شهر جدید هشتگرد فرش قرمز تهران شد

شهر جدید هشتگرد یکی از شهرهای استان البرز به شمار می رود که این شهر در مجاورت شهر هشتگرد قرار دارد که در سال‌های اخیر بنا شده‌ است. از نظر تقسیمات کشوری، شهری مجزا از هشتگرد است و در بخش مرکزی …

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران طرح ایجاد شهرهای جدید به منظور پاسخگویی به نیاز گسترده به مسکن و جلوگیری از شهرهای خودرو در منطقه شهری کلان‌شهرها مطرح و به عنوان یک سیاست و ضرورت جدی در دستور کار دولت قرار گرفت.

در اواخر سال ۱۳۶۴ هیأت دولت واگذاری ۱۶ هزارهکتار زمین را به منظورایجاد شهرهای اقماری به وزارت مسکن و شهرسازی تصویب و ابلاغ نمود.

مسئولیت اجرای این طرح به عهده وزارت مسکن و شهرسازی و مکان یابی و تملک زمین و تهیه و طرح و اجرا از طریق شرکت عمران شهرهای جدید و شرکتهای تابعه مورد پیگیری مستمر قرار گرفت.

**مطالعات شهر جدید هشتگرد از کجا آغاز شد؟

مطالعات مکان‌یابی برای شهر جدید هشتگرد در سال ۱۳۶۶ به مهندسان مشاور واگذار شد و محور تهران ـ قزوین به عنوان اولین اولویت و مستعدترین محور توسعه این  شهر جدید تشخیص داده شد.

براساس این گزارش در سال ۱۳۶۷ مطالعات شهر جدید هشتگرد در سه زمینهٔ پیش نیاز، راهبردی، طرح جامع به مهندسان مشاور شهرساز (به عنوان مهندس مشاور مادر و هماهنگ کننده) واگذارشد.

همزمان مطالعات حمل و نقل شهر (درون شهری و برون شهری) و تأسیسات شهر با مهندسین مشاور دیگر آغاز  و با استناد به آمار و اطلاعات مختلف تهیه مدلهای گوناگون پیش بینی جمعیت و اشتغال، سرانجام الگوهای پیشنهادی توسعه شهر تهیه و ارائه شد.

 الگوی پیشنهادی شهرسازی با الگوها و گزینه‌های پیشنهادی مشاورین حمل و نقل و تأسیسات شهری و مطابقت داده شده و با تغییراتی، الگوی نهایی توسعه شهر تعیین شد.

عمده ترین عواملی که در انتخاب شهر جدید هشتگرد مد نظر بود شامل ، فاصله بهینه شهر جدید با شهر تهران (۶۵ کیلومتری اتوبان تهران – قزوین). نه چندان دور که جاذبه منطقه تهران در شهر وجود نداشته باشد و نه چندان نزدیک, که به صورت توسعه پیوسته به تهران متصل شود، است.
و همچنین وجود زمین‌های مناسب غیر کشاورزی با مالکیت عمومی و قابل تملک، شیب قابل قبول جهت شهر سازی و خاک مناسب جهت استقرار سازه‌های بلند، دسترسی مناسب به منابع ، وضعیت جغرافیایی و طبیعی مناسب, آب و هوای معتدل کوهستانی و فاصله مناسب با شهرهای بزرگ در اطراف از جمله این ویژگی ها بوده است.

**تحویل پروژه‌های آماده مسکن مهر هشتگرد

بر اساس این گزارش احمد غلامی مدیر عامل شهر جدید هشتگرد با بیان اینکه متقاضیان مسکن مهر در این شهر به تدریج در حال ساکن شدن در واحدهای مسکونی خود هستند، گفت: تمام ۵ هزار مسکن مهر هشتگرد که به تدریج در حال واگذاریست تا پایان سال سنددار می شوند.

وی  با بیان اینکه متقاضیان مسکن مهر در این شهر به تدریج در حال ساکن شدن در واحدهای مسکونی خود هستند، گفت: تمام ۵ هزار مسکن مهر هشتگرد که به تدریج در حال واگذاریست تا پایان سال سنددار می شوند.

غلامی در ادامه تصریح کرد: بالغ بر ۵ هزار واحد مسکن مهر در هشتگرد در برنامه افتتاح قرار دارد اما به دلیل اینکه چندین بار برنامه افتتاح ها به تعویق افتاد، فرصت را از دست ندادیم و از متقاضیان دعوت شد تا پرونده‌های خود را تکمیل و واحدهای خود را تحویل بگیرند.

وی افزود: این روند در حال انجام است و در اکثر پروژه‌هایی که آماده تحویل است متقاضیان به تناوب در حال سکونت هستند.

مدیر عامل هشتگرد ادامه داد: برخی از متقاضیان هم به سرعت سکونت پیدا می‌کنند و برخی نیز چون فرصت دارند،سعی می‌کنند ابتدا امکانات رفاهی داخل ساختمان را تکمیل کرده و سپس ساکن شوند.

به گفته وی، در این ۵ هزار واحد مسکونی، واحدهایی هستند که متقاضیان در آن ساکن شده‌اند، این حاکی از استقبال خوب  متقاضیان است.

غلامی تاکید کرد: منتظر افتتاح پروژه ها نمی‌مانیم و هر پروژه‌ای که آماده شد به متقاضیان اعلام و از آنها دعوت می شود تا در واحدهای مسکونی خود ساکن شوند./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.