قدیمی ترین نسخ خطی نهج البلاغه های جهان همانندسازی و مرمت شد

۲۳فروردین۱۳،

قدیمی ترین نسخ خطی نهج البلاغه های جهان در یک مرکز ایرانی در هند بازسازی و همانندسازی شد.

به گزارشممتازنیوز،  مرکز میکروفیلم نور در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو تاکنون ۲۵ نسخه از قدیمی ترین نسخ خطی نهج البلاغه های جهان را بازسازی و همانند سازی کرده است.

مهدی خواجه پیری مدیر مرکز میکروفیلم نور گفت: این نهج البلاغه ها که مربوط به قرون پنجم تا هفتم هجری قمری است قدیمی ترین و معتبرترین نسخ موجود از نهج البلاغه به شمار می آید که بر اثر مرور زمان آسیب دیده است و ما در این مرکز برای حفظ و ماندگاری بالا این آثار را بازسازی و همانند سازی کرده ایم.

وی افزود: این آثار از کتابخانه های سراسر دنیا از جمله ایران / هند / ترکیه / عراق و یمن گردآوری و بازسازی شده اند.

مهدی خواجه پیری درخصوص نحوه بازسازی و همانند سازی این آثار گفت: در همانند سازی و بازسازی این آثار پس از اسید زدایی ورق ها این نسخه ها مرمت و بازسازی می شوند. سپس در بخش همانند سازی با آزمایش کاغذ این کتابها ، کاغذهای دست ساز با حفظ همه خصوصیات نسخه اصل از جمله جنس کاغذ ، جلد و مرکب دست ساز ، همانند نسخه اصل در دویست جلد همانند سازی و به کتابخانه های معتبر دنیا ارسال می شود.

وی افزود: این نسخه های همانند سازی شده به سبب استفاده از مواد طبیعی و با دوام ، با مقاومت در مقابل رطوبت و اسیدی شدن ، بیش از ۳۰۰ سال ماندگاری دارند.

در همانند سازی این نسخ ، از قدیمی ترین شیوه های صحافی و شیرازه بندی کتاب و دستگاههایی مربوط به صنعت چاپ در حدود صد سال پیش استفاده می شود.

مدیر مرکز میکروفیلم نور همچنین از ادامه گردآوری و همانندسازی دیگر نسخ قدیمی نهج البلاغه جهان در این مرکز خبرداد و گفت: تا پایان امسال تعداد نسخ بازسازی و همانند سازی نهج البلاغه های قدیمی جهان در این مرکز به ۳۰ نسخه خواهد رسید.

ریزنویس ترین و قدیمی ترین نهج البلاغه های جهان از جمله آثاری می باشند که در این مرکز بازسازی و همانند سازی شده اند.

مرکز میکروفیلم نور که در زمینه حفظ میراث اسلامی در هند فعالیت دارد تاکنون ۵۵ هزار نسخه خطی را از کتابخانه های مختلف هند به صورت میکروفیلم و سی دی تهیه و نگهداری کرده است.

این مرکز همچنین ۲۰ هزار نسخه چاپ سنگی مربوط به هند را به صورت دیجیتالی عکس برداری و نگهداری کرده است.

مرمت و بازسازی بزرگترین قرآن دنیا و همانندسازی نسخ خطی قدیمی قرآن کریم از دیگر اقدامات این مرکز به شمار می آید.

در روش همانند سازی در این مرکز نسخه های خطی قدیمی با حفظ همه خصوصیات از جمله نوع کاغذ، جلد و مرکب دست ساز مانند نسخه اصل بازسازی و همانند سازی می شود تا ضمن قابلیت تکثیر ماندگاری بالایی نیز پیدا کند./ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.