فقه اصیل اسلامی مدیون تلاش‌های امام صادق(ع) است

مدیر عامل بنیاد علوم و معارف اسلامی گفت: امام صادق(ع) پایه‌گذار فقه اصیل اسلامی بوده و فقه اصیل اسلامی مدیون تلاش‌های ایشان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شاه‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، با تسلیت ۲۵ شوال سال‌روز شهادت امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به دلیل شرایط سیاسی حاکم بر عصر خویش با توجه به فرصتی که به دست آمد توانستند فعالیت‌های تبلیغی و تبیینی خویش را به سرعت گسترش داده و با تشکیل کرسی‌های درسی در راه تبیین فقه اصیل اسلامی گام‌های بسیار بلندی بردارند.

مدیر عامل بنیاد علوم و معارف اسلامی افزود: اختناقی که بعد از شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) در فضای جامعه حاکم شد، امامت و رهبری جامعه اسلامی را به سمت مبارزه مسلحانه با حکام غاصب خلافت سوق داد، به نحوی که با ریختن خون یکی از بندگان خاص خدا، حضرت سیدالشهداء اسلام مرده را زنده نمودند.

شاه‌آبادی با تاکید بر این‌که «هر یک از ائمه معصومین(ع) به شکل خاص حقایق اسلامی را بیان می‌‌کردند» تصریح کرد: با توجه به مقتضیات زمان هر یک از ائمه معصومین(ع) به شکل مقتضی، حقایق اسلامی را مطرح می‌کردند، به طور مثال بعد از شهادت مظلومانه امام حسین(ع) فرزند بزرگوار ایشان حضرت امام سجاد(ع) با بیان دعا و تسری دادن آن در جامعه به مبارزه با فساد حاکم قدم برمی‌داشتند.

استاد حوزه و دانشگاه علت اصلی بسط و گسترش معارف اسلامی در زمان امام صادق(ع) را فرصت به دست آمده از تعارضات بین بنی امیه و بنی عباس دانست و در همین رابطه گفت: در زمانی که قدرت از حاکمان جبار بنی‌امیه به حاکمان فاسد در حال انتقال بود زمینه بسیار مساعدی برای بیان حقایق اسلامی برای امام باقر(ع) و امام صادق(ع) پدید آمد به نحوی که بخش قابل توجهی از روایاتی که به دست ما رسیده است از وجود مقدس این دو بزرگوار است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه علی‌رغم فضای مناسب تبلیغ و تبیین معارف دین در زمان امام صادق(ع)، بعد از ایشان یعنی در زمان امام کاظم(ع) فضا بسته شد به نحوی که این امام عزیز اکثر عمر شریفشان را در زندان سپری تا به شهادت رسیدند، اما در دوره زعامت و امامت حضرت امام رضا(ع) که به عالم آل محمد(ص) معروف هستند با توجه به مناظراتی که با فرقه‌ها و نحله‌های فکری مختلف داشتند توانستند از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.

شاه‌آبادی ادامه داد: بعد از امام رضا(ع) فضا برای بروز امامت حضرت امام جواد(ع)، حضرت امام هادی(ع) و امام عسگری(ع) بسیار بسته بود به نحوی که این عزیزان با مشکلات زیادی روبه رو بودند.

مدیر عامل بنیاد علوم و معارف اسلامی اظهار کرد: امام صادق(ع) نیز مانند دیگر اهل بیت(ع) هیچگاه مصون از خطرات و جسارت‌های غاصبین خلافت نبودند، به طوری که مهاجمین شبانه به منزل ایشان حمله کرده و ایشان را بدون عمامه و نعلین به دارالحکومه می‌بردند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.