد. در همان زمان هم اوباما در اوج جدال با کنگره چندان در این خصوص با مردم سخن نگفت و شاید در مجموع افکار عمومی از او در این حوزه چند جمله بیشتر نشنیدند. اوباما به جای خجالت کشیدن از بیان اختلاف ها میان خود ، کنگره و حتی دیوان عالی باید به راحتی دلایل خود را در معرض عموم قرار دهد.
رای دهندگان اکنون می دانند که اوباما می تواند در یک سخنرانی جدی و قوی امیدهای آنها را دوباره زنده کند. اما این بار آقای شماره چهل و چهار برای پیروزی باید بیشتر عمل کرده و کمتر سخن بگوید.
ترجمه: سارا معصومی / ۵۱۵۱

 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.