عرضه داروهای قاچاق دام در بازار/ بسته بندی مرغ فقط در مراکز مجاز

چکیده: رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه داروهای غیرمجاز به صورت قاچاق وارد کشور می شوند، نسبت به عدم تهیه آن توسط دامداران هشدار داد.

سیدمحسن دستور امروز شنبه در یک نشست خبری و در پاسخ به سوال که از او پرسید با توجه به نظارت سازمان دامپزشکی بر روی عرضه و توزیع دارو و واکسن های دام و طیور چرا بعضا در بازار شاهد داروهای تاریخ مصرف گذشته و فاقد مجوز هستیم؟، اظهار داشت: همه تلاش ما در سازمان دامپزشکی این است که بر روی کلیه داروها و واکسن های دام و طیور اعم از تولید داخل و خارج از کشور نظارت کامل داشته باشیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، تصریح کرد: البته ممکن است در مواردی گزارش هایی به دست ما برسد که نشان دهنده وجود داروهای غیرمجاز در مراکز عرضه داروهای دام و طیور در کشور باشد که عمدتا اینها از طریق قاچاق و مبادی غیررسمی به کشور وارد شده‌اند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: بر این اساس در سازمان دامپزشکی کشور برنامه‌ای تحت عنوان برنامه کنترلی پس از تولید و عرضه دارو در نظر گرفته ایم تا اگر با موارد مذکور در سطح کشور مواجه شدیم، برابر مقررات با آن برخورد کنیم.

وی با بیان اینکه عمده داروهایی که در کشور مصرف می شود تولید داخل و نظارت شده است، گفت: وجود داروهای غیرمجازی که از طریق قاچاق وارد شده اند تابع مسائل مختلفی است به طوری که ممکن است در برخی مقاطع در بازار وجود داشته باشند و در مقاطعی دیگر نباشد.

به گفته دستور، با وجود مسائل و مشکلات مختلف ناشی از اعمال تحریم ها اکثر داروهای مورد نیاز در حوزه دام و طیور در داخل کشور تولید می شود و کمبودی از این بابت وجود ندارد و این عاملی است که می تواند از ورود غیرمجاز داروها به داخل کشور جلوگیری به عمل آورد. البته بهتر است دامداران و مرغداران با توجه به شرایط موجود به سمت تهیه داروهای غیرمجاز خارجی نروند.

رئیس سازمان دامپزشکی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه انجام بسته بندی و قطعه بندی مرغ در برخی از فروشگاه زنجیره‌ای قانونی است یا خیر؟، گفت: از سال گذشته در تهران مراکز بسته بندی و قطعه بندی مرغ تاسیس شده اند به طوری که هم اکنون باید گوشت مرغ در قالب بسته بندی به مردم عرضه شود.

این مقام مسئول، تصریح کرد: البته عملیات بسته بندی و قطعه بندی مرغ تنها باید در مراکزی که از سوی این سازمان موفق به دریافت مجوز شده اند، صورت گیرد؛ چرا که در این مراکز بر روی محصولات مذکور کد بهداشتی درج می‌شود و به این وسیله قابل ردیابی خواهند بود.

دستور با بیان اینکه طبق سیاست سازمان تاسیس مراکز بسته بندی در کشور نسبت به سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است، افزود: در حال حاضر بیش از ۶۰۰ واحد بسته بندی فرآورده های مختلف در کشور وجود دارد که بر روی آنها نظارت کامل انجام می شود.

وی همچنین در خصوص میزان افزایش قیمت این داروها در بازار نیز تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود قیمت این داروها متناسب با افزایش سایر محصولات در کشور بالا رفته است.

رئیس سازمان دامپزشکی به اختصاص ارز مرجع برای واردات مواد اولیه و دارو اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه سیاست دولت حمایت از واردات مواد اولیه و اقلام دارویی در بخش های مختلف مثل بخش دام و طیور است، لذا افزایش قیمت داروها در حوزه دام و طیور نسبت به سایر کالاها افزایش قابل توجهی نیست.

در ادامه محسن مشکات، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با انجام بسته بندی و قطعه بندی در برخی از فروشگاه های زنجیره ای کشور، گفت: انجام هرگونه قطعه بندی گوشت مرغ در غیر از مراکز مجاز مانند فروشگاه‌های زنجیره ای مورد تایید سازمان دامپزشکی صورت نمی گیرد، چرا که امکان آلوده شدن گوشت مرغ در این محیط ها وجود دارد.


ارانیکو – آخرین اخبار و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.