شروط حماس برای تحقق آشتی ملی میان فلسطینی‌ها

۰۶م آذر ،

hamas-1.jpg

همزمان با اینکه معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اعلام کرد که دو راه در مقابل محمود عباس قرار دارد، سخنگوی دولت حماس اظهار کرد که خسارت‌های حملات تل‌آویو به نوار غزه بالغ بر یک میلیارد و ۲۴۵ میلیون دلار برآورد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی اینترنتی مفکره الاسلام، موسی ابومرزوق، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اظهار کرد: دو گام در مقابل محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین قرار دارد که اگر به آنها عمل کند، امید بسیاری به مردم فلسطین برای تحقق آشتی ملی می‌دهد.

موسی ابو مرزوق در صفحه خود در شبکه اجتماعی “فیس بوک” نوشت: اقدام اول عبارت است از دعوت محمود عباس از مرجعیت ملی موقت برای تشکیل جلسه و قرار دادن برگزاری انتخابات پارلمان در دستور کار خود به منظور زمینه سازی برای ایجاد مرجعیت و برنامه‌های ملی یکپارچه.

وی افزود: اقدام دوم نیز ازسرگیری فعالیت‌های شورای قانونگذاری فلسطین و تشکیل جلسه این شورا و تلاش در راستای آزادی اسیران فلسطینی خواهد بود.

از سوی دیگر، صلاح البردویل، یکی از رهبران جنبش حماس اظهار کرد: جنبش حماس با عباس در مراجعه به سازمان ملل برای عضویت در این سازمان همگام نخواهد بود، چرا که محمود عباس در این خصوص از حماس مشورت نگرفت و وی با حمایت کشورهای عربی به سازمان ملل می‌رود.

صلاح البردویل خاطرنشان کرد: جنبش حماس در خصوص مراجعه به سازمان ملل دارای نقطه نظراتی است و حماس معتقد است که یکپارچه ساختن جبهه فلسطینی‌ها در خصوص برنامه‌های ملی در درجه بالاتری از مراجعه به سازمان ملل قرار دارد.

وی در ادامه افزود: در عین حال تا زمانی که عباس بخواهد به تنهایی به سازمان ملل برود، حماس نمی‌خواهد که بخشی از مخالفان از جمله اسرائیل و آمریکا باشد.

از سوی دیگر، طاهر النونو، سخنگوی دولت‌ حماس در خصوص خسارت‌های ناشی از حملات اخیر تل‌آویو به غزه اظهار کرد: خسارت‌ها بالغ بر یک میلیارد و ۲۴۵ میلیون دلار است که خسارت‌های مستقیم به ۵۴۵ میلیون دلار می‌رسد و خسارت‌های غیرمستقیم بالغ بر ۷۰۰ میلیون دلار است.

النونو خاطرنشان کرد: دولت حماس تصمیم گرفته است تا عاملان درگیری‌های داخلی در سال ۲۰۰۷ را عفو کند و کمیته‌ی ویژه‌ای برای اجرای این تصمیم تشکیل دهد.

وی در ادامه افزود: این اقدام مرحله تازهی از مراحل آشتی ملی است.

از سوی دیگر، نمایندگان جنبش حماس در شورای قانونگذاری و وزیران سابق حماس در کرانه باختری از محمود عباس خواستند تا زندانیان سیاسی در بند زندان‌های تشکیلات خودگردان را آزاد کند و اجازه دهد آزادی‌های عمومی در کرانه باختری ایجاد شود.

آنها تاکید کردند که این تدابیر می‌تواند در یکپارچه سازی جبهه فلسطینی‌ها و تحقق آشتی ملی نقش مهمی ایفا کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.