سنتی حسنه بعد از انتخابات

جام جم آنلاین: چند روز قبل وقتی نتایج مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه مشخص شد و نیکلا سارکوزی به صراحت دریافت که از رقیبش شکست‌خورده است یکی از اولین اقداماتی که انجام داد حضور در جمع هواداران خود و به عهده‌گرفتن مسوولیت این شکست بود.

سارکوزی همچنین با بیان این‌که نتوانسته است ارزش‌هایی را که به آنها اعتقاد داشته به پیروزی برساند از هواداران خود خواست فضای قبل از انتخابات را فراموش کنند و فرانسه را شاد نشان دهند. این اقدام و اظهارات سارکوزی در رسانه‌های مختلف جهان بازتاب گسترده‌ای داشت.

این اقدام سارکوزی حتی از دید رسانه‌های کشور ما نیز که به دلیل مواضع ضدایرانی سارکوزی، اقبال چندانی به وی ندارند دور نماند و رسانه‌های ایرانی نیز این اقدام سارکوزی را بازتاب دادند.

شاید یکی از دلایل برجسته شدن این اقدام رییس‌جمهور سابق فرانسه در کشور ما یادآوری انتخابات ریاست‌جمهوری دهم و حوادث بعد از آن باشد که مردم کشورمان نتوانستند مشارکت ۸۵ درصدی خود را در این انتخابات جشن بگیرند، اما به جز آن استثنا در سایر دوره‌های مختلف انتخابات، مردم کشور ما نیز به خاطر دارند که نامزدهای انتخابات بعد از شکست‌خوردن از رقیبشان، این شکست را قبول کرده و به فرد پیروز تبریک می‌گویند.

از جمله بارزترین این موارد رقابت علی‌اکبر ناطق نوری و سیدمحمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری هفتم بود که فردای انتخابات و زمانی که هنوز شمارش آرا پایان نیافته بود ناطق نوری، پیروزی سیدمحمد خاتمی را به وی تبریک گفت. این سنت حسنه در سایر دوره‌های انتخابات نیز بوده و نزدیک‌ترین مورد آن نیز همین انتخابات مجلس بود که چند روز قبل دومین مرحله آن در حوزه‌های باقیمانده برگزار شد.

در این انتخابات، تنها ۹۴ نفر از نمایندگان مجلس هشتم توانستند به مجلس نهم راه یابند و ۱۹۶ نفر دیگر نتوانستند مردم را برای رای‌دادن متقاعد کنند. در میان این ۱۹۶ نفر، افرادی چون حسین فدایی، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه‌، داریوش قنبری، حسن غفوری‌فرد، اسدالله بادامچیان، محسن کوهکن و محمدجواد آرین‌منش به چشم می‌خوردند.

در میان سایر نامزدها نیز چهره‌های شناخته‌شده‌ای چون محمدنبی حبیبی، سهیلا جلودارزاده، الهام امین‌زاده و افراد دیگری بودند که موفق به راهیابی به مجلس نهم نشدند، اما سخنانی که بعد از مشخص‌شدن نتایج انتخابات از این افراد منتشر شد چیزی جز تبریک به رقیبان و تقدیر از مردم نبود.

به عنوان مثال حسین فدایی، دبیر کل جمعیت ایثارگران و نماینده مجلس هشتم که از حضور در مجلس نهم بازمانده است برای تقدیر از مردم بیانیه‌ای صادر کرد و پیروز واقعی در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را ملت بزرگ ایران و رهبر معظم انقلاب دانست.

وی همچنین از اعتماد مردم حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در دو دوره مجلس هفتم و هشتم به خود و از تمامی کسانی که در مسیر برگزاری باشکوه انتخابات تلاش داشتند قدردانی کرد.

رقابت‌ها به رفاقت تبدیل شود

حزب موتلفه اسلامی نیز که دبیرکل آن یعنی محمدنبی حبیبی و یکی از اعضای شورای مرکزی آن یعنی اسدالله بادامچیان نتوانستند وارد مجلس نهم شوند با صدور بیانیه‌‌ای از منتخبان مردم در مجلس نهم خواست با پایان انتخابات، رقابت را به رفاقت تبدیل کرده و در جهت برآوردن خواست‌های رهبر اندیشمند انقلاب اسلامی و مطالبات ملت ایران با یکدیگر تعامل صمیمانه داشته باشند.

موتلفه، پیروزی اصولگرایی و خط ولایت و امامت و حضور گسترده ملت در انتخابات را به عنوان دستاوردی مهم برای نظام جمهوری اسلامی دانسته و معتقد است: انتخابات اخیر ثابت کرد که جریان اصولگرایی ولایتمدار بر مبنای گفتمان پیشرفت، خدمت و عدالت مورد اعتماد مردم بصیر و هوشیار ایران اسلامی است و می‌تواند با پشتوانه رای بالای مردم، راه تکامل دستاوردها و رفع مشکلات مردم و جامعه را با اقتدار بپیماید و دسیسه‌‌ها، توطئه‌ها، نیرنگ‌های جنگ روانی و نرم دشمنان را در جنگ روانی و نبرد نرم خنثی کند.

