عرضه نایلکس گیاهی در میادین میوه و تره بار

مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران گفت: در روز ۲۱ تیر ماه که به عنوان روز بدون نایلکس نامگذاری شده شاهد فروش محصولات در نایلکس های با پایه گیاهی خواهیم بود.

 مهندس صفایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در تشریح این خبر گفت:  استفاده وسیع از نایلکس جزئی از فرهنگ مردم ما به شمار می آید به خصوص که نایلکس ها یکبار مصرف بوده و روزانه صدها تن از آنها تولید دور انداخته می شود.
 نایلکس هایی که ماده تشکیل دهنده آن مواد شیمیایی است که پس از آزاد شدن در طبیعت دوره تجزیه پذیری بسیار طولانی را طی کرده و آلودگی محیط زیست را به همراه دارند.
 مدیر عامل سازمان میادین میوه وتره بار شهردرای تهران افزود:  با توجه به مشکلاتی که این مواد در طبیعت ایجاد می کنند سازمان میادین میوه وتره بار تهران از سه سال قبل برنامه ای را جهت حذف ظروف یکبار مصرف و نایلکس های با پایه پلیمری که تجزیه آنها دو تا سه قرن طول می کشد، آغاز کرد.
در این برنامه که نزدیک به سه سال به طول انجامید نایلکس هایی که پایه گیاهی آنها پایه پلیمری با مواد افزودنی در تولید داشته و قابلیت تجزیه پذیری در کمتر از دوسال را دارا هستند جایگزین نایلکس های با پایه پلیمری شده واین اقدام را به عنوان معیار علاقه مندی به محیط  زیست از سوی سازمان محیط زیست شهرداری تهران در روز ۲۱ تیر ماه به عنوان روز بدون نایلکس به مردم معرفی می شود.
 این مقام مسئول شهرداری ادامه داد:  البته از ابتدای تیر ماه در کلیه بازار ها و میادین شهرداری تهران استفاده از نایلکس های با پایه پلیمری ممنوع شده ودر روز ۲۱ به مناسبت نامگذاری که انجام شده  در پنج میدان میوه وتره بار مراسم فرهنگی و جشن به همراه مسابقه برای حاضرین انجام می گیرد.
 در حال حاضر در ۱۸۰ نقطه شامل بازار، میادین میوه و تره بار و بازارچه و فروشگاه های شهروند مصرف نایلکس با پایه پلیمری غیر قابل تجزیه ممنوع شده و نایلکس های جدید جایگزین آنها شده است.
وی در خصوص تاثیر این طرح بر محیط زیست اذعان داشت: چون سازمان میادین بازار های زیادی دارد و حجم بالایی از نایلکس را مصرف می کند، تجارب  نشان داده اگر این طرح تثبیت شود شاهد کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف توسط خانواده ها و استفاده از ظروف تجزیر پذیر خواهیم بود و از آنجایی که فروشگاهی بزرگ نیز علاقه مند به استفاده از این نوع نایلکس ها هستند به تدریج این موضوع فرهنگ سازی شده و شاهد محیطی زیستی آری از آلودگی های توسط نایلکس های تجزیر  ناپذیر خواهیم بود./ز


باشگاه خبرنگاران

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. مریم اژئیان:

    سلام وقت شما بخیر با توجه به فواید غیرقابل انکار استفاده از پلاستیک های گیاهی ممنون میشوم راهنمایی ام کنید که از کجا چندین کیلو پلاستیک گیاهی تهیه کنم ۰۹۱۳۸۰۳۵۸۴۳

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.