سه دهه رابطه تهران-قاهره و فراز و فرودهایی که ادامه دارد+ نوارزمان

نسرین وزیری: محتوای همه این تیترها این سئوال را می آفریند که آیا «رابطه تهران- قاهره دوباره برقرار می​شود یا نمی​شود؟». رابطه​ای که سقوط حسنی​ مبارک، نویدی به ترمیمش بود اما به پس از ثبات داخلی مصر موکول شد و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری​ای که پیروزش نامزد اخوان المسلمین بود و انتظار می​رفت که با روی کار آمدن محمد مرسی، این رابطه روز به روز گرمتر شود.

نخستین آزمون برای محک رابطه​ای که بیش از سه دهه از قطع آن می​گذرد، نشست آتی غیرمتعهدها خواهد بود که کرسی ریاست از مصر به ایران تغییر می​کند. به گفته وزیر امورخارجه رسم بر این است که در هر تجمع بین‌المللی و نشست بین‌المللی یک تروییکا وجود دارد که این تروییکا شامل رییس قبلی، رییس فعلی و رییس آینده‌ آن اجلاس است که اجلاس غیرمتعهدها نیز شامل این موضوع است و ایران باید ریاست این اجلاس را از مصر تحویل بگیرد. علی​اکبر صالحی که می​گفت در واقع رییس کشور مصر باید ریاست جنبش را به رییس بعدی بدهد؛ بر این اساس اعلام کرد که «منتظر میزبانی از آقای مرسی در تهران هستیم». اما سخنگوی دفتر ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که دعوت‌نامه‌ای دریافت نشده و مرسی عازم آدیسابابا، پایتخت اتیوپی برای شرکت در نشست سران کشورهای آفریقایی در تاریخ ۱۵ و ۱۶ ژوییه است. (اینجا) محمود احمدی​نژاد که پیش از این پیروزی مرسی را تلفنی به وی تبریک گفته بود (اینجا)، بار دیگر در تماسی تلفنی از او برای حضور در ایران و شرکت در اجلاس غیرمتعهدها دعوت کرد.

پس از آن دفتر حافظ منافع ایران در مصر، اعلام کرد که «احمدی​نژاد و مرسی در اتیوپی با هم دیدار می​کنند». اما این خبر هم تکذیب شد. خبر بعدی این بود که «مشاور ارشد احمدی​نژاد برای دیدار با مرسی به مصر می​رود». سه روز از انتشار این خبر نگذشته بود که اینبار شخص فرستنده دعوت​نامه تکذیب شد. وزیر امورخارجه در حاشیه جلسه علنی امروز عنوان کرد که نماینده رییس جمهور دعوت‌نامه محمد مرسی را برای شرکت در اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در تهران ارائه خواهد کرد و چند قدم آن سو تر حمید بقایی گفت که هنوز فرستنده این نامه تعیین نشده است. به این ترتیب تلویحا تکذیب شد که مجتبی​ هاشمی​ثمره حامل دعوتنامه احمدی​نژاد خواهد بود.

تلاش به برقراری رابطه دوباره با مصر از سوی ایران، در حالی صورت می​گیرد که ایالات متحده آمریکا نیز بی​تمایل به برقراری رابطه با مصر و حفظ پایگاه پیشین خود در این کشور نیست. سفر هفته گذشته هیلاری کلینتون به قاهره در همین راستا ارزیابی می​شود. سفری که با پرتاب کفش و گوجه فرنگی به سوی وزیرخارجه آمریکا در استقبال مردمی از وی همراه شد. این درحالی است که در همایش بین​المللی اخیر بیداری اسلامی در ایران، زنان اندیشمند مصری حضور قابل توجهی داشتند. جایگاه ایران و مصر به عنوان دو قطب بزرگ جهان اسلام که از تاریخ، تمدن و اندیشه​های دینی استواری برخوردارند، گویای اهمیت برقراری رابطه دوباره میان این کشورهاست.

جدول تاریخی روابط میان دو کشور را اینجا ببینید و نوارزمان روابط دو کشور در فاصله پیروزی انقلاب ایران تا سقوط حسنی مبارک را نیز در زیر مشاهده فرمایید:

این نوار زمان با ابعاد بزرگتر را اینجا ببینید.

/۲۷۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.