شبکه حقانی: سرباز دستگیر شده آمریکایی در امان است

با وجود تصمیم دولت باراک اوباما در قرار دادن نام شبکه حقانی در فهرست تروریست‌ها و احتمال افزایش حملات ناتو و سربازان آمریکایی علیه این شبکه تروریستی، یکی از اعضای ارشد شبکه حقانی مستقر در پاکستان اعلام کرد که به سرباز آمریکایی در بند شبه نظامیان افغان آسیبی وارد نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این فرمانده ارشد شبکه حقانی که خواست نامش فاش نشود در مصاحبه‌‌ای تلفنی با خبرگزاری آسوشیتدپرس این موضوع را رد کرد که “بو برگدال” سرباز آمریکایی در اختیار شبه نظامیان این گروه باشد.

وی گفت، واشنگتن معتقد است که سرباز ارتش آمریکا زندانی شبکه حقانی است اما وی زندانی شاخه دیگری از طالبان است.

این مقام ارشد شبکه حقانی همچنین گزارش‌ها مبنی بر این که جان این سرباز ۲۶ ساله اهل ایالت “آیداهو” آمریکا در خطر است را صراحتا رد کرد و افزود: ما آدم‌های ترسویی نیستیم و صدمه زدن به این سرباز آمریکایی نشان دهنده ترسو بودن و بزدلی ماست.

آمریکا اعلام کرد که این سرباز جوان از سال ۲۰۰۹ میلادی زندانی شبکه حقانی مستقر در پاکستان است اما شبکه حقانی همواره بر این موضوع تاکید دارد که این سرباز در اختیار شبه نظامیان مستقر در افغانستان است. شورای رهبری طالبان پیشتر دستورالعمل‌هایی را در خصوص زندانیان در بند شبکه حقانی و شبه نظامیان طالبان ارایه کرده بود که یکی از آن‌ها عدم آسیب رساندن به زندانیان است.

این مقام ارشد شبکه حقانی در ادامه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، پدر این سرباز از این تضمین‌ها در خصوص عدم صدمه زدن به پسرش استقبال کرده است.

این خبر خوبی برای شبکه حقانی است. این سرباز جوان در اختیار طالبان افغانستان است. با این حال ما می‌دانیم که به وی آسیبی نمی‌رسد.

سراج الدین حقانی، فرمانده عملیاتی شبکه حقانی به دنبال کسب اجازه از ملا محمد عمر، رهبر طالبان برای حملات برق آسا و شدید علیه ناتو و نظامیان آمریکا در افغانستان است. شبکه حقانی به دنبال حملات تلافی جویانه علیه نیروهای خارجی در افغانستان است.

این فرمانده ارشد شبکه حقانی در ادامه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: سراج الدین حقانی خواهان انجام ۸۰ تا ۱۰۰ حمله علیه نیروهای آمریکایی در افغانستان و ۲۰ حمله علیه نیروهای ناتو است.

وی همچنین مدعی شد که سال گذشته باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در اقدامی به منظور میانجی‌گری در دستیابی به صلح پیش از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در پایان سال ۲۰۲۴ میلادی با شبکه حقانی به بحث پرداخت.

این در حالی است که کنگره آمریکا بر این موضوع تاکید داشت که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا گزارشی را ارایه داده که در آن آمده شبکه حقانی باید به عنوان یک سازمان تروریستی در نظر گرفته شود. با این حال واشنگتن پیشتر با قرار دادن این شبکه در فهرست گروه‌های تروریستی مخالفت می‌کرد چرا که بیم آن را داشت این امر می‌تواند اقدامات سازش جویانه میان دولت آمریکا و شبه نظامیان را در افغانستان به مخاطره بیندازد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.