فرانسه از صنعت خودروسازی ایران خط می خورد؟

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

 فرانسه از صنعت خودروسازی ایران خط می خورد؟

فرانسه از صنعت خودروسازی ایران خط می خورد؟

ممتازنیوز: با سفر فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه به اسرائیل، همکاری خودروسازان فرانسوی با ایران با چالش جدیدی روبه‌رو شد.

به گزارش ممتازنیوز، چرا که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی این اطمینان را به دولت فرانسه داده است که بازار کشورش بهترین مکان برای فروش خودروهای فرانسوی خواهد بود و این امر باعث خواهد شد که مجموعه‌های پژو و رنو که به واسطه تحریم ایران ضرر‌های میلیارد یورویی کردند، با به دست آوردن بازار رژیم صهیونیستی بتوانند زیان‌های خود را جبران کنند. نتانیاهو این وعده را داده است که خودروسازان فرانسوی با گرفتن بازار این کشور منفعت زیادی خواهند برد.
از سویی عنوان شده است که بازار عراق نیز برای شرکت‌های فرانسوی بکر خواهد بود و دیگر خودروسازان فرانسوی به بازار ایران نیازی نخواهند داشت. ولی سؤال اینجاست که اسرائیل تا چه حد می‌تواند در بحث بازار خودرو و فراهم کردن فضا برای خودروسازان فرانسوی اقدام کند. چرا که این رژیم به اقتصاد آزاد خود می‌بالد و معتقد است اقتصاد دستوری ندارد؛ لذا چطور می‌تواند خودروهای فرانسوی را وارد کند و این اطمینان را بدهد که مورد استقبال قرار می‌گیرد.
جمعیت رژیم صهیونیستی حدود هفت میلیون و ۳۳۷ هزار نفر است و این در حالی است که ایران جمعیتی بیش از ۷۰ میلیون نفر دارد؛ لذا با یک آمارگیری ساده مشخص است که رژیم اشغالگر قدس بازاری برای فرانسه ندارد که آن را هدیه دهد. از سویی در عراق نیز فرانسه نمی‌تواند حضور پررنگی داشته باشد چرا که مدت طولانی است این بازار در اختیار سایر کشورها از جمله ایران قرار گرفته است.
خودروسازان فرانسوی با حضورشان در ایران توانستند سلیقه ایرانیان را به سمت خودشان ببرند و مشتریان پر و پا قرصی پیدا کنند و این امر در نهایت سود کلانی را عاید برند‌های پژو و رنو کرد. اگر قرار باشد شرکت‌های یادشده تحت فشار دولت‌شان از ایران بروند، شاید در ابتدا ایران با مشکلاتی روبه‌رو شود اما از آنجا که کشورمان پتانسیل بالایی دارد، تمام کشورهای صاحب تکنولوژی خودرو تمایل زیادی به همکاری با ایران دارند.
تحلیلگران اقتصادی معتقدند طی سال‌های گذشته تنها برند پژو ایران یکه‌تاز بود و اخیراً رنو به جمع خودروسازان داخلی اضافه شده است و این موضوع انحصار خاصی را از سوی کشور فرانسه ایجاد کرده بود و این کشور هرگونه که می‌خواست، با ایران رفتار می‌کرد.
حال با رویکرد جدید فرانسه و این که در مباحث سیاسی که مذاکرات در حال پیشروی مثبت است فرانسه ساز مخالف می‌زند، زنگ خطر‌هایی است که زده شده تا خودروسازان ایرانی وارد فاز جدیدی شوند و با سایر خودروسازان خارجی وارد مذاکره شده و فرانسه را کنار بگذارند.
ما منتظر خودروسازان فرانسوی نمی مانیم
هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو درباره صحبت‌های اخیر رئیس جمهور فرانسه در رژیم صهیونیستی و ادامه دادن تحریم‌ها به خبرنگار ایران گفت: شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان آماده همکاری با ایران هستند در صورتی که شرکت‌های خودروساز فرانسوی بخواهند از ایران بروند، ما منتظر آنها نخواهیم بود و شریک جدید تجاری خواهیم گرفت.
وی افزود: ما تمایلی به جایگزین کردن خودروساز جدید نداریم اما اگر شرایط به گونه‌ای حرکت کند که منافع ملی با چالش مواجه شود، به طور قطع فرانسه را کنار خواهیم گذاشت و با شریک جدید قراردادهای لازم را منعقد می‌کنیم. یکه‌زارع ادامه داد: ایران‌خودرو خود را به گونه‌ای تجهیز خواهد کرد که از رفتن خودروسازان فرانسوی متحمل خسارت زیادی نشود. به هر ترتیب ایران‌خودرو با توجه به پیشرفت مذاکرات سیاسی کشور در ژنو تصمیم‌گیری خواهد کرد.
