عملکرد هاشمی رفسنجانی در کتابی با عنوان ‘تکیه گاه’ منتشر شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کتاب تکیه گاه که به قلم ‘محمدحسن روزی طلب’ نوشته شده، عملکرد هاشمی رفسنجانی را در نهمین و دهمین انتخابات ریاست جمهوری را در ۱۱ فصل مورد بررسی قرار داده و این کتاب از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در پاییز ۱۳۹۰ به شمارگان ۲ هزار و ۵۰۰ نسخه منتشر شده است.

در فصل های اول تا پنجم این کتاب مطالبی با عناوین ‘انتخابات نهم، رقابت با شهردار تهران’، ‘رقابت انتخاباتی با دولت نهم’، ‘طرح دولت وحدت ملی’، ‘تقلب، ادعای دوازده ساله’ و ‘حمایت هاشمی از موسوی’ به چاپ رسیده است.

‘روزهای پر کار یک خانواده’، ‘مناظره به پا شد’ و ‘نامه سرگشاده’ عناوین فصل های ششم تا هشتم کتاب تکیه گاه است.

در فصل های نهم تا یازدهم نیز مطالبی با عنوان ‘هفته پرماجرا’، ‘هاشمی رفسنجانی و فتنه’ و ‘نفر دوم یا موازی رهبری’ به چاپ رسیده است.

بخش پایانی این کتاب را ضمائم و تصاویر تشکیل می دهد که مطالبی درباره ‘سخنان فائزه هاشمی در اغتشاشات ۲۵ خرداد’، ‘متن کامل خطبه دوم نماز جمعه هاشمی رفسنجانی در ۲۶ تیر ۱۳۸۸’، ‘دیدار با دانشجویان دانشگاه های مشهد’، ‘متن دفاعیه روزنامه ایران از شکایت هاشمی رفسنجانی’ و ‘اظهار نظرهای تکان دهنده درباره برنامه ریزی فتنه ۸۸ بر اساس آنچه پخش خارجی فتنه سبز منتشر کرد’ دیده می شود.

در فصل اول این کتاب آمده است: هاشمی رفسنجانی در افکار عمومی اکثریت جامعه، نماینده قدرت، حکومت و ثروت بود، حق یا نا حق! و آقای احمدی نژاد با رقابت آقای رفسنجانی بر موج شکاف حاکمیت و مردم و شکاف فقر و غنا سوار شد و در چهره غیر نخبگان جامعه به عنوان نماینده مقابله با حاکمیت و مبارزه با فقر و نماد تغییر در لایه های عمومی جامعه به خصوص در لایه های حاشیه شهرها و مردم عادی شناخته شد و رأی آورد.

همچنین در فصل یازدهم آمده است: در مجلس خبرگان رهبری با وجود آگاهی از نظر امام خمینی مبنی بر انتخاب رهبری واحد و طرح آیت الله خامنه ای به عنوان جانشین خود، هاشمی به رهبری شورایی رای داد با این اطمینان که او هم در چنین شورایی حضور خواهد داشت.

یکی از قسمت های مهم فصل یازدهم نسبت به جایگاه آقای هاشمی به عنوان نفر دوم یا موازی با رهبری اشاره شده که بلا شک هاشمی رفسنجانی را چه در دوران مبارزاتی برای پیروزی انقلاب و چه در دوران شکل گیری نظام جمهوری اسلامی تا سال ۱۳۸۴ باید شخصیت دوم کشور دانست و کسب این موقعیت را به خاطر هوش سرشار و تاثیر گذاری فوق العاده او دانست. از طرفی روابط عاطفی خانواده اش در تصمیم گیری های سیاسی او تاثیر داشته و نتوانسته خود را از این نکته ضعف برهاند.

فراهنگ**۱۰۰۳**۱۵۷۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۲۶۷۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.