طراحی دفتر اداری Yandex (اتاق کار)

ممتاز نیوز: این دفتر اداری تا حدی به منشاء همکاری معماران za bor و بزرگترین شرکت روسی IT، Yandex، باز می‌گردد. اولین دفتر اداری که توسط معماران za bor برای Yandex توسعه یافت در طبقه زیرین ساختمان مرکز تجاری Benois در سن‌پترزبورگ قرار دارد.

این پروژه در سال ۲۰۰۸ جوایز متعددی دریافت کرد. چهار سال بعد معماران za bor و Yandex تصمیم گرفتند این پروژه را در مقیاس بزرگتر اجرا نموده و دفتر شماره دو را که دو برابر اولی است، افتتاح کنند.

دفتر جدید یک ساختمان چهار طبقه با راهروی دویست متری بود. اما اندازه مهم نیست، مشتریان خواستاری دفتری متفاوت از دیگر دفترها بودند.

معماران با حداقل دو چالش روبرو بودند. اولاً ساماندهی فضای بسیار پیچیده در امتداد محور راهروی مرکزی. و دوماً، چالش برای خوش‌نمایی و جلب توجه دفتر اداری.

پس از بحث و گفتگوی طولانی، معماران این پروژه، Peter Zaytsev وArseniy Borisenko تصمیم گرفتند از ناحیه‌بندی برگزاری مضاعف استفاده کرده و فضای کاری، اتاق و اشیاء عجیب و غریب در طول راهرو بسازند.

با این اشیاء غیرمعمول،‌ میهمانان خود را داخل سرویس جستجوی Yandex می‌یابند. در قسمت پذیرش با دکمه معروف «جستجو» و پیکان زردرنگ (لوگوی غیررسمی Yandex و بخش مهمی از وب‌سایت) مواجه می‌شوند.

همانطور که در راهرو پیش می‌روند، جعبه ورودی نام کاربری و رمز عبور را می‌بینند. با هر قدمی که جلوتر می‌روند علامت‌های سرویس‌های Yandex بیشتری را مشاهده می‌کنند. از آنجا که برخی از علامتها به اشیا سه بعدی تبدیل شده‌اند، تشخیص آنها در وهله اول کمی مشکل است.

میهمانان این دفتر پیش‌زمینه عالی و منحصر به فردی را دریافت می‌دارند، زمینه‌ای که خود  Aldous Huxley  نیز خواب آن را نمی‌دید. بازدیدکنندگان خود را در فضایی جالب و سرگرم کننده میبینندد که معماران آن را از خطی به سه‌بعدی تبدیل کرده‌اند. بنابراین، بر طبق تصورات معماران، میهمانان و کارمندان اداره وارد سرویس شبکه‌ای Yandex می‌شوند.

رنگ‌های روشن و لکه‌های پراکنده در اینجا و آنجا، بازدیدکنندگان را در اداره راهنمایی کرده و روحیه کارمندان را شاد می‌نماید.

در مقوله عملکرد، در نگاه اول تمام این اشیاء تزئینی به نظر می‌رسند. بر فرض مثال،  شی مارپیچ، بخش ارتباطات غیررسمی را از راهرو جدا می‌سازد. پلیمر فشرده‌ای که ساعت «عروس دریایی» است در واقع جایگاه پرینترهای شبکه‌ای می‌باشد.

این پروژه تا حدی پیچیده بود و اولین دلیل آن این است که چنین پروژه‌ای نه تنها در سن‌پترزبورگ بلکه در هیچ کجای روسیه تا به حال انجام نشده است.

بنابراین، بسیاری از راه حل‌ها در حین طراحی و انجام پروژه به دست آمده است. سختی کار مربوط به اشیاء سه بعدی نبود. آنها بر اساس فن‌آوری‌های طرحهای تبلیغاتی ساخته شده‌اند (قفس‌هایشان با فوم پلی‌استر با استانداردهای مقاوم در برابر آتش و امنیت محیطی پُر شده است.) از سوی دیگر، نصب سقف که از تیغه‌ها‌ی اصل تهیه شده بسیار مشکل بود.

این دفتر اداری علاوه بر فضای کار، دارای سالن ورزشی ، کافه‌تریا و سرویس بهداشتی است. Herman Miller و Walter Knoll سیستم را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که با چند اتاق مذاکره رسمی و غیررسمی، دو سالن سخنرانی و اتاق‌های کاری این مجموعه را به مکان جذابی تبدیل کرده‌اند و مراجعه‌کنندگان از گذراندن زمان در آنجا لذت خواهند برد.




منبع: معماری نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.