صدور چهار میلیون گواهینامه هوشمند برای رانندگان ایرانی

سرهنگ رحیم رمضان آقایی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: گواهینامه های مزبور نسبت به گواهینامه های قدیمی از کیفیت برتری در نوع جنس، ضریب ایمنی بالا و طراحی زیبا برخوردار است.

سرهنگ آقایی طراحی و رنگ آمیزی این گواهینامه ها را متناسب با پیشرفته ترین استانداردهای بین المللی دانست و تاکید کرد: گواهینامه های هوشمند با هدف ارتقاء فرهنگ ترافیک، شناسایی رانندگان پر خطر، تجمیع اطلاعات گواهینامه ها، امکان ثبت تخلفات رانندگی و ارتقای سطح کیفی رفتارهای کاربران صادر می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بخش اعظم ناوگان حمل و نقل کشور دارای گواهینامه رانندگی هستند، گفت: بیش از ۲۷ میلیون نفر از ایرانیان دارای انواع گواهینامه رانندگی هستند.

آقایی افزود: همه رانندگان ناوگان عمومی کشور گواهینامه دارند، اما درصدی کمی از راکبان موتورسیکلت ها و تعدادی نیز از رانندگان سواری در کشور فاقد این مدرک هستند.

رییس مرکز صدور گواهینامه با بیان اینکه در حال حاضر برای آموزش و صدور گواهینامه پایه دو ۱۰ ساعت آموزش تئوری و ۲۰ ساعت آموزش عملی داریم، خاطر نشان کرد: برنامه هایی برای تغییر کیفیت و کمیت آموزش ها داریم که انجام این آموزش ها برای راکبان موتورسیکلت ها از جمله این برنامه ها است.

**هفت آموزشگاه موتور سیکلت در کشور فعال است

رییس مرکز صدور گواهینامه راهنمایی و رانندگی با اشاره به فعالیت هفت آموزشگاه موتور سیکلت در کشور گفت: در حال حاضر بیش از هفت میلیون موتور سیکلت در کشور شماره گذاری شده است.

وی تعداد مراکز آموزش و صدور گواهینامه موتورسیکلت در تهران را دو مرکز دانست و افزود: گسترش آموزشگاه های موتورسیلکت در تهران و کشور و گسترش مجتمع های آموزشی که همه خدمات صدور گواهینامه را ارائه دهند از دیگر برنامه های پلیس راهور در این حوزه است.

** داشتن گواهینامه دلیل بر داشتن مهارت کافی نیست

معاون فنی ــ مهندسی پلیس راهور در ادامه با بیان اینکه صرف داشتن گواهینامه دلیل بر مهارت کافی در فن رانندگی نیست، گفت: رانندگی فنی است که با ممارست و تمرین بیشتر افزایش می یابد. برای هر چه بهتر شدن در این فن، باید بیشتر رانندگی کرد.

وی با اشاره به نمرات منفی برخی تخلفات رانندگی گفت: قانون نمره منفی به گونه ای است که بعد از سه مرحله کسب حد نهایی امتیاز منفی،گواهینامه فرد باطل خواهد شد و فردی که گواهینامه اش باطل می شود باید در دوره های آموزشی شرکت کند.

** گواهینامه های ایران در ۶۰ کشور جهان اعتبار دارد

رییس مرکز صدور گواهینامه راهنمایی و رانندگی گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی ایران با ۶۰ کشور جهان تفاهنمامه همکاری دارد به گونه ای که ایرانیان با گواهینامه خودشان می توانند در این کشورها رانندگی کنند. همچنین اتباع این کشورها در ایران می توانند با گواهینامه های خودشان بدون مشکل رانندگی کنند.

سرهنگ آقایی اظهار داشت با این وجود ایران با افغانستان چنین تفاهمنامه ای ندارد.

