شورای امنیت برای بررسی وضعیت سودان و سودان جنوبی تشکیل جلسه داد

به گزارش ایرنا در این جلسه اعضای شورای امنیت با طرح دیدگاه های خود درباره وضعیت دو کشور و روند گفتگوها میان آن ها، از نقش اتحادیه آفریقا برای کمک به بازگرداندن ثبات به آن منطقه تقدیر کردند.

گرت روزنتال نماینده دائم گواتمالا و رئیس دوره ای شورای امنیت درباره جلسه امروز گفت: ما درباره سودان و سودان جنوبی بحث های سازنده ای داشتیم و اعضای شورا درباره پیشرفت وضعیت در سودان و سودان جنوبی ابراز خرسندی کردند.

رئیس دوره ای شورای امنیت همچنین با اشاره به درگیری های تازه در منطقه کردفان جنوبی گفت: اعضای شورای امنیت از این مساله و تاثیر آن بر روابط شکننده سودان و سودان جنوبی نگران هستند.

وی افزود: ۱۵عضو شورای امنیت تاکید داشتند که کمک های انسانی به مردم این منطقه با کمک دولت های سودان و سودان جنوبی افزایش یابد.

سودان جنوبی براساس یک توافق صلح در سال ۲۰۰۵ که به چند دهه جنگ داخلی بین شمال و جنوب پایان داد از سودان جدا و به یک کشور مستقل تبدیل شد.

با این وجود دو کشور همچنان بر سر مسائل مرزی و نفت دچار کشمکش و درگیری هستند.

یکی از مهم ترین مسائل مورد اختلاف بین سودان و سودان جنوبی بر سر آن است که خارطوم، جوبا را به حمایت از شورشیان جنبش آزادیبخش خلق سودان در ایالت کردفان جنوبی متهم کرده است.

همچنین بهره برداری از منابع نفتی میان سودان و سودان جنوبی از مسائل عمده مورد اختلاف میان این دو کشور بوده است.

اخیرا دو کشور با میانجیگری ˈتابو امبکیˈ رییس جمهوری سابق آفریقای جنوبی درباره اشتراک در درآمدهای نفتی به توافق رسیده بودند .

سه چهارم منابع نفتی کشور سودان قبل از تقسیم در منطقه سودان جنوبی قرار گرفته و این کشور برای صادرات نفت خود باید از خط لوله ای که از سودان می گذرد استفاده کند.

اروپام ۱۹۰۸

انتهای پیام /*

International@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.