صدور کارت اعتباری عام با هدف رونق اقتصادی در کشور

معاون بانک مرکزی صدور کارت اعتباری عام برای تسهیلات خرد به مردم را عامل رونق اقتصادی و تحریک تقاضا دانست و از مشارکت اکثر بانک‌ها در این طرح خبر داد.

شبکه بانکی به زیرمجموعه خودش حق پرداخت تسهیلات ندارد

 فرشاد حیدری در نشست خبری امروز با اشاره به اجرایی شدن طرح کارت اعتباری مرابحه در شبکه آموزشی اظهار داشت: ۱۰ روز قبل از مهر ماه این طرح به صورت آزمایشی در برخی بانک‌ها انجام شد و امیدواریم به تدریج این کارت‌ها فراگیر شود.وی افزود: از جمله مزیت‌های توزیع کارت‌های اعتباری مرابحه کاهش فرایند دریافت تسهیلات و روان‌تر شدن گردش تسهیلات بانکی همچنین افزایش سطح اعطای تسهیلات به آحاد مردم است.

معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به تمایل بانک‌ها به پرداخت تسهیلات کلان گفت: بانک‌ها در گذشته به دلیل اینکه هزینه اعطای تسهیلات خرد بالا بود ترجیح می‌دادند منابع را در قالب تسهیلات کلان پرداخت کنند و این مساله موجب کاهش سهم اقشار مختلف مردم از منابع بانکی می‌شد اما این کارت‌های اعتباری این نقصیه را برطرف کرده است.

وی با بیان اینکه کارت اعتباری مرابحه موجب تسهیل تجارت، افزایش تقاضای کل و کمک به رونق اقتصادی می‌شود تصریح کرد: انتظار ما از رسانه‌ها این است که در صورت وجود مشکل در این طرح آن را بدرستی منعکس کنند.

حیدری در خصوص روند اجرای طرح در ۵ روز اخیر گفت: شان و جایگاه بانک مرکزی ابزارسازی و تسهیل امور است و تاکنون این وظیفه را انجام داده و آیین‌نامه‌های مربوطه به بانک‌ها ابلاغ شده است که اغلب بانک‌ها زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح فراهم کرده‌اند اما با توجه به اینکه تنها ۵ روز از اجرای طرح گذشته نمی‌توان عملکرد چند روز اخیر را مبنا قرار داد.

وی تاکید کرد: توزیع کارت‌های اعتباری مرابحه یک فرایند تدریجی است که متناسب با اهلیت و اعتبارسنجی مشتری انجام می‌شود و انتظار ما این است که تا یکسال آینده این کارت‌ها در خط کشور فراگیر شود.

معاون نظارتی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که چه تضامینی از متقاضیان کارت‌های اعتباری گرفته می‌شود با توجه به اینکه برخی بانک‌ها برای ارائه این کارت ضامن هم درخواست می‌کنند، گفت: سود کارت‌های اعتباری متناسب با اهلیت و اعتبارسنجی مشتری انجام می‌شود بر همین دلیل ممکن است برای یک نفر یک ضامن و سفته کافی باشد اما برای فرد دیگری تضامین بیشتری درخواست شود.

وی درخصوص امکان عدم همراهی بانک‌ها در اجرای این طرح با توجه به محدودیت منابع گفت: یکی از اولویت‌های بانک مرکزی در حوزه اعتبارات تخصیص اعتبارات خرد با آحاد مردم است و در این زمینه بانکی که فعال باشد از بانک مرکزی امتیاز دریافت خواهد کرد و بالعکس؛ معتقدم بانک‌ها در توزیع کارت اعتباری در آینده‌ای نزدیک از یکدیگر سبقت می‌گیرند چرا که توزیع این کارت‌ها در جذب مشتری به آنها کمک می‌کند.

حیدری در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه با توجه به عدم محدودیت این کارت برای خرید کالاهای خارجی و جذابیت بیشتر این کالاها برای مردم و همچنین عدم محدودیت برای تبدیل شدن آن به وجه نقد آیا هدف کمک به خروج از رکود با این کارت‌ها قابل تحقق است، گفت: بانک مرکزی با تمیهداتی که درنظر گرفته انگیزه‌ دریافت وجه نقد را به حداقل رسانده است چرا که با این کارت هر نوع کالا یا خدمتی را در داخل کشور می‌تواند خریداری کند و از طرف دیگر بخش‌هایی که امکان تبدیل شدن منابع کارت به وجه نقد را داشت مسدود کرده‌ایم.

