زیرساختهای فرسوده پاشنه آشیل دولت آمریکا

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه “فوکوس” در مطلبی به فرسودگی زیر ساختها در آمریکا اشاره کرده و نوشت:  زیر ساختهای فرسوده در آمریکا مسائل و مشکلات زیادی را برای رئیس جمهوری این کشور ایجا کرده است. قطعی برقی که اخیرا در واشنگتن رخ داد تنها راس یک کوه یخی مشکلات در آمریکاست. در سال انتخاباتی ۲۰۱۲  برای نوسازیهای ضروری در کشور آمریکا پول  و اراده کافی وجود ندارد.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد: موفقیتهای سیاسی این روزها برای باراک اوباما از استثنائات محسوب می شود. البته در اواخر هفته گذشته رئیس جمهوری آمریکا یک موفقیت مهم برای نجات برخی زیرساختهای فرسوده در کشورش را جشن گرفت. دموکراتها و جمهوریخواهان آمریکایی در یک توافق نادر قانونی را تصویب کردند که بر اساس آن قرار شد در سال آینده از جمله چندین میلیون دلار برای ساخت جاده اختصاص یابد.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب خاطر نشان کرد اما نیاز حقیقی آمریکا به بازسازی خیلی بیشتر از این حرفهاست و خیابانها و راههای فرسوده تنها یک بخش کوچک از بسیاری زیرساختهای فرسوده در این کشور محسوب می شود.

فوکوس در ادامه با تاکید بر اینکه صداهای تق و تق از زیرساختهای آمریکا به گوش می رسد نوشت: جاده های پر از دست انداز، پلهای کلنگی، لوله های انتقال آب ترکیده، و سیمهای برق فرسوده که عمر بسیار طولانی دارند همه جا در این کشور وجود دارد. به این ترتیب توان و انرژی این ابرقدرت جهانی رو به پایان است.

یک پروفسور سیاسی دانشگاه مریلند بر این عقیده است که  بخشهای بزرگی از آمریکا فقط با دعا و ثنا پایدار مانده و از هم وا نرفته است.

اتحادیه مهندسان آمریکایی ASCE که زیرساختهای آمریکا را مرتبا ارزیابی می کنند در گزارش اخیر خود وضعیت زیر ساختها در این کشور را شرم آور و یک رسوایی برای ایالات متحده ارزیابی کردند.

این گروه از کارشناسان آمریکایی بخصوص وضعیت تامین آب آشامیدنی در این کشور را فاجعه بار ارزیابی کردند و بخش عظیمی از لوله های انتقال آب را بسیار فرسوده قلمداد کردند. تنها از طریق لوله های آب سوراخ در این کشور روزانه حدود ۲۵ میلیارد لیتر آب به هدر می رود. برای اینکه این تاسیسات را مدرن کرده و یا نوسازی کنیم باید سالیانه حداقل ۱۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری شود که البته به نظر می رسد آمادگی چنین سرمایه گذاری در این کشور وجود ندارد.

در ادامه این مطلب به اوضاع بد راهها و جاده ها در آمریکا اشاره شده و آمده است:  بر اساس بررسی ASCE حدود یک سوم راههای امریکا نیازمند به تعمیرات فوری هستند که برای آن دولت باید حدود ۱۸۶ میلیارد دلار در سال سرمایه گذاری کند که این بیشتر از دو برابر بودجه ای است که اخیرا برای ساخت راهها از طرف دولت آمریکا در نظر گرفته شده است.

البته این شروع کار است و بر اساس گزارش اخیر این اتحادیه مهندسی آمریکایی از هر چهار پل یکی و از هر سه خط ریلی یکی و از هر دو سد یکی دچار فرسودگی و نیازمند بازسازی فوری می باشد.

اتحادیه امنیت سدها (ASDSO بیش از ۱۰هزار از حدود ۸۵ هزار سدی که بین اقیانوس اطلس و آرام وجود دارد را روی لیست قرمز خود قرار داده اند که به اعتقاد آنها یک تهدید جدی برای زندگی انسانها محسوب می شود.

کلا حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر از این سدهای فرسوده در امتداد سواحل،دریاها و رودخانه های آمریکا قرار دارند. بر اساس گزارش ASCE بسیاری از این سدها به حدی فرسوده می باشند که به ندرت می توانند حمایتی برای جمعیتی که در کنار آنها زندگی می کنند باشند. تعمیر این سدها حدود ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه در بر دارد.

