فقر آهن شایع ترین نوع کم خونی اطفال در کشورهای در حال توسعه

۳۱فروردین۱۳،

فقر آهن شایع ترین سبب کم خونی در اطفال به خصوص در کشورهای در حال رشد است.

فرین سلیمانی، عضو مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: فقر آهن شایع ترین سبب کم خونی در اطفال به خصوص در کشورهای در حال رشد است و شناخت علائم و عوارض ناشی از فقر آهن در پیشگیری و درمان زودهنگام مؤثر است.

وی گفت: هنگامی که کودک توانایی های تکاملی خود را نسبت به کودکان سالم با تأخیر کسب نماید، مبتلا به تأخیر تکاملی است و به غیر از عفونت های حاد و تروما مشکلات رفتاری_تکاملی شایع تر از تمامی مشکلات دیگر در طب اطفال می باشند.

سلیمانی در ادامه اظهار داشت: براساس اطلاعات و آمارهای سازمان بهداشت جهانی شیوع آنمی در جهان حدود ۳۰ درصد برآورد شده است که در کشورهای در حال توسعه این رقم به ۴۰ درصد می رسد که این عامل می تواند منجر به تولد کودک کم وزن قبل از زمان موعد باشد.

سلیمانی گفت: آنمی فقر آهن مادر میزان دسترسی جنین به آهن را محدود می کنند چراکه فقر آهن در نتیجه بارداری سبب فقر آهن اواخر بارداری و اوایل نوزادی و یا حتی کمبود آهن پس از تولد تا ۶ ماهگی می گردد.

وی در ادامه اظهار داشت: مطالعات متعددی نشان داد که کمبود آهن بر تکامل جسمی، شناختی، هیجانی و اجتماعی کودک از قبیل زمینه های حرکتی، سطح فعالیت بدنی، بیان شفاهی و تعاملات مادر و کودک تأثیر می گذارد لذا تشخیص و درمان بهنگام، دارای فواید متعددی است که سبب سلامت جامعه خواهد گردید./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.