عمق آب دریاچه ارومیه اندازه گیری شد

۳۱اردیبهشت،

300-3.JPG

مدیر پژوهشکده منابع آب موسسه تحقیقات آب گفت: به منظور استخراج بسیمتری (عمق سنجی) دریاچه ارومیه، عمق آب تمام نواحی این دریاچه برای اولین بار اندازه گیری شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرتضی افتخاری افزود: مجهول بودن عمق و حجم دریاچه همواره از دغدغه مسئولان، ‌کارشناسان و پژوهشگران بخش آب و محیط زیست بوده است.

وی با اشاره به نامشخص بودن عمق آب در تمامی نواحی دریاچه تا پیش از اجرای این عملیات و موجود نبودن نقشه بسیمتری این دریاچه، بیان کرد: منحنی های حجم سطح تراز دریاچه که براین اساس و به زودی منتشر خواهد شد، نقش مهمی در پایش، برنامه ریزی و مدیریت دریاچه ارومیه خواهد داشت.

محمدحسین باقری عضو اصلی تیم کارشناسی مطالعات دریاچه ارومیه نیز درخصوص نحوه اجرای این عملیات، گفت: دستگاه ثبات عمق آب به کار رفته در این پروژه با ارسال پالس الکترومغناطیسی ۵۰ و ۲۰۰ کیلوهرتز و ثبت اطلاعات برگشتی، با دقت قابل اطمینانی در نواحی قابل تردد دریاچه مورد استفاده قرار گرفت.

وی افزود: به منظور افزایش دقت و کالیبره دستگاه، در نواحی مشخصی نیز به صورت دستی از سامانه طناب و وزنه برای تعیین مستقیم عمق استفاده شد.

باقری با اشاره به همکاری موثر سازمان حفاظت محیط زیست ارومیه در این عملیات، بیان کرد:‌ برای اولین بار، عمق آب نواحی مختلف دریاچه ارومیه توسط یک دستگاه ثبات به منظور استخراج بسیمتری دریاچه، اندازه گیری شده است و در زمان حاضر کارشناسان پژوهشکده منابع آب موسسه تحقیقات آب، مشغول پردازش داده‌ های اندازه گیری و آنالیز تصاویر ماهواره ای به منظور تهیه نقشه بسیمتری کف دریاچه می باشند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.