قبادی: نیروی انتظامی در ساماندهی مد و لباس حضور دارد

۴شنبه ۱۰م آبان iبه نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

در کارگاه بررسی قوانین مد و لباس مطرح شد

نشست تخصصی بررسی قوانین حوزه مد و لباس با حضور حمید قبادی، مشاور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر امروز؛ چهارشنبه ۱۰ آبان در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش تفسیری خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین، در ابتدای این نشست قبادی با تاکید بر ضرورت حل مباحث مد و لباس گفت: مباحث مختلفی درباره مد و ضرورت آن طی سال های گذشته مطرح شده است که بر اساس آن گروهی موافق و عده ای مخالف آن بوده اند.

وی افزود: شاید چندان بی راه نباشد اگر بگوییم اقدامات اخیر تابو مد را در بین مردم شکست چرا که نمی توان واقعیت هایی را که همزاد با رفتارهای فرهنگی و اجتماعی است نادیده گرفت لذا انتخاب لباس iبه عنوان یک محصول فرهنگی اتفاق مبارکی است که صورت گرفته است.

عضو ستاد اجرایی بنیاد ملی مد و لباس تاکید نمود: پوشش هر فردی پیش از گویش وی بیانگر شخصیت و ابعاد فکری و فرهنگی فرد است، لذا تصویب لایحه دولت که در سال ۸۵ توسط مجلس انجام شد بسیار هوشمندانه و لازم بود. تا پیش از تصویب این قانون طراحان برای انجام کار حرفه‌ای فاقد یک مرکز رسمی بودند اما امروز این مسئله در سایه قانون ساماندهی رو iبه پیشرفت و حل است.این قانون iبه بحث بایدها و نبایدهای مد نیز توجه دارد که بر پایه دو رکن اساسی تدوین شده است.

عضو ستاد اجرایی بنیاد ملی مد و لباس در ادامه افزود: توجه iبه الگوهای اسلامی و ایرانی iبه عنوان اصل اول این قانون در کنار جلوگیری از الگوهای غیر ایرانی دو رکن اصلی این قانون می باشند که در جهتی توجه iبه خلاقیت و اندیشه طراحان موضوع مالکیت معنوی را نیز مطرح نمودند.

وی گفت: بحث ثبت اثر و قابلیت تعقیب متخلفین از مواردی است که در قانون مالکیت معنوی iبه آن توجه می‌شود،لذا قانونگذار با دقت و هوشمندی این بخش را مشمول حمایت حقوقی و قضایی قرار می دهد اینگونه که در صورت اثبات تخلف صدور احکام جزایی نظیر حبس را نیز iبه دنبال دارد.

قبادی درباره حمایت از طراحان و تولیدکنندگان گفت:پس از کتاب و موسیقی لباس iبه عنوان سومین حوزه با دریافت بارکد رسمی و نشان شیما است که لباس‌هایی که از این طریق وارد بازار می شوند مورد حمایت بنیاد مد و لباس قرار می گیرند.

در ادامه این نشست قبادی در پاسخ iبه سوال یکی از حاضران درباره نیاز طراحان iبه کارشناس این بخش در دادگستری گفت: تربیت کارشناسان رسمی طراحی لباس در دادگستری از جمله مسائلی است که iبه دنبال آن هستیم چرا که برای اثبات جرم در دادگاه حضور کارشناس حوزه مربوطه ضروری است اما کانون دادگستری ساز و کار مستقلی دارد بنابراین نیازمند صرف وقت و تلاش‌های بیشتری هستیم.

وی ادامه داد: ارگان ها و وزارت خانه های مختلف طبق مصوبه مجلس، مکلف iبه همکاری با بنیاد ملی مد و لباس می باشند و نیروی انتظامی نیز iبه عنوان یکی از ارکان اساسی از جنبه پیشگیرانه و اجرایی در قانون ساماندهی مد و لباس لحاظ شده است. مد و لباس در همه دنیا فرایند وسیعی دارد بدین معنا که صنعت مد از ایده تا تولید گسترده است.

قبادی در پایان از تشکیل کارگروه‌های استانی با حضور مدیران ارشاد در جلسه صبح امرزو خبر داد و گفت: با تشکیل این کار گروه و با تدیون آئین نامه این بخش، شاهد این خواهیم بود که فعالیت های تهران در استان ها نیز پیگیری شود.


آخرین خبرها
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.