عربستان غلام حلقه به گوش آمریکا و غرب

۰۱ تیرماه ۱۳،

یک کارشناس مسائل‌ بین‌الملل با بیان اینکه کشورهای غربی با فروختن سلاح به کشورهای عربی هزینه خرید نفت را به کشور خود باز می‌گردانند، گفت: سلاح مشروع‌ترین ابزاری است که کشورهای غربی توانستند از طریق فروش آن به کشورهای عربی دلارهای نفتی خود را برگردانده و از قدرت یافتن این کشورها جلوگیری کنند.

“سید یاسر جبرئیلی”  در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به سفر وزیر دفاع انگلیس به عربستان در جهت تقویت همکاری‌های نظامی با این کشور گفت: از زمان تشکیل کشور عربستان کشورهای غربی به ویژه انگلیس، به دنبال  این بودند که حاکمیت این کشور را وابسته‌ خوانده و ضمن تامین امنیت حاکمیت آن، بتوانند منابع زیرزمینی و نفتی این کشور را چپاول کنند.

وی ادامه داد: در برحه‌ای از زمان، آمریکا توانست جای انگلیس را بگیرد و در قرن جدید همکاری‌های زیادی بین کشورهای اروپایی و آمریکایی در رابطه با سلطه بر منطقه خاورمیانه شکل گرفت و کشورهای اروپایی نیز به این معادله اضافه شدند.

جبرئیلی با اشاره به بیداری‌های اسلامی کشورهای‌عربی‌ منطقه تصریح  کرد: تاکنون حرکت‌های انقلابی وسیعی در عربستان به صورت سازمان یافته شکل نگرفته که منجر به سقوط دیکتاتورهای این کشور شود  و این در حالی است که به دنبال شایعات وخامت حال پادشاه عربستان  جنبش‌های مدنی و اجتماعی جان دوباره‌ای گرفته است.

وی اظهار داشت: عربستان با بستن قرار‌دادهای نظامی سنگین، سعی دارد از طریق تکیه بر دولت خارجی نوعی ثبات داخلی را تقویت کند و چون حکومت عربستان مشروعیت مردمی نداشته، تلاش می‌کند با تکیه بر دولت‌های‌خارجی و نظامی دولت خود را مشروع جلوه دهد.

این کارشناس  در پایان خاطرنشان کرد: کشورهای غربی با فروختن سلاح به کشورهای عربی هزینه خرید نفت را به کشور خود باز می‌گردانند، بنابراین سلاح مشروع‌ترین ابزاری است که کشورهای غربی توانستند از طریق فروش آن به کشورهای عربی دلارهای نفتی خود را برگردانده و از قدرت یافتن این کشورها جلوگیری کنند .

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.