قشم، دلفین زیبای خلیج فارس

به گزارش روز سه شنبه ایرنا،اهمیت ژئوپلیتیک جزیره قشم، بیشتر ناشی از موقعیت جغرافیایی آن در تنگه هرمز است که از آن به عنوان دروازه ورودی و خروجی خلیج فارس یاد می شود.

این جزیره که شکلی شبیه به دلفین دارد، با توجه به تلفیق جاذبه های طبیعی و فرهنگی، پتانسیل بسیاری برای گردشگری و به ویژه اکوتوریسم دارد. جاذبه های طبیعی این جزیره از جمله منطقه ژئوپارک، حیات وحش و پرندگان جزیره، پوشش گیاهی و جنگل های حرا،دره ها و تنگه های زیبا و غارهای دیدنی، در کنار جلوه های فرهنگی جزیره از جمله آداب و رسوم، صنایع دستی، موسیقی و غذاهای محلی ، معماری خاص و آثار باستانی ، جزیره قشم را به عنوان یک منطقه ویژه اکوتوریسم معرفی می کند.

قشم با وسعتی حدود ۱۵۰۰ کیلومتر مربع، بیشترین سواحل و کرانه‌ها را در بین جزایر خلیج فارس به خود اختصاص داده است و سواحل زیتون، سیمین، جزایر ناز، سوزا، مسن، شیب‌دراز، سلخ و دوستکو، از دیدنی‌ترین سواحل جزیره قشم محسوب می‌شوند.

از ویژگی‌های ساحل شناختی این جزیره، تنوع سواحل صخره‌ای، ماسه‌ای و گلی آن است که این ویژگی ها بطور یکجا در کمتر جزیره‌ای یافت می‌شود.

سواحل زیبای جزیره هنگام در دو کیلومتری خط ساحلی جنوب جزیره قشم، زیستگاه دلفین های باهوش و بازیگوش است که با جست و خیز های خود در اطراف قایق های مسافری، هیجان بسیار زیادی ایجاد کرده و توجه گردشگران علاقه مند را به خود جلب می کند.

گردشگران علاوه بر ساحل زیبای بین هنگام و قشم ،از طبیعت رویایی داخل جزیره هنگام و تنها مزرعه پرورش تمساح کشور نیز دیدن می کنند.

اهمیت استراتژیک تنگه هرمز با توجه به عبور حجم بالا و غیرقابل جایگزین حامل‌های انرژی از آن غیر قابل انکار است. این مساله با توجه به کم عرض بودن مناطق قابل کشتیرانی در این تنگه که حدود ۳ کیلومتر برای هر یک از خطوط رفت و برگشت است، اهمیت تسلط و کنترل بر این منطقه را دو چندان می کند.

به گفته ی کارشناسان اقتصادی، روزانه حدود ۱۷ میلیون بشکه نفت خام از منطقه خلیج‌ فارس به مقصد ژاپن، آمریکا، اروپای غربی و دیگر کشورهای آسیایی صادر می‌شود که تمام آن، از تنگه هرمز عبور می‌کند و این، به استثنای حجم عظیم فرآورده‌های نفتی، گاز مایع و مایحتاج کشورهای منطقه است که از این تنگه می گذرد.

براساس آمارهای موجود، حداقل ۸۸ درصد نفت عربستان، ۹۰ درصد نفت ایران، ۹۸ درصد نفت عراق، ۹۹ درصد نفت امارات متحده عربی و ۱۰۰ درصد نفت کشورهای کویت و قطر از تنگه هرمز عبور می‌کند و می توان گفت؛ ۹۰ درصد صادرات نفت تولید کنندگان خلیج فارس توسط تانکرهای نفتی از این مسیر، عبور می کند.

به طور کلی، سالانه بیش از ۱۲ هزار کشتی نفتی و تجاری از تنگه هرمز تردد می کند و اداره اطلاعات انرژی آمریکا، عبور این میزان نفت خام از تنگه هرمز را به معنای عبور ۴۰ درصد از نفت عبوری از دریا و ۲۰ درصد از کل نفت دنیا از این آبراهه استراتژیک، می‌داند.

جزیره قشم به عنوان بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس که حدود دو برابر کشور بحرین است، در حال حاضر، تنها از راه هوا و دریا با سرزمین اصلی در ارتباط است و با راه‌اندازی پل خلیج ‌فارس، ارتباط این جزیره با سرزمین اصلی با سهولت و هزینه بسیار پائین برقرار خواهد شد.

اقتصام** ۱۰۷۰**۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۹۳۷۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.