فوتبال ایران اسیر شوک‌های تمام نشدنی

جام جم آنلاین: جام حذفی امسال قطعا برگزار نمی‌شود! این اظهار نظر را در هفته‌های گذشته بکرات از سوی برخی مسئولان فدراسیون فوتبال شنیده بودیم که هادی آیت‌اللهی، نایب رئیس فدراسیون فوتبال در راس همه آنها قرار داشت.

کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال هم تا قبل از برگزاری نشست اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا چنین ادعایی داشت. AFC بعد از جلسه‌ای که در این باره برگزار کرد تصمیم‌گیری در این زمینه را به ایران سپرد و آن را خلاف مقررات ندانست. این لطف کنفدراسیون فوتبال آسیا دست‌کم خطر حذف یک سهمیه ایران را از بین برد.

با این حال آیت‌اللهی و کفاشیان همچنان بر این باور بودند که برگزار نشدن جام حذفی می‌تواند به برنامه‌ریزی بهتر برای این فصل کمک کند. این در حالی بود که موج بزرگی علیه تصمیم جدید فدراسیونی‌ها به راه افتاده بود و هر لحظه تقویت می‌شد.

بهروان، رئیس سازمان لیگ هم این موج را همراهی می‌کرد و از روز نخست‌ ساز مخالف با تصمیم ناگهانی کفاشیان و همکارانش سر داد. نشستی که اخیرا هیات رئیسه فدراسیون فوتبال برگزار کرده بود حاضران در آن را متقاعد کرد که از تصمیم خود منصرف شوند. به این ترتیب جام حذفی برگزار خواهد شد و فدراسیون بار دیگر تحت فشار رسانه‌ها و کارشناسان از یک تصمیم غیرمنتظره دیگر خود عقب‌نشینی کرده است. اما پرسش اینجاست که چرا در فدراسیون ایران همواره تصمیم‌هایی گرفته می‌شود که در عالم حرفه‌ای بندرت به چشم می‌آید و کفاشیان و همکارانش از چه الگویی پیروی می‌کنند؟

انگیزه‌سوزی

فدراسیون فوتبال بعد از این که واکنش منفی عمومی جامعه رسانه‌ای و فوتبالی را علیه تصمیم خود دید این ادعا را مطرح کرد که حذف جام حذفی برای کمک به تیم ملی و جلوگیری از فرسودگی ملی‌پوشان صورت گرفته و حتی عنوان شد کارلوس کرش سرمربی تیم ملی چنین خواسته‌ای داشته که وی این موضوع را تکذیب کرد. باور فدراسیونی‌ها این است که در صورت برگزار نشدن جام حذفی بازیکنان ملی‌پوش از شرایط بهتری برای بازی در تیم ملی برخوردار خواهند بود و برنامه‌ریزی بهتری برای اردوهای ملی صورت خواهد گرفت.

قلعه‌نویی: کشورهای دیگر، هم لیگ را برگزار می‌کنند و هم جام حذفی و همزمان نیز درگیر مسابقات انتخابی جام جهانی و لیگ قهرمانان آسیا هستند بنابراین حذف جام حذفی فقط پاک کردن صورت مساله است و باید دنبال راهکار دیگری باشیم

این در حالی است که قهرمان جام حذفی تنها با برگزاری شش مسابقه به این افتخار دست پیدا می‌کند و بسیاری از ملی‌پوشان به‌خاطر حذف تیم‌هایشان از کوران مسابقات کنار خواهند رفت یا برخی تیم‌ها هم در این جام به نفرات ذخیره و جوان‌تر میدان می‌دهند. با این حساب جام حذفی نه تنها عاملی بازدارنده برای برنامه‌ریزی مسابقات داخلی و تیم ملی نخواهد بود بلکه میدانی است برای تیم‌های کوچک‌تر تا شانس خود را برای رسیدن به لیگ قهرمانان آسیا امتحان کنند یا بازیکنانی که در لیگ فرصت کمتری برای بروز خلاقیت هایشان دارند در این جام شایستگی‌هایشان را به نمایش بگذارند. در لیگ برتر ایران به قول بیشتر مربیان، چهارم شدن با قرار گرفتن در رده‌های میانی یا نیمه دوم جدول تفاوتی نمی‌کند چرا که انگیزه‌هایی وجود ندارد تا تیمی که هشتم می‌شود برای ایستادن در دو رده بالاتر تلاش بیشتری کند، با این حال جام‌حذفی تنها انگیزه این تیم‌ها است. واقعا جای سوال دارد که چرا فدراسیون قصد داشت این انگیزه را از تیم‌ها بگیرد.

خوب یا بد؟

امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم استقلال در باره برگزاری جام حذفی می‌گوید: این مسابقات را نباید حذف کرد. کشورهای دیگر، هم لیگ را برگزار می‌کنند و هم جام حذفی و همزمان نیز درگیر مسابقات انتخابی جام جهانی و لیگ قهرمانان آسیا هستند، بنابراین حذف جام حذفی فقط پاک کردن صورت مساله است و باید دنبال راهکار دیگری باشیم. مجتبی تقوی، سرمربی تیم سایپا هم در این باره معتقد است فدراسیون فوتبال در صورتی که تصمیم خود را اجرایی می‌کرد فرصت خودنمایی را از تیم‌های لیگ یک و دسته دومی می‌گرفت. دیگر کارشناسان و مربیان فوتبال هم در این باره نظرات مشابهی داشته‌اند و البته معدود مربیانی هم هستند که با برگزار نشدن ‌آن مشکلی ندارند، با این حال نظر بیشتر مربیان برگزاری این رقابت‌ها است تا انگیزه برای تیم‌های کوچک‌تر باقی بماند.

شوک‌های تمام نشدنی

در سال‌های اخیر همواره تصمیم‌های عجیب و ناگهانی فدراسیون فوتبال شوک‌های زیادی به اهالی این رشته وارد کرده است. تصمیم‌هایی که در هیچ یک از فدراسیون‌های کشورهای صاحب فوتبال و حتی درجه دومی هم جایگاهی ندارد. ممنوعیت استفاده از دروازه‌بان‌های خارجی یکی از این تصمیم‌ها بود که امسال با فشار باشگاه‌ها لغو شد. منشور اخلاقی بازیکنان هم از جمله این تصمیم‌ها بود که این بار با عفو عمومی فوتبالی‌ها همراه شد. سال گذشته نیز قانون عجیب منع حضور مربیان بالای ۶۵ سال به یکباره از سوی فدراسیون فوتبال مطرح شد که موج تازه‌ای را ایجاد کرد و البته خیلی زود عقب‌نشینی فدراسیونی‌ها را به‌دنبال داشت. بحث سقف قراردادها که به اعتراف بهروان وقتی در اجلاس اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا مطرح شد به بدترین شکل ممکن رد شد نیز از دیگر تصمیم‌های غیرمنتظره فوتبال ایران بوده است. باید دید در ادامه شگفتی‌های فدراسیون فوتبال ایران چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

علی رضایی ‌/‌ جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.