سفیر پاکستان خطاب به تجار تهرانی: ایران ۱۶۰ میلیون دلار از ما گوشت می خرد

سفیر پاکستان با حضور در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ضمن آنکه به استقبال سفر پیش روی هیأت تجاری اتاق تهران به کراچی و لاهور رفت، در جمع فعالان اقتصادی پایتخت به تشریح فرصت های اقتصادی کشور متبوع خود پرداخت.

 نشست صبح امروز سفیر پاکستان با فعالان اقتصادی در اتاق تهران، به بهانه سفر هفته آینده هیأتی تجاری از این اتاق به کشور پاکستان اتفاق افتاد و رییس اتاق تهران و معاون امور بین الملل این اتاق، آقای خالد عزیز را در این نشست همراهی کردند.
به گزارش خبرآنلاین در ابتدای این نشست یحیی آل اسحاق ضمن خیرمقدم به سفیر پاکستان، تصریح کرد که اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در سال جاری در مسیر توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه قرار گرفته و از این رو، پس از آنکه این استراتژی در ابتدای سال جاری با کشور هند کلید خورد، نوبت به پاکستان رسید تا استراتژی گسترش همکاری ها با کشورهای همسایه ادامه یابد.

برنامه های عملی هیأت اتاق تهران در پاکستان
آل اسحاق با بیان اینکه مناسبات اقتصادی دو کشور ایران و پاکستان می تواند بیش از آنچه که هست توسعه یابد، خاطرنشان کرد که اگر تدابیر و شناخت های مناسبی از ظرفیت های اقتصادی دو کشور شکل بگیرد توسعه مناسبات امکان پذیر خواهد بود.
او با یادآوری اینکه اعضای اتاق تهران، از بزرگان حوزه های مختلف اقتصادی ایران هستند، تأکید کرد که هیأت اعزامی این اتاق با هدف اجرای برنامه های عملی و با دست پر به پاکستان خواهد رفت. آل اسحاق از سفیر پاکستان خواست به عنوان عضوی از دولت پاکستان سفر هیأت تجاری اتاق تهران را تسهیل کند.

انتقال مناسبات گرم سیاسی به روابط اقتصادی
پس از سخنان یحیی آل اسحاق، خالد عزیز بابر، سفیر پاکستان در تهران، با بیان اینکه از بدو استقلال پاکستان، روابط این کشور با ایران بر پایه استحکام و تعامل بیشتر شکل گرفته است، گفت: با حسن نیت سیاسی که در سطوح بالا میان دو کشور ایران و پاکستان حاکم شده است، این انتظار را داریم که این سطح از روابط به حوزه بازرگانی و اقتصادی نیز سوق پیدا کند.
خالد عزیز بابر، با توضیح اینکه ایران اولین کشوری بود که استقلال پاکستان را به رسمیت شناخت، یادآور شد که پاکستان نیز اولین کشوری بود که در سال ۵۷ خورشیدی، جمهوری اسلامی را به رسمیت شناخت.
او در ادامه به سطح روابط سیاسی دو کشور اشاره کرد و توضیح داد که از سال ۲۰۰۸ میلادی که آصف علی زرداری بر کرسی ریاست جمهوری این کشور نشست، وی چهار مرتبه به ایران سفر کرده است و نخست وزیر پاکستان نیز سال گذشته به ایران آمد و این رفت و آمدها نشان می دهد که مناسبات سیاسی دو کشور از جایگاه بالایی برخوردار است. او در عین حال یادآوری کرد که از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون نیز رییس جمهور ایران دو بار به پاکستان سفر و با مقامات عالی رتبه این کشور دیدار داشته است ضمن آنکه رؤسای جمهور دو کشور در حاشیه مجامع بین المللی نشست ها و ملاقات هایی را نیز با یکدیگر داشته اند.
خالد عزیز در ادامه به فرصت های تجاری پاکستان اشاره کرد و از کالاهایی همچون برنج، پارچه و منسوجات، چرم، مواد پتروشیمی، به عنوان محصولات عمده صادراتی این کشور نام برد. وی همچنین از نفت، ال پی جی، فناوری های ارتباطات، فولاد، خودرو، لاستیک و روغن های صنعتی به عنوان عمده کالاهای وارداتی پاکستان یاد کرد.
به گفته خالد عزیز، در سال ۲۰۱۱ میلادی حجم صادرات پاکستان به ایران معادل ۱۶۲ میلیون دلار بود که این کشور در مقابل، ۵۷۲ میلیون دلار کالا در این سال از ایران وارد کرد.