نویسنده در ادامه به بلایای طبیعی که به واسطه فرسودگی سدها جان مردم آمریکا را به خطر انداخته اشاره کرد و در بخش دیگری از این مطلب نوشت: فرسودگی سد در آمریکا یکی از دلایل فاجعه چند سال پیش “نیو اورلئان” آمریکا  بعد از طرفان کاترینا بود که بیش از ۱۸۰۰ نفر در این حادثه جان خود را از دست دادند و خساراتی در ابعاد ۸۱ میلیارد دلار به بار آمد که این بزرگترین فاجعه به دلیل فرسودگی زیرساختها در  تاریخ آمریکا محسوب می شد.

تنها بلایای طبیعی نیستند که به دلیل فرسودگی زیرساختها جان مردم آمریکا را به خطر انداخته اند بلکه حدود پنج سال پیش نیز در اوایل آگوست ۲۰۰۷ یکی از پلهای روی می سی سی پی در یک غروب پر رفت و آمد ریزش کرد و حدود ۱۳ نفر در این حادثه کشته شدند و بیش از هشتاد نفر هم مجروح شدند.

در جولای همان سال هم یک لوله گاز هشتاد ساله در نیویورک منفجر شد که جان یک نفر را گرفت.
فوکوس در ادامه این مطلب نوشت: کارشناسان و سیاستمداران آلمانی سالهاست که درباره فرسودگی زیرساختها در آمریکا بسیار ناراحتند. فرماندار سابق کالیفورنیا  سال گذشته در این باره اظهار داشته بود زیر ساختهای کشور ما در وضعیت کشورهای در حال توسعه قرار دارد.

نویسنده در ادامه با تاکید بر اینکه لیست خرابی ها و نقص زیر ساختها در آمریکا مرتبا طولانی تر می شود نوشت: در تمام شبکه های ریلی آمریکا تنها یک خط پر سرعت وجود دارد. تاسیسات ریلی در این کشور هم بسیار فرسوده شده است. به طوریکه قطارها اجازه ندارند به طور میانگین با سرعت بیشتر از ۱۰۹ کیلومتر در ساعت حرکت کنند.

فوکوس در ادامه نوشت: پاشنه آشیل آمریکا اما شبکه برقی آسیب پذیر آن است و تنها یک اوضاع جوی نامناسب می تواند به قطعی برق در برخی مکانها منجر شود. در پایان ژوئن گذشته یک جبهه هوای طوفانی در پایتخت آمریکا و برخی ایالتهای اطراف برای بیش از سه میلیون نفر یک قطعی برق و خاموشی ناگهانی را به بار آورد. کارهای تعمیراتی هم مدت طولانی طول کشید و هنوز ده روز بعد از این قطعی هزاران نفر از مردم این منطقه برق نداشتند.

از برق کشی های مدرن که در بسیاری از کشورهای دنیا این روزها متداول شده است در آمریکا کمتر صحبت می شود. بسیاری از تولید کنندگان برق مدرنسازی انشعابات برق را بسیار گران ارزیابی می کنند و چه کسی باید این هزینه را پرداخت کند؟

به اعتقاد کارشناسان آمریکا باید در پنج سال آینده حداقل حدود ۲٫۲ تریلون دلار برای زیرساختهای خود سرمایه گذاری کند تا بتواند حداقل ضروریات خود در این راستا را تامین کند.

به این ترتیب این کشور به اصطلاح با امکانات نا محدود در این زمینه و بر اساس مقیاسهای بین المللی در سطح بسیار پایینی قرار دارد.تنها ۲٫۴ درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا برای ترمیم زیر ساختها مصرف می شود این در حالی است که دو برابر این بودجه در اروپا و حدود نه درصد تولید ناخالص ملی چین در این زمینه صرف می شود.

کاخ سفید این شرایط را این گونه توجیه می کند که دولت در دوران کسری بودجه بالا مجبور به صرفه جویی است. البته در پس این سیاستهای به اصطلاح صرفه جویانه برخی دلایل سیاسی نیز نهفته است. بر اساس نظر سنجی ها زیر ساختها در آمریکا مسئله ای نیست که سیاستمداران بتوانند روی آن برای برنده شدن در انتخابات حساب باز کنند.

نویسنده در ادامه به کاهش سرمایه گذاریهای دولتی برای زیرساختها در دهه های اخیر در آمریکا اشاره کرده و نوشت: این ابر قدرت جهانی  همچنین تحت حکومت اوباما اولویتهای دیگری را مد نظر قرار داده است به جای اینکه برای بازسازی جاده ها و شعبه های انتقال آب و برق سرمایه گذاری کند بیشتر رغبت دارد پول خود را در زمینه تولید هواپیماهای جنگنده و بمب و راکت صرف کند. بیش از یک تریلون دلار که حدود یک سوم بودجه دولت آمریکا محسوب می شودتنها در این سال  در زمینه نظامی جریان پیدا کرده است ؛ به این ترتیب آمریکا در عرصه هزینه های نظامی تنها قهرمان جهان محسوب می شود.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.