غار همیشه زمستان در کاسه‌ی درفک +عکس

در غار درفک رودبار همیشه زمستان است.

درفک نام آتشفشان خاموشی در استان گیلان و در رشته‌کوه البرز است. نام قله‌ی درفک به روایتی از دال فک ( دلفک) آمده است که در گویش دیلمی، دال، نام پرنده‌ای از خانواده عقاب و فک به معنی آشیان و آشیانه است. بنابراین دالفک، یعنی آشیانه عقاب. اما بر اساس روایت دیگری، نام درفک از قوم دربیک آمده که تیره‌ای از ساکنان حوالی دریای خزر بوده‌اند. کاسه‌ی درفک که یکی از بزگترین دهانه‌‌های آتشفشان ایران و محل ییلاق دامدارانی است که در تابستان از روستاها و جنگل‌های دم‌کرده به این قله کوچ می‌کنند. در کاسه‌ی درفک یک غار وجود دارد که ییلاق‌نشینان منطقه در تابستان از یخ‌های آن به عنوان منبع آب استفاده می‌کنند.

101-117.jpg

طلعت.ک یکی از دوستداران این غار اظهار کرد: من برای چندمین بار است که به دیدن این غار می‌آیم و هربار دیدن آن برایم تازگی و هیجان دارد.

وی افزود: برف‌های این غار به خصوص در تابستان‌های گرم گیلان بسیار جالب است و انتظار می‌رود برای حفاظت از آن تصمیمات موثری اتخاذ و اقدامات مناسبی صورت گیرد.

بهروز. ن یکی دیگر از کوهنوردان رودبار در خصوص غار درفک با اشاره به اینکه من جاهای زیادی از کشورمان را دیده‌ام اما وجود چنین غاری در دنیا شاید کم‌نظیر باشد، تصریح کرد: افراد بومی این منطقه باید حفاظت از این غار را جدی بگیرند و با معرفی بیشتر، این غار می‌تواند گردشگران زیادی را به خود جلب کند.

ایرج موذنی فرماندار شهرستان رودبار درگفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص این غار اظهار کرد: غار درفک غاری همیشه پوشیده از برف و یکی از نعمت‌های زیبای الهی به شهرستان رودبار است که مورد توجه گردشگران این شهرستان نیز قرار دارد.

وی با اشاره به رویش گل سوسن‌چلچراغ در شهرستان رودبار که از کم‌نظیرترین گونه‌های گیاهی جهان است، افزود: غار درفک هم ب اندازه سوسن‌چلچراغ دیدنی و با شکوه است که می‌تواند رودبار را بیشتر به مردم کشور و حتی دنیا معرفی کند.

به گزارش ایسنا، این قله در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی رشت در استان گیلان و مقابل رستم آباد در بخش خورگام شهرستان رودبار واقع شده‌ است. قله‌ی درفک در ارتفاع ۲۷۳۳ متری البرز غربی در کوه‌های گیلان قرار دارد. این قله را می‌توان از مسیر سیاهکل – دیلمان – شاه شهیدان – اربناب – قله درفک و رستم آباد – توتکابن – دشت ویل – دفراز – قله‌ی درفک صعود کرد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.