صادرات بنزین؛ کلید طلایی روزهای کرونایی

کارشناسان بر این باورند که کاهش مصرف بنزین در شرایطی که کشور تبعات ویروس کرونا را تجربه می‌کند، می‌تواند فرصتی برای افزایش صادرات و درآمدهای دولت باشد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، خودکفایی در تولید بنزین یکی از اهداف وزارت نفت طی چند سال اخیر بوده که بر اساس آن میزان تولید بنزین در کشور به مرور زمان افزایش یافته و اکنون این فرآورده نفتی در لیست اقلام صادراتی قرار گرفته است و آن‌طور معاون اول رییس‌جمهور نیز اعلام کرده، تحریم‌ها تاثیری بر این موضوع نخواهد داشت.

اواخر سال ۱۳۹۷ بود که با افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران در تولید بنزین خودکفا شد و توانست دروازه‌های واردات این فرآورده استراتژیک را ببندد. اکنون نیز شاهد افزایش تولید این فرآورده هستیم؛ تاجایی که تابستان سال گذشته بالاترین رقم تاریخی تولید بنزین در ایران ثبت شد.

سهمیه بندی بنزین از یک سو و شیوع ویروس کرونا از سوی دیگر میزان مصرف این فرآورده نفتی را کاهش داده که می توان از این شرایط به عنوان یک فرصت برای کشور یاد کرد.

حسین آقایان – کارشناس ارشد حوزه انرژی و سوخت – درباره این موضوع به ایسنا، گفت: هرچند که دست ایران در صادرات همچون کشورهای دیگر باز نیست اما باز هم در صادرات بنزین نسبت به نفت خام جای سخن بیشتری دارد و اکنون می تواند از این فرصت برای افزایش درآمد استفاده کند.

وی با بیان اینکه قبل از شیوع ویروس کرونا، سهمیه بندی بنزین توانست میزان مصرف را کاهش دهد و اکنون نیز در این شرایط که مصرف حدود ۵۰ میلیون لیتر کاهش پیدا کرده، لازم است دولت به این مهم توجه نشان دهد، اظهار کرد: دولت هرچه بتواند در این شرایط بنزین بیشتری صادر کند قطعا منفعت بیشتری را عاید کشور کرده است؛ لذا لازم است در این باره اقدامات جدی انجام دهد و امیدوارم که بتوانیم مشتریان خوبی پیدا کنیم.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: باتوجه به محدودیت ها یکی از مشکلاتی که وجود دارد ذخیره سازی بنزین تولیدی است؛ لذا باید به دنبال مشتری و ایجاد درآمد برای کشور بود و دولت باید به صادرات بنزین توجه بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.