سقوط آزاد از ارتفاع ۳۷ کیلومتری، مردی که دیوار صوت را می‌شکند

حادثه > خارجی– i
سقوط از ارتفاع بسیار زیاد می‌تواند خون را در رگ‌های انسان به جوش بیاورد، شش‌ها را متورم سازد، عروق خونی مغز را منفجر کرده و چشم‌ها را دچار خونریزی کند.

سقوط از ارتفاع ۳۷ کیلومتری حتی می‌تواند منجر به شکسته شدن گردن و مرگی دردناک شود، اما ترس از مرگ وحشتناک هرگز نتوانسته فلیکس بامگارتنر که به فلیکس بی‌باک شهرت دارد را از پرش از ارتفاع بازدارد و بر همین اساس وی قصد دارد دوشنبه هفته آینده، سریع‌ترین و مرتفع‌ترین سقوط آزاد تاریخ بشر را به نام خود به ثبت برساند.

وی با پرش از ارتفاع ۳۷ کیلومتری همچنین تلاش خواهد کرد به اولین فردی در جهان تبدیل شود که طی سقوط آزاد دیوار صوتی را خواهد شکست. وی می‌گوید برای انجام این‌کار ناشناخته‌های زیادی وجود دارد،‌اما برای نجات پیدا کردن، راه‌حل‌هایی نیز وجود دارند.

سقوط آزاد

این چترباز بازنشسته ارتش که ۴۳ سال سن دارد قصد دارد پس از بیرون پریدن از کپسولی که به بالون متصل است، بر فراز بیابان روزول به سرعت هزار و ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت دست بیابد. وی تنها یک لباس ویژه که از قابلیت تنظیم فشار برخوردار است و کلاه‌خودی جهت محافظت از خود به تن خواهد داشت. اولین انسانی که توانست رکورد سرعت صوت را بشکند چاک ایگر نام داشت که ۶۵ سال پیش موفق به ثبت این رکورد شد.

پزشکان، مهندسان و دیگر اعضای تیم بامگارتنر به مدت پنج سال است که درحال مطالعه بر روی خطرات این پروژه هستند و باور دارند هرکاری انجام داده‌اند تا او را زنده به زمین بازگردانند. فلیکس بی‌باک تا کنون لباس ویژه خود را دو بار از ارتفاع ۲۷ کیلومتری و ۲۹ کیلومتری آزمایش کرده است.

وی در زمان پرشش از داخل کپسول، در ارتفاعی سه برابر بیشتر از خطوط هواپیمایی و در نزدیکی خلاء خواهد بود، جایی که میزان اکسیژن در آن بسیار محدود بوده و فشار هوا در آن یک درصد از کل فشار بر روی زمین است. در صورتی که همه‌چیز خوب پیش برود، وی می‌تواند در ارتفاع ۳۰ هزار و ۴۸۰ متری در عرض نیم دقیقه به سرعت صوت برسد، سپس با متراکم‌تر شدن اتمسفر، سرعت وی کاسته خواهد شد و پس از پنج دقیقه سقوط آزاد، چتر نجات اصلی باز خواهد شد. کل فرایند سقوط ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان خواهد برد.

سقوط آزاد

این پروژه با استفاده از دوربین‌هایی که به بامگارتنر متصل می‌شوند به صورت زنده بر روی اینترنت پخش خواهد شد، و این به آن معنی است که تعداد بیشماری بیننده می‌توانند شاهد یک پایان دردناک برای این پروژه باشند. با این‌همه بامگارتنر با این‌که از موفقیت آمیز بودن کارش اطمینان ندارد اصرار دارد که پرشش به صورت آنلاین پخش شود زیرا از نظر او،‌این کار مانند رفتن به ماه است و وقتی سفر به ماه مستقیم برای همه پخش شد، پس پرش او نیز باید پخش شود.

طی سقوط، درصورتی که بامگارتنر تحت تاثیر امواج فراصوتی قرار بگیرد، حباب‌هایی در جریان خون وی ایجاد خواهد شد که به جوش آمدن خون شهرت دارد. همچنین درجه حرارت به منفی ۵۶ درجه سلسیوس خواهد رسید و این لباس بامگارتنر خواهد بود که وی را از سرمای شدید نجات خواهد داد.

پس از آن به واسطه خارج شدن بدن از کنترل، خطر خونریزی شدید چشم و ایجاد لخته خون در مغز وجود دارد. تیم بامگارتنر برای تمامی این خطرات چاره‌ای اندیشیده‌اند و تنها خطری که شدیدا وی را تهدید می‌کند، خطر ترکیدن بالن‌های حامل کپسول است که در این صورت پیش از اینکه فرصت بازشدن چترهای نجان به وجود بیاید، کپسول با زمین برخورد خواهد کرد.


RSS

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. هانیه:

    فقط میتونم بگم باباایول

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.