غصب جای رستم، توسط بتمن از قصور اهل قلم است

۲۶اردیبهشت،

به گزارش سینما پرس، در ابتدای این مراسم که به دبیری رضا عبداللهی برپا شد بعضی از شاعران حاضر به شعرخوانی پرداختند و در ادامه علی آبان؛ شاعر و استاد دانشگاه به سخنرانی پرداخت.

 

وی در ابتدا به لزوم توجه به متون کهن ایرانی و ادبیات کلاسیک کشور اشاره کرد و گفت: در همه دنیا به متون حماسی و شاهنامه ها افتخار می کنند اما آنچه شاهنامه را از این متون متفاوت می کند زبان آن است که پس از گذشت این همه سال قابل خواندن و فهم است و به نقل از یکی از محققان زبان شناس غربی برای همین زبان فارسی قابلیت جهانی شدن را دارد.

 

شاعر کتاب «قرار ما روی پل ورسک» در ادامه به تاثیر مثبت خواندن متون کهن در نوشتار شاعران اشاره کرد و گفت: بعضی را می بینم که خجالت می کشند بگویند متون کلاسیک ایران را می خوانند  فکر می کنند کسر شان است در حالی که باید آن را سبب افتخار بدانند.وی در پایان به شعرخوانی پرداخت و سپس حمید یکتا؛ خواننده، دو ترانه از سروده هایش را برای حضار اجرا کرد.

 

در ادامه عباس کریمی عباسی؛ شاعر و نویسنده به سخنرانی پیرامون استفاده های امروزی از متون شاهنامه پرداخت و گفت: شاهنامه قابلیتهای بسیاری برای اقتباس امروزی دارد چرا که موارد ظریفی در آن است که متاسفانه دیده نشده. یکی از این موارد ساختارشکنی فردوسی در شخصیت پردازی است. در آن زمان قصه ها فقط قهرمان و ضدقهرمان داشتند که یا سپید بودند یا سیاه اما حکیم طوس شخصیت های خاکستری و ملموسی چون رستم آفرید که در ادبیات امروز جهان دیده می گردد و گواه آن فریب سهراب و فرزندکشی وی است یا وقتی که از نبرد با اسفندیار باز می ماند به حیله تیر گز متوسل می گردد.

 

شاعر مجموعه شعر”تقویم تماشای تو: در ادامه افزود: بسیاری از نویسندگان و منتقدان ما چشم و گوش بسته به تعریف و تمجید بعضی از داستانهای امروزی جهان می نشینند که ساختار چنین و شخصیت پردازی چنان دارند و متاسفانه اکثر آنها به ناامیدی و پوچی ختم می شوند در حالی که از دل شاهنامه می توان هم ساختارهای امروزی و هم شخصیتهای مناسب رمان نوی امروز را پیدا کرد و یا منطبق بر ساختار آنها قلم زد و این نگاه «مرغ همسایه غاز است» را کنار گذاشت.

 

این منتقد ادبی افزود: متاسفانه در این زمینه بسیار کم کاری شده است. عمده کارها برای متقدمین و پیشکسوتان است که غیر از یکی دو مورد کار برجسته ای دیده نمی شود و متاخرین نیز یا به حواشی و دغدغه ها و تفاسیر شخصی خود پرداخته اند یا اگر استعدادی در انها بوده توسط بعضی از همین متقدمین منکوب شده است.

 

نویسنده رمان «ققنوس» در پایان گفت: قصور از ما اهل قلم است که جای تصاویر و عروسکهای شاهنامه نظیر رستم در خانه های مردم را عروسکهای مارول کمیکز نظیر بتمن و اسپایدرمن غصب کرده اند در حالی که دو سه سالی می گردد کمیک بوک رستم در امریکا منتشر می گردد و وی در آن با همان ریش دو شقه گرزی لیزری در دست دارد و از قضا مورد توجه بچه های امریکایی قرار گرفته است چرا که به مخاطب امروزی ان توجه شده است.

 

پس از سخنان کریمی وی به غزلخوانی پرداخت و در ادامه شعرخوانی شعرای حاضر ادامه پیدا کرد.در پایان نیز شاهنامه خوانی توسط سه کودک خردسال انجام شد.

 

گفتنی اشت،حمید هنرجو،شایان افضلی،علی مظفر،احمد علیخانی،علی افروز،مرضیه فرهومند، محسن بیات و کامران شرفشاهی از جمله شعرایی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

 

انتهای پیام/ع/ن.ف


سینماپرس
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.