غرضی: تعامل سفت و سخت با امریکا بسیار لازم است

شاید باورش کمی مشکل باشد که سید‌محمد غرضی در میان معدود نامزد‌هایی است که فیلتر شورای نگهبان عبور کرده‌اند؛ مخصوصاً برای جوان‌هایی که سال‌های دوره جنگ و سازندگی را به خوبی به خاطر ندارند.

 به گزارش خبرآنلاین: محمد غرضی وزیر دولت جنگ و سازندگی بود و پس از دوره وزارتش از دیده‌ها ناپدید شد تا همین چند روز پیش که به عنوان نامزد ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد و شورای نگهبان نیز صلاحیت وی را احراز کرد.

 به نظر می‌رسد که وی را باید مستقل‌ترین نامزد انتخابات دانست؛ نامزدی که نه سخنگو دارد؛ نه ستاد و نه اهل مصاحبه و سروصدا است. حتی این روز‌ها که یافتن نامزد‌های ریاست جمهوری کار حضرت فیل است، غرضی تلفن‌هایش را خودش جواب می‌دهد و با متانت سوال‌های خبرنگاران را پاسخ می‌‌گوید.

حدود شانزده سال حضرتعالی از عرصه سیاست دور بوده‌اید در این مدت چه فعالیت‌هایی را انجام داده‌اید؟
بنده بعد از حضورم در مخابرات و با پایان دولت آقای هاشمی به سازمان نظام مهندسی رفتم و مدیریت این سازمان شبه مردمی را تا سال ۹۰ برعهده داشتم. فعالیت سیاسی به اسم فعالیت حزبی و جناحی و گروهی نداشتم اما در برنامه‌ها و مجالس اجتماعی – سیاسی حضور داشتم. ارتباط تشکیلاتی نیز با سیاسیون نداشتم ولی به نحوی با این افراد در تمایل بودم.

چه شد که برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری این دوره اعلام آمادگی کردید و وارد میدان شدید؟
متأسفانه مشکلات متعددی در این سال‌ها گریبان‌گیر کشور شده است و یکی از اساسی‌ترین مشکلات، مشکل معیشت و اقتصاد کشور است. شما شاهد هستید که در دوره کنونی تورم به شدت گسترش یافته و فشار زیادی را از این جهت به مردم عادی وارد کرده است. باید هرچه سریع‌تر این مشکلات معیشتی برطرف شود.

 بنده در دوران جنگ هم وزیر بوده‌ام و شناخت خوبی از اقتصاد و معضلات آن دارم. به همین جهت با توجه به شناختی که از اقتصاد ایران دارم، مهم‌ترین مشکل کشور را تورم می‌دانم که باید اولین دستور کار دولت بعدی باشد. متاسفانه مردم در حال پرداخت هزینه مشکلاتی هستند که از سوی دولت‌ها تحمیل می‌ود و این روند باید متوقف شود. به همین جهت احساس کردم حضورم در این عرصه می‌تواند به بهبود وضعیت کشور کمک کند. لذا اگر مردم بنده را لایق ریاست جمهوری بدانند و این مسئولیت را برعهده بنده بگذارند در اولین فرصت تلاش خواهم کرد این مشکلات را برطرف کنم.

 من برای انتخابات کیسه ندوخته‌ام. من می‌خواهم یک دولت «ضد تورم» تشکیل دهم تا نسل‌های بعدی در آتش تورم نسوزند. این تصمیم را بنده به صورت مقطعی اتخاذ نکرده‌‌ام هرچند که خانواده‌ام نیز چندان در جریان تصمیم من برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری نبوده‌اند.

برخی از دیدگاه شکایت شما از برخی رسانه‌ها در دهه هفتاد خاطراتی دارند. می‌توانید مختصراً آن را وقایع را بیان کنید؟
در آن ایام عوامل روزنامه صبح مدعی بودند که مخابرات از اموال مردم سو‌استفاده کرد‌ه‌اند، با توسعه این شرکت و افزایش درآمد آن از اموال مردم سو‌استفاده صورت گرفته است و مخابرات در مقابل این سرمایه جوابگو نیست. بنده با توجه به این اتهام از عوامل آن روزنامه شکایت کردم و در دادگاه رأی به نفع من صادر شد اما با توجه به جو‌ سیاسی حاکم بر احوالات آن روز‌ها، این رأی و نتیجه دادگاه به خوبی منعکس نشد و به حاشیه رفت و متأسفانه بیشتر مساله دادگاه و اتهامات مطحر شده علیه من منعکس شد.

دراین دوره مساله سیاست خارجی در میان نامزد‌ها بسیار مطرح است. رویکرد شما در قبال مسائل خارجی نظیر رابطه با آمریکا و پرونده هسته‌ای چیست؟
نگاه بنده در سیاست خارجی مبتنی بر حفظ استقلال کشورم دفاع از تمامیت ارضی و دفاع از منافع ملی و اسلامی در عرصه خارجی است که اگر مردم به بنده اعتماد کنند سیاست خارجی را براساس همان اصل عزت،‌حکمت و مصلحت به پیش خواهم برد.

