شمارش معکوس تولید روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین با کیفیت برتر

خبرگزاری پانا : طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، مراحل پایانی عملیات اجرایی را طی می کند و با بهره برداری کامل از آن در اواسط پاییز سال جاری، تولید روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین با کیفیت آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از وزارت نفت ،مجری طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند  با اعلام این خبر گفت: با رسیدن آخرین واحدهای فرآیندی این طرح به مراحل نهایی عملیات اجرایی، پیش بینی می شود طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تا یک ماه و نیم دیگر (از اواخر آبان) به بهره برداری کامل رسیده و تولید بنزین با کیفیت از این واحد به روزانه ۱۶ میلیون لیتر برسد.

رشید سیدیان با اشاره به این که هم اکنون روزانه حدود ۸ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تولید می شود، گفت: عملیات راه اندازی واحد آر سی دی آغاز شده است و این واحد تا هفته آینده به بهره برداری می رسد.

وی با تاکید بر این که محصول اصلی را واحد آر اف سی سی تولید می کند، گفت: واحد آر اف سی سی نیز به عنوان واحد اصلی بنزین سازی این طرح تا یک ماه و نیم آینده با راه اندازی تجهیزات آن به بهره برداری کامل خواهد رسید.

سیدیان تصریح کرد: هم اکنون روزانه ۲۵۰ هزار بشکه خوراک وارد پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند می شود که با راه اندازی واحدهای جدید بنزین سازی این طرح، تولید فرآورده های کم ارزش پالایشگاهی، به نحو قابل ملاحظه کاهش می یابد.

مجری طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با بیان این که با راه اندازی کامل طرح توسعه شازند روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین بسیار مرغوب به تولیدات پالایشگاهی کشور افزوده خواهد شد، گفت: زیرساخت های موردنیاز برای توزیع این فرآورده فراهم است و با راه اندازی کامل، برای مقاصد موردمصرف آن برنامه ریزی خواهد شد.

 طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند شامل حدود ۳۰ واحد فرآیندی است که ۱۷ واحد از این تعداد، عملیاتی و مابقی واحدهای جانبی، خدمات دهنده به واحدهای عملیاتی است.

پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند نخستین پالایشگاه ایران است که افزون بر ۹۰ درصد از نفت خام ورودی آن به مواد با ارزش شامل گاز مایع، پروپیلن، بنزین، نفت سفید و گازوییل و تنها ۸٫۴ درصد آن به نفت کوره و قیر تبدیل می‌شود.

افزایش ظرفیت پالایشی از ۱۷۰ هزار به ۲۵۰ هزار بشکه در روز، افزایش تولید بنزین در ازای کاهش نفت کوره، تولید محصولات با مشخصات و کیفیت استاندارد سال ۲۰۰۵ اروپا و کاهش مواد آلاینده، از جمله اهداف اجرای این طرح است.

با بهره برداری از این طرح که با سرمایه گذاری ۴۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در حال اجراست، خوراک پالایشگاه از ۱۰۰ درصد نفت خام اهواز به مخلوط ۵۵ درصد نفت خام اهواز و ۴۵ درصد نفت خام سنگین از حوزه های دیگر تغییر می کند.

طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های نفتی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، بزرگ ترین پروژه در دست اجرای شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران است که با بهره برداری کامل از آن، این پالایشگاه امسال به بزرگ ترین تولیدکننده بنزین پالایشگاهی در کشور تبدیل می شود.
 


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.