وی ادامه داد: طبق دستورالعمل بانک مرکزی منابع این کارت باید فقط صرف خرید کالا یا خدمات شود و در صورت مشاهده تخلف در سابقه اعتباری دارنده کارت به ثبت می‌رسد و این امتیاز منفی موجب عدم امکان دریافت کارت اعتباری از شبکه بانکی خواهد شد.

معاون نظارتی بانک مرکزی همچنین درخصوص چرایی عدم محدودیت برای خرید کالای داخلی و خارجی اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که هر کالایی که در فروشگاه‌های کشور ارائه می‌شود از مبادی قانونی کشور وارد شده و فروشنده آن هم مالیات فروش آن را پرداخت می‌کند. بنابراین با توجه به اینکه هدف بانک مرکزی تسهیل مبادلات و تجارت است این محدودیت برای کالای خارجی در نظر گرفته نشده است.

حیدری در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران به اعطای تسهیلات به شرکت‌های زیرمجموعه بانک ها گفت: شبکه بانکی به شرکت‌های زیرمجموعه خودش حق پرداخت تسهیلات ندارد و پرداخت به صورت ضربدری هم ممنوع است مگر اینکه از بانک مرکزی مجوز لازم اخذ شده باشد که بانک مرکزی هم در اغلب موارد چنین مجوزی نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: اعتباراتی که در قالب طرح کارت اعتباری مرابحه پرداخت می‌شود منابع خود بانک‌ها است و بانک متناسب با منابع خودش تسهیلات می‌دهد.

معاون نظارتی بانک مرکزی درخصوص فرم قراردادهای کارت اعتباری مرابحه اظهار داشت: فرم قرادادها متحدالشکل خواهد بود نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار است که در حال حاضر ۱۸ درصد در نظر گرفته شده است.

حیدری ادامه داد:‌البته بانک‌ها می‌توانند یک درصد آبونمان از متقاضی کارت اعتباری دریافت کنند که با توجه به این نرخ سپرده‌گذاری این منابع در بانک‌ها و موسسات اعتباری به صرفه نیست.

وی سقف دریافت اعتبار در قالب کارت اعتباری مرابحه را ۵۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: در واقع یک فرد نمی‌تواند بیش از این مبلغ را از شبکه بانکی دریافت کند. به عنوان مثال یک فرد می‌تواند ۵ کارت اعتباری ۱۰ میلیون تومانی از ۵ بانک مختلف دریافت کند اما دریافت دو کارت ۳۰ میلیون تومانی امکان‌پذیر نیست.

حیدری در پاسخ به سوالی درباره پرداخت سودهای بیش از ۱۸ و ۱۹ درصد سود به سپرده‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها یا حساب‌های ویژه در برخی بانک‌ها و موسسات اظهار داشت: به موضوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و حساب ویژه بانک‌ها رسیدگی کردیم و به همین دلیل پرونده دو بانک به دلیل تخلف در این زمینه به هیات انتظامی بانک‌ها ارجاع شده. بازرسان بانک مرکزی با هرگونه تخلفی در این زمینه برخورد خواهند کرد.

به گفته وی فعلا برای کارت اعتباری کارمزدی برای انجام تراکنش درنظر نگرفته شده اما یکی از برنامه‌های بانک مرکزی این است که فروشندگان کالا و خدمات به دارندگان این کارت تخفیفاتی بدهند.حیدری در پاسخ به این سوال که آیا یک فرد می‌تواند برای فرزندان خود هم کارت اعتباری بگیرد گفت: اهلیت مشتری بانک حداقل ۱۸ سال است و به همین دلیل امکان دریافت کارت برای همه اعضای خانواده به راحتی وجود ندارد.

وی درخصوص شرط سپرده‌گذاری برای دریافت کارت اعتباری مرابحه گفت: شرط سپرده‌گذاری غیرقانونی است اما معمولا یکی از مولفه‌های احراز اهلیت و اعتبارسنجی مشتری بانک گردش حساب و موجودی حساب است که در این صورت اولویت قرار دادن کسانی که سپرده مناسبی در بانک دارند غیرقانونی نیست.

معاون نظارتی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که ممکن است برخی بانک‌ها کارکنان خود را در اولویت دریافت کارت اعتباری قرار دهند گفت: کارکنان بانک‌ها به غیر از مبلغ مصوب بانک مرکزی نمی‌توانند به کارکنان خود تسهیلات پرداخت کنند.

 

منبع: 

 

 

باز نشر: اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.