عفو بین الملل از تاجیکستان خواست با شکنجه مبارزه کند

بگزارش ایرنا و به نقل از رادیوˈامروزˈ، این سازمان با صدور بیانیه ای استفاده از شکنجه و ضرب و شتم در زندان های تاجیکستان را محکوم و اعلام کرد: جزییاتی از مواردسوء استفاده وجود داردکه با زندانیان بدرفتاری شده و خانواده های آن ها از ترس ماموران امنیتی این بدرفتاری ها را گزارش نمی کنند.

وزیر دادگستری تاجیکستان با اشاره به تصویب قانون مربوط به غیرقانونی بودن شکنجه در زندان های این کشور در ابتدای سال جاری، گفت: با وجودی که تمام تدابیر برای پیشگیری از ضرب و شتم زندانیان توسط زندانبانان صورت گرفته اما در صورت وقوع چنین جرم هایی، عاملان آن بین ۵ تا ۱۵ سال زندان خواهند شد.

ˈرستم مین گلیفˈ با بیان آنکه سال گذشته سه مامور بعلت شکنجه زندانیان تنبیه شدند، تصریح کرد: تحقیقات در باره مرگ زندانی ۲۷ ساله زندان شماره یک شهر دوشنبه که بتازگی رخ داد ادامه دارد و درصورت تایید مرگ او براثر شکنجه عاملان آن به شدیدترین وجه مجازات خواهند شد.

سازمان عفو بین الملی همزمان با سالروز تولد رئیس جمهوری تاجیکستان، سرنوشت قربانیان شکنجه و بدرفتاری نیروهای انتظامی و امنیتی با زندانیان این کشور را که برخی کمتراز۳۰ سن سال دارند و برخی دیگر با محاکمه های ناعادلانه به زندان افتاده اند را به رحمان یادآوری کرده است.

عفو بین الملل گزارش کرده است که براساس اطلاعات دریافتی، مأموران انتظامی تاجیکستان چندتن را شکنجه کرده اند و دربرخی موارد برای اعتراف گیری ازمتهمان بدن آنها به جریان برق وصل و یا مورد ضرب و جرح و حتی تجاوز قرار داده اند.

عفو بین الملل همچنین از گزارش های اخیر در باره برخورداری مأموران پلیس متهم به شکنجه، از عفو ابراز نگرانی کرده است.

اتحادیه اروپا و سازمان های غیردولتی تاجیکستان نیز در نشست دو روزه ای که در خرداد ماه امسال در شهر دوشنبه برگزار شد، ضمن بررسی تبعات اجتماعی شکنجه،خواهان حذف شکنجه و سایر بدرفتاری ها در زندان ها و دیگر بخش های امنیتی این کشور شدند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور شکنجه در این نشست گفته بود: گرفتن اقرار از افراد مظنون با استفاده از روش های مختلف شکنجه توسط کارمندان انتظامی و امنیتی تاجیکستان به پدیده ای معمولی تبدیل شده که در فعالیت روزمره این نهادها قابل مشاهده است.

سازمان عفو بین الملل نیز با انتشار گزارش دیگری از وجود شکنجه و آزار در بازداشتگاهها، محدود بودن آزادی بیان و خشونت علیه زنان و دختران در تاجیکستان ابراز نگرانی کرده بود.

ˈراشل باگلرˈ نماینده سازمان عفو بین الملل در تاجیکستان بتازگی، نوع شکنجه های مرسوم توسط ماموران امنیتی را شوک الکتریکی عنوان کرد و افزود: شکنجه با شوک های برقی، آب جوش ،خفه کردن، ضرب و شتم، سوزاندن با سیگار و تجاوز برخی از این جنایات است و مجرمان تنها با اقرار و یا پرداخت رشوه می توانند از این شکنجه ها فرار کنند.

سازمان حقوق بشر تاجیکستان اعلام کرد، در طول سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ ، ۱۷۶ مورد شکایت ازشکنجه در زندان های این کشور دریافت شده که ۵۰ مورد آن تایید شده است.

آساق**ه.ص**۱۵۵۸**۲۰۴۷**

انتهای پیام /*

International@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.