فعالیت تئاتر خصوصی به منزله قطع ارتباط با بخش دولتی نیست/ حرکت به سمت ایجاد ˝اتحادیه تئاتر˝

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

چرمشیر در نشست رسانه‌ای گروه ˝دایره ۱۰˝

محمد چرمشیر: تئاتر خصوصی به منزله قطع ارتباط با بخش دولتی نیست و دولت همچنان باید از تئاتر حمایت کند و موانع را از سر راه گروه‌های تئاتری بردارد.

به گزارش خبرنگار تئاتر ممتاز به نقل از هنرآنلاین، اولین نشست رسانه‌ای گروه تئاتر دایره ۱۰ با حضور محمد چرمشیر سخنگوی این گروه امروز ۱۳ شهریور در شهر کتاب مرکزی برگزار شد.

چرمشیر در ابتدای این نشست از نحوه شکل گیری این گروه گفت و بیان کرد: بارها در تئاتر گروه‌های مختلف با اهدافی مشترک تلاش کردند فعالیتهایی را شکل و ادامه دهند اما به سبب وضعیت هنر نمایش در کشور این اقدامات انجام نگرفت تا به امروز که ۱۰ گروه فعال تئاتری کشور تصمیم گرفتند در کنار هم قرار بگیرند.

۱۰ گروه تئاتری شناخته شده همسو با هم حرکت می‌کنند

وی ادامه داد: این ۱۰ گروه که از شناخته شده های عرصه نمایش می باشند، نگاهی متفاوت به تئاتر داشته و جریان‌های نو در آن را پیگیری می‌کنند و تلاش می‌کنند تا با فعالیت مستمر در تئاتر به آنچه در این عرصه، جهان با آن مواجه است برسیم، نشست‌هایی که تا کنون این ۱۰ گروه برگزار کردند در جهت هم سو شدن و هم جهتی در مسیری مشخص است تا به اتفاق‌هایی مثبت در تئاتر ایران رخ دهد.

حرکت به سمت تئاتر خصوصی مهمترین هدف شکل‌گیری گروه

این نمایشنامه نویس و مدرس تئاتر گفت: مهمترین هدف شکل گیری این گروه رفتن به سمت به سمت تئاتر خصوصی است تا ۱۰ گروه بتوانند مکانی را برای عرضه آثارشان داشته باشند و در واقع ایجاد و تولید مرکز تئاتر از هدف‌های گروه است.
چرمشیر بیان کرد: تئاتر خصوصی به منزله قطع ارتباط با بخش دولتی نیست و دولت همچنان باید از تئاتر حمایت کند و موانع را از سر راه گروه‌های تئاتری بردارد.

وی با اشاره به اینکه حمایت دولت به معنای انجام کار سفارشی نیست گفت: تلاش می‌کنیم گروه‌های تئاتری به خودکفایی برسند.

سخنگوی گروه تئاتر دایره ۱۰ گفت: دایره ۱۰ تشکلی از گروه‌های هم گرا و متنوع در جهت نزدیک شدن استقلال و گسترش تئاتر است.

چرمشیر عنوان کرد: آتیلا پسیانی، حسن معجونی، حمید پورآزری، رضا حداد، همایون غنی‌زاده، آروند دشت آرای، علی اصغر دشتی، رضا ثروتی، رضا گوران، محمدرضا کوهستانی سرپرستان این ۱۰ گروه می باشند.

وی بیان کرد: آغاز این فعالیت در هر حوزه‌ای به معنای فاصله از تئاتر کلیشه‌ای است اعتقاد گروه تئاتر ۱۰ این است اگر واکنش‌های مناسب نشان دهیم قطعا مدیران تئاتری هم می‌پذیرند. اما گروه در نظر دارد وابستگی‌های خود از دولت را مجزا کند.

حمایت از گروه‌های تئاتری حق آنها است

چرمشیر در ادامه با بیان اینکه مدیران ما باید رفتاری را آغاز کنند بر مبنای اینکه هر حمایتی از گروه‎هه حق آنها است گفت: آغاز هر حرکتی با واکنش‌هایی مواجه می‌شود با این آغاز مدیران تئاتری موظف می‌شوند که با شرایط کنار آیند.

وی دربارهٔ این مسئله که با تشکیل این گروه گمانه‌زنی‌هایی انجام شد و حواشی به وجود آمد گفت: تمام گمانه‌زنی و حدس‌هایی که بر مبنای حدس‌هایی اعلام شد که تمام آنها نادرست بود، این گروه قرار است بر پایه رفتارهایی که تا کنون انجام دادند حرکت کنند و برای انجام پروژه های خد به کمک دولت نیاز دارد. به جای پرداختن به حواشی کمک کنیم تا این گروه با اعتماد به سمتی پیش رود که خواسته‌ها را محقق کند.

چرمشیر عنوان کرد: اولین پروژه گروه ایجاد مکانی خصوصی در تئاتر است و این نیاز به حمایت بخش دولتی دارد در واقع با برداشتن اولین گام‌ها راه برای گروه‌های دیگر هموار می‌شود تا دیگر تشکل‌ها در مسیری مشخص به اهداف خود برسند.

سخنگوی گروه تئاتر دایره ۱۰ بیان کرد: کنار هم قرار گرفتن این گروه‌ها به معنای ادغام آنها نیست هر گروهی هویت خود را دارد که خدشه ناپذیر است این گروه‌ها هم سو با هم فعالیت می‌کنند و قرار است اختلافات را ریشه یابی کنند.

تئاتر ما، تئاتر تلاش برای تحقق رویاها است

وی بیان کرد: این ۱۰ گروه دربارهٔ مسائل حوزه تئاتر که تا امروز کلی صحبت شده است جزیی بحث می‌کنند و امیدوارم گروه‌های دیگر نیز طبق موازینی که خود فکر می‌کنند در کنار هم قرار گیرند تا به وضعیتی روشن در تئاتر برسند.

چرمشیر همچنین عنوان کرد: گروه‌های دیگر هم میتوانند با تعریفی که دایره ده دارد به گروه اضافه شوند اما فعلا ترجیح ما این است با این ده گروه ادامه دهیم زیرا بهتر است گفتگوهای بنیادی اول در فضای محدودتری انجام شود و بعد به این نتیجه برسیم که گروه را گسترش دهیم.

این مدرس تئاتر گفت: تئاتر ما، تئاتر تلاش برای تحقق رویاها است و تلاش می‌کنیم چیزی که رویا است محقق کنیم و گروه تلاش می‌کند زمینه لازم برای ورود به تشکیل اتحادیه تئاتر فراهم شود.

چرمشیر در پایان عنوان کرد: تئاتر اساسا در ذات خود پدیده‎ای کندرو است و گروه تصمیم دارد به سمت ایجاد اتحادیه تئاتری حرکت کند.

انتهای پیام/۵۴/۵۳


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.