سرهنگ رحیم رمضان آقایی افزود: افغانی ها باید از اداره اتباع خارجی گواهی مجاز بودن سکونت در ایران بیاورند تا پس از طی کردن مراحل آموزش برای آنان گواهینامه رانندگی صادر شود.

وی همچنین در مورد جزئیات تجمیع گواهینامه‌ها نیز گفت: در نیمه دوم سال جاری گواهینامه ها تجمیع و به صورت متحدالشکل صادر می شود.

وی تصریح کرد: در سال ۸۴ با توجه به نیاز های کشور گواهینامه ها در ۱۰ پایه طراحی و صادر شد که پس از مدتی مسئولان متوجه شدند این مسئله باعث سرگردانی مردم شده است به همین دلیل گواهینامه ها به پنج پایه کاهش یافت.

رییس مرکز صدور گواهینامه راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه پلیس در آزمونهای رانندگی سختگیری نمی کند و حداقل ها را درنظر می گیرد، گفت: هر فردی می تواند گواهینامه بگیرد اما مهارت در رانندگی به تمرین نیاز دارد.

** ۳۷ درصد متقاضیان در مرحله نخست آزمون پذیرفته می شوند

رییس مرکز صدور گواهینامه راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه بر اساس آمارها ۳۷ درصد متقاضیان گواهینامه در مرحله اول آزمون عملی پذیرفته می شوند، گفت: ۲۰ ساعت آموزش عملی از نظر استانداردها برای دریافت گواهینامه کافی نیست، به همین دلیل آمار قبولی های مرحله نخست نیز کم است، اما ظرفیت های موجود نیز بیشتر از این پاسخگو نیست.

وی به نظر مربیان آموزشی در مراکز راهنمایی در معرفی افراد برای آزمون رانندگی اشاره کرد و گفت: اگر این مربیان تشخیص دهند که متقاضی در ۲۰ ساعت آموزش به حد مورد انتظار نرسیده است، سه جلسه آموزش برای آنان تمدید می شود.

** رشد ۱۰۰ درصدی تعویض گواهینامه در سال ۹۰

سرهنگ آقایی به رشد ۱۰۰ درصدی تعویض گواهینامه در سال ۹۰ اشاره کرد و گفت: در سال گذشته یک میلیون ۵۳۵ هزار و ۷۸۹ درخواست برای تعویض گواهینامه ثبت و اقدام شده است.

وی تعداد گواهینامه های صادر شده در سال ۹۰ را سه میلیون و ۶۷۹ هزار مورد دانست و گفت: از این تعداد بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار گواهینامه جدید صادره شده است.

** تهران دارای ۱۷۰ آموزشگاه رانندگی است

رییس مرکز صدور گواهینامه در ادامه با بیان اینکه در شهر تهران ۱۷۰ آموزشگاه رانندگی فعال است، گفت: از این تعداد ، در ۱۴۹ مرکز طرح آموزش و آزمایش اجرا می شود و در۲۱ مرکز تنها آموزش به متقاضیان ارایه می شود.

رییس مرکز صدور گواهینامه راهنمایی و رانندگی در باره میزان زمان آموزش متقاضی در هر جلسه گفت: بر اساس برنامه ها باید هر متقاضی در هر جلسه دو ساعت آموزش رانندگی ببیند اما در حال حاضر در نهایت ۱۰ دقیقه از این مدت صرف جابجایی هنرآموز و موارد ضروری دیگر می شود.

سرهنگ آقایی تصریح کرد: برنامه ای در دست تدوین است که مدت آموزش دو ساعت کامل شود و یک ربع زمان برای اینگونه موارد بعد از مدت آموزش در نظر گرفته شود. به عنوان مثال فرد نخست از ساعت شش صبح تا هشت آموزش می بیند و نفر دوم از هشت و ۱۵ دقیقه تا ۱۰ و ۱۵ دقیقه دوره آموزشی خود را سپری خواهد کرد.

اجتمام** ۱۳۷۹**۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۳۸۳۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.