فرانسه همچنان مسوول آثار مخرب آزمایش های هسته ای در الجزایر است

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روزنامه الجزایری المستقبل، تعدادی از صاحبنظران و کارشناسان الجزایری در آستانه پنجاهمین سالگرد استقلال الجزایر در نشست بررسی آزمایش های هسته ای فرانسه در الجزایر با عنوان’ نسل کشی برنامه ریزی شده’ اعلام کردند که مسوولیت فرانسه در خصوص این انفجارهای هسته ای همچنان پابرجاست.

در این نشست که در شهر بندری ‘وهران’ برگزار شد، سخنرانان و کارشناسان، اثرات منفی و تخریبی تشعشعات ناشی از آزمایش های هسته ای فرانسه در ۱۳ فوریه ۱۹۶۰ میلادی (۱۳۳۹ شمسی) در منطقه ‘رقان’ بر روی ساکنان و حیوانات موجود در منطقه جنوب این کشور را تشریح کردند.

‘العراقی العبودی’ از کارشناسان الجزایری در سخنانی با بیان اینکه اولین آزمایش هسته ای

فرانسه در الجزایر، در تاریخ بشریت به عنوان ‘روز سیاه’ به ثبت رسید، تاکید کرد که آثار مخرب این ازمایش همچنان بر روی ساکنین مناطق جنوب الجزایر و همچنین حیوانات موجود در این منطقه مشاهده می شود.

وی با اشاره به اینکه ساکنان منطقه رقان در ۵۲ دو سال پیش شاهد انفجاری به مراتب قدرتمند تر از انفجار اتمی هیروشیما بودند، افزود: تاثیرات تخریبی انفجار هسته ای بر روی انسان سال های سال و به نسل های بعدی منتقل می شود.

یک سازمان غیر دولتی فعال در حوزه حقوق بشر الجزایر پیش از این اعلام کرده بود که فرانسه از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۳ میلادی ۲۱۰ آزمایش هسته ای در صحرای الجزایر و پولینزی انجام داده است.

بر اساس گزارش این سازمان، ۲۰ هزار تن از مردم الجزایر بر اثر این آزمایش ها آسیب های جدی دیده اند.

خانواده های آسیب دیدگان از آزمایش های هسته ای فرانسه در جنوب الجزایر و همچنین ساکنان مناطق نزدیک به محل آزمایش همواره پیگیر دریافت غرامت هستند .

این درحالیست که فرانسه مدعی است چهار آزمایشی که در الجزایر انجام داده است دور از محل های مسکونی بوده و در پولینزی نیز از ۴۱ آزمایش هوایی تنها ۱۰ آزمایش حاوی مواد رادیو اکتیو بوده است.

این سازمان الجزایری پیشتر و در پنجاه و دومین سالروز اولین آزمایش هسته‌ای فرانسه در الجزایر با اشاره به اینکه تعداد قربانیان آزمایش های هسته ای پاریس در این کشور بیش از ۳۰ هزار نفر است، از فرانسه خواست ضمن عذرخواهی از ملت الجزایر، غرامت قربانیان

این جنایت را پرداخت کند.

این نهاد فعال الجزایری معتقد است که قربانیان آزمایش های هسته ای فرانسه در الجزایر به بیش از ۱۷ نوع بیماری از آن جمله سرطان خون و تیروئید مبتلا هستند.

خاورم**۱۲۰۰**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۹۶۶۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.