سنایی: مصر تازه به دنبال بازگشت به جهان عرب، خاورمیانه و جهان اسلام است

۳۰م دیماه ،

Multimedia_pics_1383_7_FPolitic_22.jpg

یک استاد دانشگاه تاکید کرد: پس از گذشت دوسال به نظر می رسد که مصر تازه به دنبال بازگشت به جهان عرب، خاورمیانه و جهان اسلام است.

اردشیر سنایی، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به دومین سالگرد انقلاب مصر گفت: بعد از پشت سرگذاشتن مراحل پر فراز و نشیب، ناآرامی‌های داخلی و تلاطم‌ها به سبب بعضی مقاومت‌ها در برابر انقلاب مصر مانند ارتش و نیروهای قضایی، مصر این دوران بی‌ثباتی را پشت سرگذاشته و به دوران ثبات دست خواهد یافت. البته این مساله بدین موضوع بستگی دارد که مسوولان کشور به چه شکل و با چه ابزاری این دوران گذار را پشت سر بگذارد و این تلاطم‌ها نتواند کلیت جامعه مصر را دچار مشکل کند و تدابیری اتخاذ شود.

وی تاکید کرد: این دوران تا دستیابی به یک نظام سیاسی تازه باید کوتاه باشد زیرا طولانی شدن این دوران ممکن است آثار مخربی به همراه داشته باشد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: حکومت آتی مصر، واقع‌گرا و مصلحت گرا خواهد بود، مصر در سیاست‌ داخلی و خارجی خود چنین سیاستی اتخاذ خواهد کرد. بنابراین از آ‌نجایی‌ که اخوان‌المسلمین به قدرت رسیده است نباید منتظر اتخاذ تدابیر و مواضع خصمانه از سوی اخوانی‌ها علیه اسرائیل و آمریکا بود، چنین اتفاقی نخواهد افتاد و آینده مصر نشان خواهد داد که این کشور سعی خواهد کرد توازنی با کشورهای مختلف از جمله اسراییل و آمریکا در پیش بگیرد و ما شاهد چرخش‌های ناگهانی در رابطه مصر و جهان غرب نخواهیم بود.

سنایی خاطرنشان کرد: مواضع مصر بدین شکل خواهد بود که در ظاهر طرفدار مردم فلسطین بوده و از مبارزات مردم فلسطین برای گرفتن حق خود دفاع خواهد کرد اما این حمایت بدان معنی نیست که مصر روابطش را با اسراییل تیره کند بلکه به قراردادهایی مانند کمپ دیوید پایبند خواهد بود و قصدی برای بر هم زدن مناسبات قبل خود نخواهد داشت.

وی در ادامه اظهاراتش اضافه کرد:از طرف دیگر مصر سعی خواهد کرد که به جایگاه سنتی خود در جهان عرب و خاورمیانه دست یابد و در مواضع اخیر این کشور مانند جنگ غزه این مساله را می‌توان ملاحظه کرد. به نظر می‌رسد مصر تازه به دنبال بازگشت به جهان عرب، خاورمیانه و جهان اسلام است. بدیهی است بخشی از ملزومات دست یابی به این جایگاه در گرو اتخاذ سیاست‌های واقع بینانه و مصلحت‌گرایانه است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.