غذاهای دریایی منابع غنی از ید

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ شنبه ۶ آبان ۹۱،

مصرف غذاهای دریایی iبه سبب دارا بودن منابع غنی از ید در جلوگیری از بروز بیماری های تیروئیدی همچون گواتر نقش مهمی دارند

دکتر فریبا محسنی، فوق تخصص غدد و متابولیسم در گفتگو با خبرنگار iبهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: از شایعترین بیماری های مربوط iبه غدد تیروئید، بزرگی آن موسوم iبه گواتر که مهمترین سبب آن کمبود مصرف منابع ید است که iبه عنوان عنصری مهم در تنظیم کارکرد تیروئید در بدان محسوب می گردد.

وی با بیان اینکه نمک تنها منبع ید نمی باش تاکید نمود: اغلب اشخاص نمک را iبه عنوان مهمترین و یا تنها منبع غنی از ید محسوب می نمایند و این در حالی است که بعضی از اشخاص iبه سبب وجود بعضی بیماری ها از مصرف نمک نیز خودداری می نمایند، اما در این میان غذاهای دریایی همچون ماهی، میگو و صدف سرشار از ید می باشند که مصرف آنها iبه عموم اشخاص برای تامین این عنصر حیاتی در بدن پیشنهاد می گردد.

این فوق تخصص غدد همچنین گفت: متاسفانه بیشتر اشخاص غذاهای دریایی را فقط در ایام خاصی از سال استفاده می نمایند در صورتیکه مصرف این منابع غذایی ارزشمنمد iبه میزان ۲ الی ۳ وعده در طول هفته بویژه در کودکان و اشخاص مسن تاکید می گردد.

وی تصریح نمود: مصرف غذاهای دریایی بویژه در دوران کودکی و وقتیکه الگوهای غذایی کودکان شکل می گیرد و iبه طور منظم، iبه طرز قابل ملاحظه ای از بروز بیماری های غدد تیروئید بویژه بزرگی آنها در بزرگسالی جلوگیری می نماید.

کم کاری غدد تیروئیدی منجر iبه چاقی مفرط نمی شود
دکتر محسنی در خصوص سایر درگیرهای وابسته iبه غدد تیروئید iبه کم کاری و پر کاری این غدد ادامه داد: بسیاری از اشخاص تصور می نمایند که کم کاری تیروئید منجر iبه افزایش وزن و چاقی مفرط می گردد و در حالیکه کم کاری تیروئید در همه اشخاص بیشتر از ۲ و یا ۳ کیلو اضافه وزن iبه همراه نمی آورد و چاقی مفرط در اشخاص مبتلا iبه کم کاری تیروئید مربوط iبه سایر عوامل بروز چاقی در آنهاست.

وی افزود: در اشخاصیکه مبتلا iبه پرکاری تیروئید می باشند، کاهش وزن شدید بین ۱۰ تا ۱۵ کیلو روی می دهد که از مهمترین علائم ابتلا iبه این ناراحتی، می توان iبه تعرق بسیار، خشکی پوست و تپش قلب اشاره نمود که این در سنین بالای ۳۵ سالگی و iبه ویژه اشخاصیکه در خانواده هایشان سوابق درگیری iبه ناراحتی های تیروئیدی از این گروه می باشند بالا است.

وی اظهار داشت: در خانم هایی که مبتلا iبه کم کاری تیروئید می باشند، پیشنهاد می گردد پیش از اقدام iبه بارداری حتما با متخصصین غدد مشورت نمود و برای انجام تست های تیروئیدی اقدام نمایند چرا که کم کاری تیروئید در مادران باردار می تواند منجر iبه بروز اختلالات جدی همچون، کم شنوایی، جنین افزایش سقط، زایمان سریع رس، اختلال در میزان هوش تازه را iبه همراه بیاورد.

این فوق تخصص غدد در پایان، درمان کامل کم کاری تیروئید را در خانم ها پیش از اقدام iبه بارداری با iبهترین راهکار پیشگیری از ابتلای جنین iبه اختلالات ناشی از کم کاری تیروئید در ما در ذکر است./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.