عملیات همزمان در چهار شهر برای دستگیری ۱۷دزد خشن

حادثه > داخلی– گروه حوادث:
۱۷کیف قاپ موتورسوار که علاوه بر تهران در ۱۱شهر دیگر نیز دست به سرقت‌های خشن می‌زدند در عملیات ضربتی پلیس پایتخت دستگیر شدند.

اعضای این باند در برخی از سرقت‌ها مالباخته‌ها را به‌شدت مجروح می‌کردند تا جایی که آنها چند روز در بیمارستان بستری می‌شدند.
تحقیقات پلیس برای دستگیری اعضای این باند مخوف زمانی آغاز شد که شکایت‌های مشابه و متعددی درخصوص کیف قاپی، زورگیری و گردنبند قاپی در اختیار پلیس پایتخت قرار گرفت.

بررسی شکایت‌ها نشان می‌داد که اعضای یک باند سرقت با استفاده از موتورسیکلت‌های هوندا و پالس و در قالب گروه‌های چند نفری به سراغ طعمه هایشان می‌روند و دست به سرقت اموال آنها می‌زنند. خشونت آنها در برخی از سرقت‌ها آنقدر زیاد است که حتی باعث مجروح شدن مالباخته‌ها هم می‌شود.

یکی از این مالباخته‌ها زن جوانی بود که دزدان ۱۲میلیون تومان پول همراه او را به سرقت برده بودند. او در تحقیقات به مأموران گفت: ظهر پنج مردادماه بعد از دریافت ۱۲میلیون تومان پول نقد از بانکی در حوالی میدان شکوفه به سمت خانه‌ام در حرکت بودم که بعد از طی مسافتی دو مرد جوان که سوار موتور بودند به من حمله کردند. آنها با ضربه‌ای مرا نقش زمین کردند و کیف حاوی پول‌هایم را سرقت کردند. ضربه‌ای که آنها به من زدند آنقدر شدید بود که بعد از برخورد با زمین کتف راستم شکست و سارقان بدون توجه به فریادهای من، پا به فرار گذاشتند. وقتی با کمک اعضای خانواده‌ام به بیمارستان منتقل شدم، تحت عمل جراحی قرار گرفتم و چند روز در بیمارستان بستری بودم.

مالباخته دیگری هم گفت: شامگاه ۱۲فروردین امسال در خیابان دماوند قصد پیاده شدن از ماشین را داشتم که دو مرد جوان سوار بر یک موتور پالس مشکی رنگ به سمت من آمدند. مردی که ترک‌نشین بود در یک لحظه اقدام به سرقت کیف دستی‌ام کرد. من دقایقی قبل از آن از یک صرافی چهار هزار دلار خریده بودم و همه دلارها داخل کیفم بود. برای همین خواستم مقاومت کنم که مرد سارق کیف را گرفت و با همدستش پا به فرار گذاشت و من که از بند کیف گرفته بود، چندین متر روی زمین کشیده و دچار جراحات متعدد شدم.

سرقت با کمک زاغ‌زن‌ها

کارآگاهان در بررسی اظهارات مالباخته به نکته مهمی دست یافتند. اینکه دزدان بیشتر طعمه‌های خود را از بین مشتریان بانک‌ها و مراکز تجاری انتخاب کرده بودند و می‌دانستند که آنها پول زیادی همراه خود دارند. این اطلاعات نشان می‌داد که دزدان برای انتخاب طعمه هایشان از زاغ زن استفاده می‌کردند؛ یعنی کسانی که به‌عنوان مشتری وارد بانک یا مراکز تجاری می‌شدند و بعد از شناسایی افرادی که پول زیادی دریافت می‌کردند، مشخصات آنها را به سارقان در بیرون از بانک اعلام می‌کردند. آنها نیز با تعقیب سوژه مورد نظر، در محلی خلوت به وی حمله کرده با روش کیف قاپی، زورگیری، پنچر‌کردن ماشین مالباخته، خفه‌کنی و تهدید با سلاح سرد دست به سرقت پول هایش می‌زدند.

دزدان سابقه‌دار

کارآگاهان اداره هجدهم پلیس آگاهی تهران که خود را در برابر باندی حرفه‌ای می‌دیدند، جست‌وجو برای یافتن ردی از متهمان را ادامه دادند. آنها با چهره‌نگاری و بررسی تصاویر ضبط شده در دوربین‌های مدار بسته بانک‌ها و محل‌های سرقت موفق به شناسایی تعدادی از مجرمان سابقه دار شدند که در این باند فعالیت می‌کردند. بررسی‌ها نشان می‌داد تمامی این مجرمان در طول یک سال گذشته، با سپردن قرار وثیقه از زندان آزاد شده و با تشکیل باندی مخوف سرقت‌های خود را از سر گرفته بودند.

عملیات همزمان

با شناسایی تعدادی از اعضای باند، آنها به‌صورت نامحسوس زیرنظر گرفته شدند و کارآگاهان با کنترل رفت‌وآمدهای آنها توانستند به دیگر اعضای باند برسند. با شناسایی ۱۷سارق حرفه‌ای که ۲۰تا ۴۷سال سن داشتند و همگی از دزدان سابقه دار بودند، مخفیگاه‌های آنها در شهرهای کاشان، اسلامشهر، پاکدشت و مناطق مختلف تهران از قبیل اتابک، تهرانپارس، نیروی هوایی و خیابان نبرد محاصره شد و در یک عملیات همزمان که مدتی قبل صورت گرفت، همه متهمان دستگیر شدند.

سرهنگ محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران با بیان این خبر گفت: متهمان بعد از دستگیری از سوی مالباختگان شناسایی شدند و وقتی دیدند چاره‌ای جز بیان حقیقت ندارند به ارتکاب ده‌ها فقره سرقت در ۱۶محله تهران و ۱۱شهر دیگر ازجمله تبریز، کاشان، زرند کرمان، تویسرکان، بابل، ساری، گرکان، اراک و همدان اعتراف کردند.

وی با اشاره به اینکه ارزش ریالی سرقت‌های ارتکابی از سوی متهمان به صدها میلیون تومان می‌رسد، تصریح کرد: با توجه به اینکه احتمال می‌رود سارقان سرقت‌های بیشتری مرتکب شده باشند، قاضی پرونده مجوز انتشار عکس بدون پوشش چهره آنها را در روزنامه‌ها صادر کرده و از شاکیان احتمالی خواسته است برای طرح شکایت به اداره هجدهم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.