این حزب در بیانیه خود از تمام نامزدهای انتخاباتی که با ثبت‌نام و فعالیت خویش، شور انتخاباتی و خلق حماسه‌ای دیگر را موحب شدند تشکر کرد.

احترام به رای مردم

حسن غفوری‌فرد، نماینده مجلس هشتم و نامزد انتخابات مجلس نهم نیز که موفق به راهیابی به مجلس نشد ضمن تبریک به منتخبان مردم تهران تاکید کرد که باید به رای مردم احترام گذاشت.

وی با بیان این‌که ما به دستگاه‌های نظارتی و اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی اعتماد داریم، گفت: امیدوارم کسانی که در انتخابات مجلس نهم آرای مورد نیاز را کسب نکردند نیز بتوانند در عرصه‌های دیگر به مردم خدمت کنند.

آمادگی همکاری با منتخبان

محمدجواد آرین‌منش نیز که در حوزه انتخابیه مشهد در رقابت با سایر نامزدهای انتخاباتی نتوانست موفق به ورود به مجلس شود ضمن تبریک به منتخبان مردم مشهد در مجلس اعلام کرد که به رقبای پیروزش پیام تبریک ارسال کرده و آمادگی خود را برای هرگونه همکاری و کمک به آنها اعلام کرده است.

وی با تاکید بر این‌که رقابت‌های انتخاباتی به پایان رسیده است و باید همه در جهت حل مشکلات مردم گام بردارند، افزود: از این پس باید برحفظ وحدت و همدلی در جامعه تاکید و رقابت‌ها را به رفاقت تبدیل کرد، چراکه فقط با وحدت می‌توان در جهت حل مشکلات مردم حرکت کرد.

وی با بیان این‌که مهم نیست چه کسی به مجلس نهم راه یافته است، به چرخش نخبگان در خانه ملت اشاره کرد و گفت: چرخش نخبگان امری طبیعی است. آنچه باید مورد توجه مسوولان و نمایندگان قرار گیرد پیگیری مطالبات مردم است، باید دولت و مجلس تمام تلاش خود را برای خدمتگزاری به مردم صرف کنند و دیگر به رقابت‌ها متمرکز نشوند. آرین‌منش از همه خواست که به رای مردم احترام بگذارند.

الهام امین‌زاده، یکی دیگر از بازماندگان مجلس نهم نیز تاکید کرد که رقابت‌های انتخاباتی پایان یافته و از این به بعد باید رفاقت و خدمت به مردم مورد توجه منتخبان قرار گیرد.

وی با اشاره به حضور مردم در انتخابات دور دوم مجلس نهم گفت: حضور مردم بسیار خوب و چشمگیر بود و امیدواریم نمایندگان مجلس نهم با تعهد و کارآمدی به فکر خدمت به مردم باشند. وی ضمن تبریک به منتخبان مردم در مجلس نهم بر وحدت و همدلی در جامعه تاکید کرد و گفت: باید همه به رای ملت احترام بگذاریم و به آن تمکین کنیم.

کسب نکردن رای، شکست نیست

مرتضی طلایی، عضو شورای شهر تهران نیز که از اصفهان برای انتخابات مجلس نهم نامزد شده بود پس از ناکامی در این رقابت، با صدور بیانیه‌ای، ضمن تبریک به کاندیدای پیروز این انتخابات از همراهی موثر همه مردم و مسوولان برای برپایی انتخاباتی باشکوه قدردانی کرد.

وی در بیانیه خود با تاکید بر این‌که کسب‌نکردن آرا در مرحله دوم انتخابات را به عنوان شکست تعریف نمی‌کند، افزود: حضور دوباره و پرافتخار مردم پای صندوق‌های رای را مهم‌ترین هدف خود در این حضور می‌‌دانم که خوشبختانه محقق شد و دیگر این‌که این فرصت را مجالی برای افزایش دوستی‌ها و اخلاق‌مداری و مصمم‌ترشدن در راهی که برگزیده‌ام، می‌دانم.

طلایی همچنین اعلام کرد که برای خدمت به همشهریان خود از هرگونه همکاری و همراهی موثر با منتخبان شهر اصفهان دریغ نخواهد کرد.

بلوغ سیاسی

اتخاذ چنین رویکردی در میان فعالان سیاسی می‌تواند نمادی از بلوغ و رشد سیاسی باشد. در هر رقابتی به هر حال عده‌ای پیروز می‌شوند و برخی نیز شکست می‌خورند، اما نکته مهم این است که تمامی طرف‌ها، قواعد بازی سیاسی را رعایت کنند و به قوانین آن پایبند باشند.

در این صورت، فضایی که در زمان انتخابات به وجود می‌آید و شاید تا حدودی تنش‌زا نیز باشد پس از انتخابات بلافاصله به حالت عادی باز‌می‌گردد و کشور، روال عادی خود را از سر می‌گیرد و این همان چیزی است که از آن به عنوان جایگزینی رفاقت به جای رقابت یاد می‌کنند.

حسین نیک​پور – گروه سیاسی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.