آمادگی پاکستان برای خرید ۵ هزار مگاوات برق
سفیر پاکستان در تهران، پروژه هایی را که میان دو کشور در حال حتپاضر در جریان است مورد اشاره قرار داد و گفت: پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان طبق برنامه باید تا دسامبر سال ۲۰۲۴ میلادی تکمیل شود که مراحل آماده سازی آن در حال حاضر برقرار است. او در عین حال به پروژه های مربوط به صادرات برق ایران به پاکستان اشاره کرد و افزود: بر اساس توافق دو کشور، پروژه صادرات ۷۰ مگاوات برق از ایران به مناطق ایالت بلوچستان پاکستان در حال انجام است ضمن آنکه ماه گذشته توافق نامه ای برای خرید ۱۰۰۰ مگاوات برق از ایران به امضا رسید. سفیر پاکستان در تهران همچنین خبر داد که این کشور برای خرید ۵۰۰۰ مگاوات برق دیگر از ایران آمادگی دارد.

او از صادرات گوشت حلال به ایران نیز یاد کرد و آن را جزو برنامه های بلند مدت تجارت این کشور دانست. به گفته خالد عزیز، طبق توافق دو کشور، ایران ۱۶۰ میلیون دلار گوشت از پاکستان خریداری خواهد کرد و کارخانه جدیدی نیز در همین خصوص در لاهور احداث شده است. به گفته سفیر پاکستان در تهران، ایران قصد دارد نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار گوشت از پاکستان وارد کند و این یک فرصت اقتصادی ایده آل برای پاکستان است. خالد عزیز تصریح کرد: ایران به جای آنکه گوشت را از کشور برزیل بخرد، از پاکستان وارد کند و ما این آمادگی را داریم.
او به فعالان اقتصادی اتاق تهران پیشنهاد کرد که در سفر آتی هیأت تجاری این اتاق به پاکستان، ۹۰ درصد وقت و برنامه های خود را روی بازدید از بخش های تولیدی و صنعتی پاکستان متمرکز کنند.
وی از صنایع تولید چرم، برنج، شکر، گندم، نساجی و پوشاک، گوشت، مواد غذایی دریایی، ادویه جات، کالاهای ورزشی، میوه جات و سبزی جات و نیز جواهرآلات به عنوان ظرفیت های اقتصادی پاکستان یاد کرد که هیأت تجاری اتاق تهران می تواند در این بخش ها با طرف های پاکستانی وارد مذاکره شود.
به گفته خالد عزیز، پاکستان پس از کشورهای آمریکا، چین و هند چهارمین تولیدکننده بزرگ نساجی است و در عین حال سومین صادرکننده بزرگ جهان در این بخش به نام این کشور ثبت شده است به گونه ای که ۲۶ درصد بازار بین المللی این حوزه را پاکستانی ها در اختیار دارند.
او همچنین از کراجی، سیالکوت و ریسالپور به عنوان سه منطقه بزرگ و استراتژی تجاری و صادراتی پاکستان نام برد. به گفته سفیر پاکستان در تهران، در حال حاضر یک شرکت ایرانی در شهر سیالکوت کارخانه تولید ابزار و ادوات پزشکی احداث کرده و در حال فعالیت است.

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.