سکه در تب و تاب دلار

سکه در تب و تاب دلار | چاپ |
یکشنبه ۲۲ مرداد ساعت ۰۰:۲۸

*سردار خالدی
بازار آتی بورس کالای ایران در شرایطی هفته گذشته را پشت سر گذاشت و دادوستدهای سکه در حالی روز پایانی هفته سپری شده با سیر نزولی همراه شد که دیروز در اولین روز کاری قیمت‌ها سیر صعودی به خود گرفت.
کارشناسان بر این باورند انتظارات مبنی بر تحرکات مثبت قیمتی در روزهای آینده دنبال خواهد شد، البته برای بازار روایت‌های دیگری نیز وجود دارد؛ برخی با اشاره به پایان یافتن ماه رمضان، تعطیلی عید فطر در هفته آینده و از سویی نشست کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران بر این باورند تلاش دولت در جهت این است که قیمت ارز را پایین بیاورد و حتی ممکن است قیمت‌ها سیر نزولی به خود بگیرد، البته بیشتر افرادی که اعتقاد دارند قیمت‌ها در بازار کاهشی است منتسب به تصمیم گیرندگان هستند و موضوع افزایش قیمت‌ها از جانب کسانی مطرح می‌شود که برای کاهش قیمت‌ دلار به زیر سطح ۲ هزار تومان طی روزهای آینده امیدی ندارند.
انتشار برخی اخبار پیرامون اختلاف نظرها درباره تعیین نرخ ارز مرجع و اینکه بانک مرکزی در روزهای آینده چه تدابیری را در قبال بازار ارز و سکه اتخاذ خواهد کرد، از مهمترین موضوعاتی است که طی روزهای گذشته بار روانی زیادی ایجاد کرده است، البته حباب منفی سکه باعث شده روند قیمت‌ها در بازار نقدی و آتی مثبت شود. کارشناسان سایر اخبار و عوامل برون‌زای سیاسی همچون درگیری‌ها در سوریه را در دامن زدن به التهاب بازار مهم دانسته اند.
نجمه غلامپور از جمله کارشناسانی است که روند قیمت‌ها را در صورت ادامه شرایط موجود افزایشی می‌بیند و بر این باور است که علاوه بر پارامترهای داخلی برخی فاکتورهای خارجی همچون تغییرات قیمت طلا نشان از این دارد که سطح قیمت‌ها به مرز یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و۸۰۰ دلار به ازای هر اونس خواهد رسید و این می‌تواند باعث تحرکات مثبتی در بازار شود. غلامپور معتقد است؛ تنها در صورتی قیمت‌ها می‌تواند کاهش محسوسی را تجربه کند که بانک مرکزی به نیاز متقاضیان دلار در بازار پاسخ دهد و با تزریق دلار از افزایش غیر‌منطقی قیمت‌ها جلوگیری کند. به نظر این کارشناس سرانجام روند قیمت‌ها در بازار ارز و سکه به سیاست‌های کلان بستگی دارد و همه در انتظار تدابیر جدید بانک مرکزی با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده در اقتصاد کشورمان هستند. سیاوش سلیمانی دیگر کارشناس بازار آتی نیز بر این باور است که صحبت‌های گفته شده مسوولان طی چند روز گذشته بابت تعیین نرخ ارز مرجع و راه‌اندازی بورس ارز شرایطی را فراهم کرده که بازار به تبع از هر یک از این گفته‌ها واکنش خاصی نشان می‌دهد، زیرا تصمیم‌گیری در خصوص هر یک از موضوعات می‌تواند آینده بازار ارز را ترسیم کند. پیش‌بینی سلیمانی از روال قیمت‌ها در هفته پیش رو به راه‌اندازی بورس ارز و تعیین ارز مرجع بستگی دارد، به باور وی با توجه به تعطیلات عید فطر و نشست اجلاس عدم تعهد در تهران به نظر می‌رسد راه‌اندازی بورس ارز تا پایان مردادماه به تعویق بیفتد، این در حالی است که بانک مرکزی در چند روز گذشته تصمیم عملی مبنی بر کاهش قیمت ارز نداشته است. سرمایه‌گذاران بازار آتی متناسب با تغییرات بازار ارز بر این باورند بازار آتی همچنان سیر صعودی خواهد داشت. در مجموع در بازار دیروز قیمت‌ها نوسانی بود؛ قیمت سکه سررسید مردادماه با کاهش ۳۵ درصدی در مبادلات صبح و افزایش ۲۱/۲ درصدی در مبادلات عصر در محدوده ۷۶۵ تا ۷۸۵ هزار تومان، سررسید شهریورماه با کاهش ۵۵/۰ درصدی در مبادلات صبح و افزایش ۷۰/۱ درصدی در مبادلات عصر در محدوده ۷۹۶ تا ۸۱۴ هزار تومان، سررسید مهرماه با کاهش ۴۹/۰ درصدی در مبادلات صبح و افزایش ۹۴/۰ درصدی در محدوده ۸۳۴ تا ۸۴۶ هزار تومان، سررسید آبان‌ماه با کاهش ۵۹/۰ درصدی در مبادلات صبح و افزایش ۳۱/۱ درصد در مبادلات عصر در محدوده ۸۷۶ تا ۸۹۲ هزار تومان قرار گرفت. تعداد موقعیت‌های تعهدی باز در سررسیدهای مرداد و مهرماه کاهشی و در سررسیدهای شهریور و آبان ماه افزایشی بود.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.