 درباره مذاکره با آمریکا نیز باید بگویم بالاخره آمریکا یک دولت ضد مردمی است و رهبری مصدق را سرنگون کرده است و ملت ایران در انقلاب سال ۵۷ موضع خود را در قبال رویکرد خصمانه آمریکا ابراز داشته است.

 بعضی جریان‌ها در فضای کنونی رابطه با آمریکا را تجویز می‌کنند، اما به نظر من مذاکره با آمریکا به هیچ عنوان به صلاح نیست، اما تعامل و آن هم تعامل سفت و سخت بسیار لازم است. باید در سیاست خارجی رفتاری عقلانی، سنجیده و در خور ملت ایران و انقلاب اسلامی از خودمان نشان دهیم.

 ما ۳۰ سال است که با آمریکا در تعامل هستیم. زمانی که آمریکا نیرو‌های زمینی خود را در افغانستان پیاده کرد ما در تعامل زمینی با این کشور بودیم. هم‌اکنون نیز در سوریه با آمریکا در حال تعامل هستیم. این کشور می‌خواهد دولت سوریه را سرنگون کند و ما با استفاده از ظرفیت‌های خود مانع آن می‌شویم. امروز آمریکا با اسرائیل و ترکیه چه می‌کند؟ با استفاده از ترکیه به دنبال ضربه زدن به سوریه است و به اسرائیل می‌گوید که به صورت نیابتی به ایران حمله کند. در رابطه با پرونده هسته‌ای نیز باید اشاره کنم که ایران به هیچ عنوان نباید در بحث هسته‌ای در مقابل کشور‌های زور‌گو از حقوق خود عقب‌نشینی کند و هرگونه شل شدن در این باره عقب‌نشینی محسوب می‌شود.

دولت کنونی با رویکرد انقلابی نسبت به حوزه فرهنگ وارد شد اما متاسفانه بعد‌ها دچار انحرافات زیادی در این مسیر شد. برنامه‌های فرهنگی شما چه سمت‌وسویی خواهد داشت.
فرهنگ این مردم عمیق‌تر از آن است که با روی کار آمدن دولت‌ها تغییر کند. بلکه این فرهنگ و تمدن اصیل متعلق به بطن مردم است در دوره‌های مختلف با سیاست‌های غلط فرهنگی و بی‌برنامگی‌‌های مدیران شاهد بودیم که نسبت به این میراث ارزشمند بی‌توجهی‌هایی شده است و برخی تلاش کرده‌اند که آن را از مردم بگیرند و ما باید آن را به مردم باز گردانیم.

شما وزیر دولت آقای هاشمی بوده‌اید و شاید راست سنتی یا کارگزارانی محسوب شوید. خود شما خودتان را در چه دسته و گروهی تعریف می‌کنید؟ و آیا ممکن است آقای هاشمی از شما حمایت کنند؟
در زمان دولت آقای هاشمی بنده از آن جهت که آن حزب را یک جریان اجتماعی مردمی می‌دانستم همکاری‌هایی داشتم و اما بعد از دوره کارگزاران ارتباط من با حزب کارگزاران و دیگر احزاب سیاسی قطع شد و بنده هیچ فعالیتی جناحی و گروهی نداشته‌ام. خود را در هیچ دسته و گروهی تعریف نکرده‌ام. خودم را مستقل می‌دانم.

 این تعاریف و تقسیم‌بندی‌ها مسائلی است که ما را از اصل موضوع دور کرده است. من از متن مردم در کابینه‌ام استفاده می‌کنم. اصلاح‌طلب حاشیه‌های متن مردم هستند که هر از چند گاهی به قدرت رسیده و پس از مدتی کم‌رنگ یا حذف می‌شوند. متن مردم با حاشیه‌ها تفاوت دارد. حاشیه‌ها عمق ندارند و تعدادش کم است. من متن مردم را قبول دارم. اگر اصلاح‌طلبان، اصولگر‌گرا‌ها و یا مستقلین در متن مردم قرار گیرند، من هم با آنها همراه هستم اما اگر در حاشیه باشند من با آنها ساز‌گاری ندارم. در رابطه با حمایت آقای هاشمی نیز موضع ایشان را نمی‌دانم و خودشان باید اظهار‌نظر کنند.

بسیاری افراد از تایید شما توسط شورای نگهبان تعجب کردند. تحلیل شما از افراد تایید صلاحیت نشده و تایید شده توسط این شورای چیست؟
بالاخره شورای نگهبان براساس قانون اساسی مسئولیت بررسی به وظیفه خود عمل کرده است. از اینکه به بنده اعتماد کرده‌اند سپاسگزارم. در رابطه با افراد تایید نشده ترجیح می‌دهم که نظر ندهم این که بنده را تایید کردند خیلی تعجب‌برانگیز نبود. آنچه مد‌نظر شورای نگهبان است رجل سیاسی بودن است که بنده سابقه سیاسی فراوان و مدیریتی نیز کارنامه قابل قبولی داشته‌ام به همین جهت دلیلی نداشت که صلاحیتم تایید نشود.

نوشته غرضی: تعامل سفت و سخت با امریکا بسیار لازم است اولین بار در ممتازنیوز، پورتال جامع آموزشی اطلاع رسانی کشور ، مجله اینترنتی ، خبر ، ورزش ،تکنولوژِی News,Sport پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.