طالبان افغانستان با کسب حداقل نیمی از قدرت در دولت آتی سهیم می‌شود

۶ م دیماه ،

طالبان افغانستان تحت رهبری ملا عمر می‌تواند در قدرت با گروه‌های رقیب در دولت آتی این کشور سهیم شود، اما سهم آن‌ها نباید کمتر از ۵۰ درصد مجموع قدرت سیاسی باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه پاکستان تریبیون، نمایندگان طالبان که در نشست اخیر پاریس در خصوص افغانستان حضور داشتند،‌ نکاتی واضح را در خصوص تمایل رهبرشان به پیوستن به دولت آتی افغانستان به همراه جناح‌های رقیب مطرح کردند که بر اساس آن تحقق شروط آنها حتمی است.

به غیر از مقام‌های دولت افغانسستان، بعضی از مقام‌های ارشد طالبان چون مولوی شهاب‌الدین دلاور در کنفرانس پاریس حضور داشتند. همچنین بعضی دیگر از احزاب مخالف طالبان نیز چون حزب اسلامی که توسط گلبدین حکمتیار، اول وزیر سابق افغانستان رهبری می‌شود، در این نشست شرکت داشت.

در جریان این نشست که به ریاست اندیشکده فرانسوی موسوم به “بنیاد تحقیقات استراتژیک” بود، طالبان افغانستان مکررا خواهان یک قانون اساسی تازه به عنوان یک پیش شرط برای آمادگی به منظور پیوستن به روند صلح و سازش در افغانستان شد.

مولوی شهاب‌الدین دلاور، مذاکره‌ کننده ارشد طالبان در نشست پاریس اعلام کرد، ملا عمر،‌ رهبر طالبان به مخالفان خود احترام می‌گذارد.

یکی از منابع دیپلماتیک نیز اعلام کرد، نمایندگان طالبان تمایل خود را برای پیوستن به دولت آتی افغانستان اعلام کرده‌اند. این گروه همچنین درخواست‌های کلیدی را مطرح کرده تا به واسطه آن‌ها مساله درگیری‌ها در افغانستان حل و فصل شود.

این منبع دیپلماتیک افزود: طالبان می‌تواند قدرت را با مخالفان در کابل به اشتراک بگذارد و دست‌کم ۵۰ درصد قدرت سیاسی را برای خود در اختیار بگیرد. طالبان تمایل دارد تا کنترل رسمی را در ولایات افغانستان به دست بگیرد.

این منبع آگاه افزود: بعضی دیگر از رهبران طالبان خواستار ارائه پیش‌نویس قانون اساسی تازه برای افغانستان، آزادی تمام زندانی‌های طالبان‌، حذف نام رهبران طالبان از فهرست سیاه تروریست‌های سازمان ملل و خروج نیروهای خارجی تحت رهبری آمریکا از افغانستان می باشند.

این مقام با بیان اینکه مذاکرات پاریس با نتایج مثبت و ثمربخشی پایان یافت، گفت: مقام‌های دولت افغانستان با کمک دولت پاکستان هم‌اکنون تمایل دارند تا رهبری طالبان را برای انجام مذاکرات رسمی صلح در آینده‌ای نزدیک ترغیب کنند چرا که مذاکرات پاریس، نشستی رسمی نبود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.