شکستگی دندان کودک را جدی بگیرید

اگر ضربه به دندان کودک وارد شود، راه هایی برای از دست ندادن دندان وجود دارد

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا (داناخبر) شیوع ضربه به دندان‌ها در بچه‌ها بسیار زیاد است، به ویژه در دندان‌های جلویی. این ضربه‌ها چه به دندان‌های شیری وارد شده باشد و چه دندان‌های دایمی، اهمیت دارد.

دندان شیری مهم نیست

اگر دندان شیری لق شود، معمولا کشیده می‌شود و اگر بیرون افتاده باشد، دوباره سر جای خود گذاشته نمی‌شود و حتی اگر در فک فرو برود، احتمال دارد دندانپزشک هیچ اقدام خاصی انجام ندهد، چون بعد از مدتی دندان خود به ‌خود به محل اولیه خود برمی‌گردد؛ هرچند که گاهی این آسیب‌ها می‌تواند روی جوانه دندان‌های دایمی اثر بگذارد و در رشد و تکامل آن اختلال ایجاد کند.

آسیب دیدن دندان دایمی

دندانپزشک وقتی با کودکی با دندان دایمی آسیب‌دیده مواجه می‌شود، ابتدا وضعیت شکستگی، وضعیت دندان و خطری را که ممکن است وجود داشته باشد، بررسی می‌کند و درمان لازم را براساس این موارد در نظر می‌گیرد.

شکستگی های ساده

گاهی شکستگی و آسیب دندان در حد پریدگی لبه مینا یا خط‌افتادگی روی آن است. در این صورت ممکن است کار خاصی لازم نباشد و دندانپزشک با اقدام ساده‌ای مثل استفاده از مواد مشابه شیارپوش‌ها، شیار روی مینا را بپوشان.

شکستگی های عمیق

اگر پریدگی در حدی باشد که عاج دندان مشخص شود، دندان می‌تواند به سرما و گرما حساس شود. ضمن این‌که اگر شکستگی عمیق باشد، امکان دارد عصب دندان هم از سوی میکروارگانیسم‌هایی که راهی برای رسیدن به آن پیدا کرده‌اند، آسیب ببیند؛ بنابراین دندانپزشک روی آن را می‌پوشاند.

اگر شکستگی به حدی باشد که عصب دندان درگیر شده باشد یا عصب دندان دیده شود، درمان بسیار اورژانسی، سخت‌تر و مهم‌تر می‌شود و باید حتما جلوی تخریب عصب را گرفت یا حتی آن را حذف کرد.

اگر دندان از دهان خارج شد چه کنیم؟

اولین اقدام این است که دندان را پیدا کنیم و اگر خیلی آلوده بود، خیلی سریع با آب و بدون لمس آن را بشوییم. باید حتما این دندان را در محلولی مثل شیر یا بزاق دهان کودک حفظ کنیم. اگر امکان این کار نبود، حتی پدر و مادر کودک می‌توانند دندان را در دهان خود بگذارند (تا الیاف دور دندان زنده بماند و بتوان آن را سر جایش قرار داد تا دوباره جوش بخورد) و کودک را سریع به دندانپزشک برسانند.

بهترین زمان برای رساندن دندان خارج شده از دهان کودک یا کودکی که دندانش لق شده به دندانپزشک، یک ساعت است و هر چقدر دیرتر شود، شانس موفقیت نگه‌داشتن و حفظ دندان کمتر است

می‌توان دندان خارج شده را دوباره کاشت

دندانپزشک، دندان را که با شرایطی که گفته ‌شد به او رسیده، می‌تواند در جای خود قرار دهد تا جوش بخورد. گاهی هم نیاز به درمان عصب و عروق دندان هم وجود دارد که باید ترمیم شود.

عوامل موفقیت پیوند عصب و عروق دندان

این‌که پیوند عصب و عروق چقدر موفقیت‌آمیز باشد به چند عامل بستگی دارد؛ مثلا این‌که دندان تازه روییده باشد یا نه؛ چون در دندان تازه‌روییده هنوز عروق و اعصاب وسیع هستند و جوش خوردن و پیوند بهتر و کامل‌تر انجام می‌شود و دندان زنده می‌ماند در غیر این صورت، شانس جوش‌خوردن اعصاب و عروق کمتر و ممکن است بیمار در آینده به درمان عصب و ریشه هم نیاز پیدا کند. گاهی هم ریشه بعد از این اقدام تحلیل می‌رود و بعد از سال‌ها دندان لق می‌شود.

زخم و پارگی دهان

گاهی علاوه بر مشکلات دندانی، در دهان و لثه پارگی اتفاق می‌افتد که دندانپزشک می‌تواند آن را ترمیم کند، ولی گاهی هم فک و آرواره می‌شکند. در این صورت متخصص جراحی فک و صورت باید حتما کودک را معاینه کند و اقدام‌های درمانی انجام دهد.

پس اگر پدر و مادر به شکستگی فک شک کردند، باید بلافاصله فرزندشان را به مطب یا بیمارستانی که متخصص فک و صورت دارد برسانند، نه متخصص دندانپزشکی کودک.

دندان‌های جلو بیشتر در معرض خطر است

در کودکان دندان‌های جلو بیشتر آسیب می‌بیند هرچند گاهی هم دندان‌های عقبی دچار آسیب می‌شود. البته دندان جلویی بچه‌ها بیشتر هنگام ورزش، دوچرخه‌سواری، دویدن و… صدمه می‌خورد و اگر دندان‌های جلویی او خیلی جلوتر از دندان‌های دیگر و با دندان‌های دیگر فاصله داشته یا هر دو فک جلو زده باشد، احتمال ضربه و آسیب دندان‌های پیشین بسیار بیشتر است.

بنابراین اگر بچه‌ای دچار مشکلات جلو بودن فک بود، باید هر چه زودتر برای حل این مشکل به جراح فک و صورت یا متخصص ارتودنسی مراجعه کرد.

نصف شدن دندان

گاهی در اثر ضربه‌ها تاج دندان‌ هم می‌شکند یا دندان نصف می‌شود. در این صورت دندانپزشک می‌تواند از تکه‌های شکسته استفاده و با مواد همرنگ دندان، آن را ترمیم کند. پس اگر دندان‌ کودک تکه‌تکه شد، تکه‌های آن را به دندانپزشک برسانید تا اگر امکان داشت، اقدام‌های لازم را انجام دهد.

اما اگر دندان دایمی حفظ نشد، به خصوص چنانچه این اتفاق درباره دندان‌های جلویی افتاده باشد، تا بیست سالگی و بلوغ کامل هیچ اقدام دایمی مثل ایمپلنت نمی‌توان انجام داد و کودک باید تا این سن از دندان متحرک استفاده کند.

منبع: جام جم


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.