قصه بازارپیاز برای سیب زمینی کاران هرمزگان تکرار شد

به گزارش ایرنا،رییس شورای اسلامی روستای شمیل از توابع شهرستان حاجی آباد هرمزگان دراین زمینه گفت: صدها هکتار زمین زیر کشت سیب زمینی به دلیل پایین بودن قیمت بدون برداشت باقی مانده است.

کیامرز امیری که نزدیک به ۱۰ هکتار مزرعه سیب زمینی دارد افزود: عدم نظارت از سوی دستگاههای ذیربط و دلال بازی موجب شده تا تعدادی از کشاورزان محصولات برداشتی خود را با کمترین قیمت یعنی هر کیلو گرم بین یکهزارو ۵۰۰تا دو هزار ریال در شهرهای یزد ، اصفهان و تهران عرضه کنند.

یکی دیگر از بهره برداران که در حال شخم زدن مزرعه سیب زمینی خود در روستای شمیل بود اظهارداشت: مدت دو هفته از آغاز برداشت می گذرد وقیمت ها به حدی پایین است که هزینه برداشت آنها نیز تامین نمی شود و از طرفی به دلیل بالارفتن درجه حرارت زمین بیشتر محصول از بین رفته و قابل عرضه به بازار نیست.

هوشنگ شریفی ادامه داد: شخم زدن مزرعه و برگرداندن مجدد محصول سیب زمینی به خاک تا حدودی به غنی سازی زمینها برای کشت محصولات دیگر کمک می کند.

وی اضافه کرد: در صورتیکه در محل مزرعه هر کیلوگرم سیب زمینی با قیمت سه هزار ریال خریداری شود تا حدودی هزینه برداشت تامین می شود و درغیر این صورت همان بهتر که شخم زده شوند.

یکی از کارشناسان بازار محصولات کشاورزی برای رفع این مشکل پیشنهاد کرد که سازمان تعاون روستایی با خرید سیب زمینی از کشاورزان و حمل به مناطق کمتر توسعه یافته آنها را بطور رایگان بین ساکنان توزیع کند.

غلامحسین نگارستانی اضافه کرد: چنین اتفاقی فروردین ماه سال ۸۷ نیز بوجود آمد که هیات دولت(نهم) تصویب کرد سازمان تعاون روستایی سیب زمینی های خریداری شده به قیمت تضمینی را بطور رایگان بین مددجویان کمیته امداد و بهزیستی استانهای مختلف توزیع کند که درنتیجه آن ضمن تنظیم بازار این محصول، جلوی ضرر و زیان کشاورزان نیز گرفته شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان وسعت مزارع سیب زمینی این استان واقع در حاجی آباد را ۹۰۰ هکتار عنوان کرد که از هر هکتار نزدیک به ۳۰ تن برداشت می شود.

مهندس کوروش صادقی هزینه کاشت، داشت و برداشت هر کیلوگرم سیب زمینی را در این منطقه شش هزار ریال عنوان کرد و گفت: در صورتی که کشاورزان محصول سیب زمینی برداشتی خارج از فصل خود را با قیمتی کمتر از این مبلغ بفروشند سودی عاید آنان نخواهد شد.

این مقام مسول در سازمان جهادکشاورزی هرمزگان ابرازداشت: طی یک دهه گذشته این برای اولین بار است که بازار سیب زمینی این استان با این مشکل مواجه می شود.

به گفته وی طی این مدت با استفاده از فن آوریهای جدید و فعالیتهای ترویجی بدون افزایش سطح زیر کشت برمیزان برداشت محصول در واحد سطح افزوده شده طوریکه تولید محصول سیب زمینی از ۲۲تن در هکتار به ۳۰تن افزایش یافته است.

مسوول اداره تنظیم بازار محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان پایین بودن قیمت این محصول را موقتی دانست و بیان داشت: هرچند بارتعدادی از کامیونهای سیب زمینی در یزد با قیمت کمتر از یکهزارو ۵۰۰ ریال خریداری شده اما روز گذشته با چهار هزارو ۲۰۰ ریال عرضه شده است.

روح الله شهابی از جمله دلایل کاهش قیمت را کشش نداشتن بازار مصرف ، بالابودن هزینه های حمل و نقل عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد که تا پایان هفته شاهد رفع این مشکل باشیم.

درحالی کشاورزان روستای شمیل حاجی آباد تعدادی از مزارع سیب زمینی خود را بدون برداشت شخم می زنند که این محصول در ۳۵ کیلومتر در مرکز این شهر هر کیلوگرم پنج هزار ریال و در بازار بندرعباس نیز بین شش تا هشت هزار ریال عرضه می شود.

بهره برداران هرمزگانی و جنوب کرمان که در همسایگی یکدیگر قرار دارند به این دلیل می گویند قصه پیاز کاران برای سیب زمینی نیز تکرار شده، که نیمی از مزارع زیر کشت آنها( پیاز) یعنی پنج هزار هکتار به دلیل نبود مشتری و پایین بودن قیمت در زمینها دفن شد.

در اطلاعات منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان آمده است که این استان یکی از تامین کنندگان محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل کشور است طوریکه تولیدات یک میلیون و ۳۰۰ هزارتنی آن در تنظیم بازار نقش بسزایی دارد.

وسعت مزارع سیب زمینی هرمزگان ۹۰۰ هکتار اعلام شده که در شهرستان حاجی آباد یکی از چهار قطب کشاورزی این استان واقع در ۱۵۸ کیلومتری شمال بندرعباس قرار دارند.ک/۴

۵۱۲/۶۶۷/۶۸۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۹۴۹۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.