وی گفت: اگر فرانسه به منافع ایران توجه نکند و آن را نادیده بگیرد، ما نیز چنین رفتاری را با آنها خواهیم داشت.
وی با بیان این که بیش از یک سال است که پژو قطعه به ایران نمی‌دهد، افزود: با رفتن پژو ما توانستیم روی پای خود بایستیم و در اکثر قطعات خودکفا شویم. برنامه ما برای آینده ادامه و توسعه همکاری‌ها با خودروسازان فرانسوی بود لذا در صورت رفتن آنها، ما سیاست جدیدی را اتخاذ خواهیم کرد.
ایران در حال مذاکره با شرکای جدید خودروساز است
همچنین احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان درباره اتفاقات اخیر و رویکرد دولت فرانسه نسبت به ادامه تحریم‌ها و عدم همکاری شرکت‌های خودروسازی با ایران گفت: موضعی که دولت فرانسه در قبال ایران گرفته، کارشکنی است و بخش حقوقی خودروسازان می‌توانند این امر را پیگیری کرده و در صورت امکان و با توجه به قراردادی که دارند، از خودروسازان فرانسوی شکایت کنند.
وی با بیان این که خودروسازان فرانسوی از خروج از ایران ضرر خواهند کرد، افزود: ایران در تولید انواع محصولات پژو به بالاترین حد خودکفایی رسیده است لذا در تولید برند پژو مشکل خاصی نخواهیم داشت. در مورد محصولات رنو این بخش تمایل به ادامه همکاری دارد. اگر قرار باشد رنو نیز از ایران به طور کامل خداحافظی کند، قطعاً ایران‌خودرو و سایپا خودروساز دیگری را جایگزین خواهند کرد.
نعمت بخش با بیان این که پژو مطیع دولت خود است و سیاسی عمل می‌کند اما رنو بدین شکل نیست و به فکر منافع مالی خود می‌باشد، افزود: رژیم صهیونیستی در قیاس با ایران جمعیت بسیار کمی دارد لذا نمی‌توان این ادعا را کرد که از دست دادن بازار ایران می‌تواند برای فرانسه سودآور باشد چرا که مشتری در آن رژیم نخواهد داشت. لذا باز هم شاهد ضرر و زیان خودروسازان فرانسوی خواهیم بود.
وی گفت: در حال حاضر خودروسازان داخلی در حال مذاکره با سایر خودروسازان جهانی هستند و به طور قطع قراردادهای جدیدی منعقد خواهد شد. لذا خودروسازان داخلی به راحتی می‌توانند خودروسازان دیگری را جایگزین خودروسازان فرانسوی کنند. به هر ترتیب ما نیز آمادگی داریم که فرانسه را کنار بگذاریم و با مجموعه‌های جدید کار کنیم.
کنار کشیدن از بازار ایران بلوف سیاسی است
در این باره نیز داوود میرخانی رشتی، مدیرعامل اسبق ایران خودرو گفت: اهل مسائل سیاسی نیستم اما معتقدم صحبت‌های رئیس جمهور فرانسه و رژیم صهیونیستی تنها یک بلوف است و آنها می‌خواهند از امریکا امتیاز بزرگی بگیرند.
نتانیاهو نمی‌تواند برای بازار و اقتصاد آزاد رژیم صهیونیستی تعیین تکلیف کند و مردم را تحت اجبار به سمت خرید خودروهای فرانسوی ببرد. بازار رقابتی واقعیت‌ها را قبول دارد و به صورت دستوری نمی‌توان اقدامی انجام داد. وی افزود: شرکت‌های خودروسازی فرانسوی با توجه به مسائل اقتصادی خود حرکت می‌کنند و حتی ممکن است خودروسازان این کشور بخواهند همکاری‌های خود را با ایران ادامه دهند.
البته طی یک سال اخیر پژو بشدت از دولت خود و تحریم‌ها پیروی کرد و همکاری‌های خود را قطع کرد اما رنو چنین اقدامی انجام نداد.
مدیرعامل اسبق ایران خودرو در پاسخ به این سؤال که بهتر نیست ایران با توجه به رویکرد رئیس جمهور فرانسه به دنبال شریک جدید باشد، تصریح کرد: ادامه همکاری با برند‌های فرانسوی مزایا و معایب متعددی دارد لذا خودروسازان باید به نتیجه نهایی در مورد همکاری‌ها برسند. از سویی اولاند باید به مردم خود پاسخگو باشد که خیل عظیمی از نیروهای کار کشورش را بیکار کرده و خسارت‌های کلانی به خودروسازان خود زده است.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.