سه تصویر از کتابخانه حرم نبوی + روایت رسول جعفریان

حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان در یادداشتی که سایت کتابخانه و مرکز اسناد مجلس منتشر کرده، به تشریح کتابخانه حرم نبودی(ص) پرداخته است. متن این یادداشت بدین شرح است: شکل جدید کتابخانه که در قسمت انتهایی توسعه اول سعودی یعنی شمال مسجد بوده در سال ۱۳۵۲ ق تاسیس شده است. این اقدام توسط السید عبید المدنی بوده که در آن وقت مدیریت اوقاف مدینه را داشته است. نخستین مدیر کتابخانه احمد یاسین الخیاری است که نویسنده کتابی در باره آثار مدینه منوره است. چندین کتابخانه شخصی که وقف مسجد شده بوده، به این کتابخانه منتقل شده است. از جمله کتابخانه شیخ محمد العزیز الوزیر که در سال ۱۳۲۰ وقف شده بوده است.

ساختمان جدید کتابخانه به قسمت فوقانی مسجد در دیواره غربی منتقل شده و محل ورود به آن باب دوازدهم مسجد است که از همانجا باید با پله های برقی بالا رفت. البته اگر کسی از هر مدخلی به طبقه دوم برود از همان جا می تواند به سمت کتابخانه که روی دیوار غربی است وارد شود.

در این کتابخانه بیش از یک صد هزار جلد کتاب وجود دارد. تمامی کتابها صحافی شده و هیچ کتابی بدون جلد شدن وارد کتابخانه نمی شود. این کتابخانه به صورت قفسه باز است و بیشتر مشتریان آن زائران هستند اما با توجه به قدمت و اهمیت کتابها و به روز بودن، علی القاعده بسیاری از دانشجویان و طلاب علوم دینی نیز از آن استفاده می‌کنند.

کتابهای موجود در بیش از ۳۷۰ قفسه هفت طبقه ای نگهداری و به صورت موضوعی قرار داده شده است. فهرست کتابها را می توان در سایت www.mktaba.org ملاحظه کرد .کتابخانه بخش نشریات وکتب کمیاب هم دارد. به علاوه بخش خطی که در همان ساختمان قدیم که اکنون در وسط مسجد قرار گرفته نگهداری می شود.

کتابخانه عصرها وهمین طور بعد از مغرب و نیز عشاء بسیار شلوغ و پر رفت و آمد بود. طبعا یک دلیل آن همین چینش موضوعی و قفسه باز بودن آن بود. این کتابخانه به دلیل قدمت آثار بسیار نفیسی دارد. علاوه بر آن کتابهای زیادی به آن اهداء شده که این هم بر غنای آن افزوده شده است. علی القاعده باید کتابخانه های خانگی زیادی هم وقف آن شده باشد. در هر حال یک نگاه ساده کافی بود که نشان دهد کتابخانه حرم نبوی (ص) تا چه اندازه غنی است.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.